Kirjoittaja Aihe: 306 - Päästömittausarvot pielessä  (Luettu 3566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masag

  • Vieras
306 - Päästömittausarvot pielessä
« : 25.05.2016, 16:11:26 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Liian korkeat päästöarvot


Auto: 1994 306 1,6 XR (3-ovinen, 7CNFZ2/258).

Elikkäs semmonen homma että Pösö pomppasi päästöistä katsastuksessa. Alla katsastuksessa mitatut päästöt:

Ensin päästöt tyhjäkäynnilla ja perässä kierroksilla:
CO%: 2.73 (0.5) ja 3.25 (0.3) (suluissa sallitut arvot)
CO2: 12.80 ja 12.90
HC ppm: 594 (100) ja 534 (100) (suluissa sallitut arvot)
O2 1.00 ja 0.33
Lambda kierroksilla 0.910 (0.97-1.03) (suluissa sallittu väli)

Ennen katsastusta vaihdoin lahon takapöntön uuteen Motonetista ostettuun pönttöön. Pöntön vaihdon jälkeen muuten pakoputkesta alkoi kuulua pientä "röpötystä" koneen (ja putken) ollessa lämmin. Katsastuksen jälkeen vaihdoin uudet tulpat ja ilmansuodattimen. Kolmen ensimmäisen pytyn tulpat oli kuivat ja valkoisenharmaat. Viimeisen pytyn tulppa oli öljyinen ja tulpan kuopassa oli jonkun verrann öljyä. Mittasin myös puristukset ja ne heitteli välillä 7-12. Suurimmat puristukset oli tuossa viimeisessä pytyssä. Tänään kävin PR-Dieselillä mittauttamassa päästöt uudestaan. Erittäin asiallinen huoltomies yritti vartin verran saada päästöistä sallittuja lukemia siinä onnistumatta (ei muuten perinyt edes maksua kun ei sallittuja tuloksia saatu :D) Alla tänään mitatut päästöt:

Ensin päästöt tyhjäkäynnilla ja perässä kierroksilla:
CO%: 0.208 (0.50) ja 4.388 (0.5) (suluissa sallitut arvot)
CO2: 12.64 ja 12.20
HC ppm: 12 (100) ja 141 (100) (suluissa sallitut arvot)
Lambda 1.162 ja 0.882 (0.97-1.03) (suluissa sallittu väli)

Eli tulppien ja ilmansuodattimen vaihdosta oli jonkun verran apua muttei tarpeeksi. Tuo CO%-arvo vaihteli kierroksilla pirusti. Välillä se oli sallituissa arvoissa (muttei tarpeeksi kauaa) ja välillä se ampui tuonne yli neljään. Huoltomies antoi aika ympäri pyöreitä neuvoja. Kaikkien kaapelien kunnon tarkastus (silmämääräisesti kunnossa), katalysaattorin vaihto, sytytyksen ajoituksen tarkistus (putkessa "paukkuu" välillä eli se voisi ilmeisesti viitata sytytyksen ajoituksen olevan pielessä. Miten ajoituksen voi tarkistaa ja säätää?). Minulla on tämä auto ollut n.8v ja ennenkin on päästöjen kanssa ollut ongelmia mutta ne on saatu kuntoon pakoputkea fixaamalla. Nyt putken pitäisi olla kunnossa eikä sen pitäisi vuotaa mistään.

Motonetissa uusi katti näyttää maksavan 160€ eli n. kolmanneksen koko auton arvosta. Ei kovin tekisi mieli alkaa uutta kattia ostamaan. Nyt olisi hyvät neuvot kalliit. Olisiko foorumilaisilla neuvoja mitä tehdä? Mistä aloittaa? Kaikki neuvot otan erittäin kiitollisena vastaan.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 117
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #1 : 25.05.2016, 17:53:40 »
Kyllähän nuo luvut selvästi osoittaa ettei tuo polta polttoainetta kunnolla, häkää ja hiilivetyjä runsaasti. Lambda-arvon heitteleminen taas viittaisi lambda-anturin häiriöihin. Tuollainen raan polttoaineen syöttö pakoputkeen tuskin tekee hyvää katillekaan .
En tunne tuota moottoria joten en osaa arvella juurisyytä  tuolle rikkaalla käyniille/huonolle palamiselle.

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #2 : 25.05.2016, 19:03:21 »
Kyllähän nuo luvut selvästi osoittaa ettei tuo polta polttoainetta kunnolla, häkää ja hiilivetyjä runsaasti.

Mistähän tuo huono/puutteellinen polttoaineen polttaminen voisi johtua?

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #3 : 25.05.2016, 21:54:23 »
Yleensä on suositeltavaa vaihtaa sytytyspuola ja tulpanjohdot myös, jos niitä ei tuohon mennessä ole ikinä vaihdettu. Yksi mahdollinen paikka voisi olla viallisen lambda anturin lisäksi myös jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Tai vaikka imusarjassa on tukos tai MAP- anturi viallinen. Myös ruiskusuuttimet voi olla syypäitä. Tässä autossa vielä ilmeisesti on sytytyspuola virranjakajalla.  Et kertonut miten auto muuten käyttäytyy ajettaessa.

Öljyä tulpalle valuu venttiilikopan tiivisteestä, joka kannattaa uusia. Ilmeisesti samantyyppinen TU-kone niin siinä se kansi on helposti vain kahdella mutterilla kiinni. Sen irrottamisen kanssa pitää olla varovainen, ettei tiputtele väliholkkeja moottorin sisään.

Auto kannattaisi viedä ihan osaavalle pajalle, niin löytävät sen vian heti, niin et tule ostaneeksi turhia osia.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2016, 22:10:52, kirjoittanut eeeno »

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #4 : 25.05.2016, 22:27:59 »
Et kertonut miten auto muuten käyttäytyy ajettaessa.

Auto pelaa ja kukkuu ihan hyvin ja normaalisti.

Kiitoksia eeeno vinkeistä. Pitää aloittaa vaikka tuolla puolan ja tulpanjohtojen vaihdolla heti kun ehtii ja tsekata tuo lambda.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #5 : 27.05.2016, 13:03:14 »
On tainnu jo katalysaattorikin saada siipeensä noista  jos on joku potikka tai syttyjutuista hajalla , kokemusta on juuri vastaavastakin kokoonpanosta jossa ihan pieni lenkkikin syttyongelmissa sai katalysaattorin pashaksi. Lamda ikääntyessään tekee myös saman kun hidastuu sen antama tieto ECU:lle huomattavasti.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #6 : 27.05.2016, 22:36:47 »
Ennen katsastusta vaihdoin lahon takapöntön uuteen Motonetista ostettuun pönttöön. Pöntön vaihdon jälkeen muuten pakoputkesta alkoi kuulua pientä "röpötystä" koneen (ja putken) ollessa lämmin.

Onko pakoputken joustoliitos tiivis moottorin takana? Takaputken vaihdossa pakoputki pääsee usein liikahtamaan ja joustoliitoksen tiiviste hajoaa. Ja kuluu se tiiviste muutenkin. Lambdasäätö ei toimi oikein jos saa ilmaa ennen lambdaa.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #7 : 27.05.2016, 22:52:34 »
No jos ei nyt sentään se takapöntönvaihto sitä kartiokaulusta ennen lambdaa sentään hajota ja ei edes pystykkään.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #8 : 28.05.2016, 08:49:33 »
On hajonnut itsellä ja muillakin tällä palstalla. Älä tinkaa.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #9 : 28.05.2016, 12:48:01 »
Biltema myy n. 79-99 € hintaan yleiskäyttöistä katalysaattoria. On eriasia toimiiko nuo miten hyvin ja miten monta vuotta. Epäilen, että monasti on jäänyt korjaamatta se oikea vika, joka sen katalysaattorin edes särki.

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #10 : 03.06.2016, 01:06:00 »
Nyt on autoa syynätty ja ollaan taas vähän viisaampia. Tulpanjohtoja ja puolaa en alkanut ainakaan vielä vaihtamaan sillä en usko että vika on niissä. Vikakoodit kun luettiin niin ainoa vikakoodi oli 31. Eli ilman ja bensan suhde on pielessä.

Kaikki anturit mitattiin myös yleismittarilla:

Imuilman lämpötila-anturi: 1980Ω
Kaasuläpän asentotunnistinanturi: 1070Ω
Lambda-anturi: 4.2Ω
Kampiakselin asentotunnistinanturi: 399Ω
Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi: 850Ω

Eli nuo kaikki oli kunnossa ja mitatut arvot oli raja-arvojen sisällä.

Moottorin lämpötila-anturin mittaaminen ei onnistunut. Mittari ei antanut mitään lukemia paitsi ihan hetken välähti arvo 1184Ω. Tuo anturi vaikuttaisi siis olevan paskana. Voisiko se vaikuttaa päästöihin? Jos anturilta ei mene tietoa ECUlle niin voiko olla että ECU pitää ikään kuin "ryyppyä" päällä koska ei tiedä lämpötilaa ja olettaa moottorin olevan kylmä?

Varsinaiseksi viaksi epäillään kuitenkin nyt 4-pytyn suutinvikaa. Velipojan naapuri sattui paikalle kun puuhailtiin ja se huomasi ettei 4-pytty käy kunnolla. Muut pytyt kuulosti olevan kunnossa. Uusilla tulpilla on ajettu muutama sata kilsaa ja 4-pytyn tulppa oli aivan kirkas kun esim. 1-pytyn tulpassa näkyi normaalia palamisjälkeä. Tuohon 4-pytyn tulpalle vuotaa vähän öljyä venttiilikopan tiivisteestä mutta se ei kyllä voi selittää täysin kirkasta tulppaa. Ei se pieni määrä öljyä voi pitää tulppaa puhtaana palamisjäljistä. Ykkösen ja nelosen tulpat vaihdettiin myös päittäin mutta sillä ei ollut vaikutusta käyntiin. Naapuri ei keksinyt mitään muuta selitystä huonolle käynnille (ja sitä kautta päästöille) kuin että viallinen suutin päästää liikaa bensaa läpi. Myös venttiilinvälykset tarkistettiin ja ne oli ihan hyvät, ehkä pientä kirivaraa oli muttei ehditty vielä välyksiä säätää.

Seuraavaksi ohjelmassa on tuon 4-pytyn suuttimen vienti PR-dieselille tarkistettavaksi. Jos suutin on paskana niin toivottavasti uudella suuttimella kone alkaa taas käymään kunnolla ja päästöt paranee.

Hyviä asiantuntevia neuvoja otetaan edelleen vastaan, varsinkin jos tuo mahdollinen suutinvika ei paljastukaan syylliseksi korkeisiin päästöihin :)
« Viimeksi muokattu: 03.06.2016, 01:09:36, kirjoittanut masag »

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #11 : 03.06.2016, 06:09:12 »
Myös tulpanjohdoissa saattaa olla sellainen vika että vaikka se tulpalle (4) menevä hattu ei olekkaan enään kiinni siinä johdossa tai paremminkin ei saa kontaktia. Vaikka näyttäisikin olevan ihan paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2016, 06:19:55, kirjoittanut ATS »

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #12 : 03.06.2016, 11:26:19 »
Jäähdytysnesteenlämpötila anturi 850 ohmin arvo tarkoittaisi n. 50 asteen lämpötilaa. Oliko autolla ajettu vai oliko se kylmä? Kylmänä n. 20 asteessa arvon pitäisi olla 2350 - 2670 ohm ja 10 asteessa välillä 3530 - 4100 ohm. Siitä voi saada hieman vinkkiä onko kyseinen anturi kunnossa. Se on tärkein anturi, jonka perusteella säätyy milloin siirrytään lambda säädölle. Käyntilämpöisenä n. 90 asteessa arvon pitäisi olla välillä 215-245 ohm ja 80 asteisena 292-326 ohm.

Ruiskusuutinten resistanssi pitäisi olla n. 16 ohm.

Lambdan testauksesta sanotaan, että siltä pitäisi pystyä mittaamaan vaihteleva jännite alueella 0,1-1V lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti on testattu lambdan lämmittimen resistanssi. Se on ok.

Tulpanjohdot ja sytytyspuola on ihan hyvä uusia, koskapa eivät ne ikuisia ole, jos sattuvat olemaan 22v vanhoja. Katalysaattori voi olla jo menetetty, jos autolla on vaan jatkettu ajamista.

Yksi tarkistettava juttu olisi tuo EVAP järjestelmä, eli se aktiivihiilisuodatin jonne bensahöyryt kertyy. Evap- venttiilin ohm arvo pitäisi olla välillä 30-50 ohm. Vaikkei se nyt tässä tapauksessa ole se syy.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2016, 11:32:39, kirjoittanut eeeno »

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #13 : 03.06.2016, 12:24:18 »
Jäähdytysnesteenlämpötila anturi 850 ohmin arvo tarkoittaisi n. 50 asteen lämpötilaa. Oliko autolla ajettu vai oliko se kylmä? Kylmänä n. 20 asteessa arvon pitäisi olla 2350 - 2670 ohm ja 10 asteessa välillä 3530 - 4100 ohm. Siitä voi saada hieman vinkkiä onko kyseinen anturi kunnossa. Se on tärkein anturi, jonka perusteella säätyy milloin siirrytään lambda säädölle. Käyntilämpöisenä n. 90 asteessa arvon pitäisi olla välillä 215-245 ohm ja 80 asteisena 292-326 ohm.

Lämpötila oli arviolta juurikin tuo n. 50c. Eli autolla oli ajettu jokin aika sitten, kone oli "lämpimähkö".

Anturien mittaukseen löysin hyvät neuvot tuolta: http://www.sportpug.com/smf/index.php?topic=18081.195

Noilla ohjeilla ja raja-arvoilla anturit oli kunnossa, lukuun ottamatta moottorinlämpötila-anturia.

Lambdan testauksesta sanotaan, että siltä pitäisi pystyä mittaamaan vaihteleva jännite alueella 0,1-1V lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti on testattu lambdan lämmittimen resistanssi. Se on ok.

Lambdalta velipoika mittasi ymmärtääkseni juurikin tuon lämmittimen resistanssin ja se oli raja-arvojen sisällä.

Yksi tarkistettava juttu olisi tuo EVAP järjestelmä, eli se aktiivihiilisuodatin jonne bensahöyryt kertyy. Evap- venttiilin ohm arvo pitäisi olla välillä 30-50 ohm. Vaikkei se nyt tässä tapauksessa ole se syy.

Tämä oli mulle uutta tietoa. Missä tässä mallissa on tuo aktiivihiilisuodatin?

edit. tietääkseni tässä mallissa ei ole aktiivihiilisuodatinta ja velipoika oli samaa mieltä kun häneltä kysyin asiasta.

« Viimeksi muokattu: 03.06.2016, 12:34:34, kirjoittanut masag »

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #14 : 03.06.2016, 12:33:28 »
Myös tulpanjohdoissa saattaa olla sellainen vika että vaikka se tulpalle (4) menevä hattu ei olekkaan enään kiinni siinä johdossa tai paremminkin ei saa kontaktia. Vaikka näyttäisikin olevan ihan paikoillaan.

Tulpanjohdot oli kunnossa. Käytettiin johtoja irti moottorin käydessä ja kaikissa johdoissa iski kyllä hyvin läpi. 1, 2 ja 3 pytyn johtoja irrottamalla kone alkoi selkeästi käymään vajaalla mutta 4-pytyn johdon irrottamalla käyntiin ei ollut merkittävää vaikutusta. Eli kaikki viittaa nimenomaan 4-pytyn vikaan ja suuttimeen.