Kirjoittaja Aihe: 205 - Mittaristojen yhteensopivuus  (Luettu 16952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bumper

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
205 - Mittaristojen yhteensopivuus
« : 08.06.2016, 00:36:18 »
Ongelma:

Auto: 1987 205 1,4 XR (TU3).

Heräsi tuossa ajatus, että kuinka paha rasti olisi päivittää karvalakkimallin mittaristo esim. XS -mallin vastaavaan? Päällimmäinen ajatus on, että voisin tällöin heivata autossa olevan ruman jälkiasennuslämpömittarin hiiteen, mutta säilyttäisin silti mahdollisuuden seurata lämpöjä.

Onkohan johdotus jo olemassa valmiina ja sopivatko XR:n liittimet ylipäätään XS:n mittaristoon? Termostaattikotelosta nyt ainakin pitää toinen lämpötilakytkin vaihtaa anturiin, mutta tuleekohan kierroslukutieto suoraan sisään? Sisätiloissa riittää varmaan itse mittariston ja sen ympärillä olevan kehyksen vaihto?

Aiheesta ei hirveästi löydy tietoa internetistä, mutta ehkä joku on tällaisen muutoksen tehnyt?

Ratkaisu:

Vihdoinkin löytyi luovuttaja-XS, josta sain tarvittavat osat ja pääsin testaamaan homman käytännössä.

Vaihto on siis mahdollinen ja melko helppokin. Tarvittavat osat ovat XS-mittaristo, sen päällysmuovi kolikkolokeroineen, kojelaudan johtosarja ja mittarin lämpöanturi. Digikello kehyksineen jos haluaa pitää kellonajan näkyvissä. W1,2 W -polttimoita n. 20 kpl jos haluaa samalla vaihtaa kaikki sisustan merkkilamput. (Mittaristoon 16 kpl, lämmityslaitteelle 2 kpl + kello ja tupakansytytin)

Kojelaudan johtosarja pitää vaihtaa siksi, että mittaristojen liittimet ovat eri kokoiset, ja niitä on XS:n mittaristossa yksi enemmän. Lämpöanturi menee suoraan ylemmän lämpötilakytkimen paikalle termostaattikoteloon ja toimii ilman johtosarjamuutoksia. Digikellonkin saa suoraan paikalleen, koska XS:n johtosarjassa tulee sille liitin.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 205 - Mittaristojen yhteensopivuus
« Vastaus #1 : 08.06.2016, 05:55:07 »
Luulisi, että johdotus on valmiina. Halvempi tehtaalle on tehdä vain yhdenlaista johtosarjaa.
Peugeot RCZ HDI FAP

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Mittaristojen yhteensopivuus
« Vastaus #2 : 08.06.2016, 06:17:24 »
Ainakin vuoden 1985 205 Lacosteen (1.4 Bensa) sai laitettua jälkiasennus kierroslukumittarin ilman mitään erikoisia virityksiä, mittariston taakse tuli oma piuha kierroslukumittarille, eli kaikki oli valmiina. Toisaalta vuoden 1988 diesel 309 sain kierroslukumittarin vaihtamalla toisesta autosta mittariston, kaikki oli valmiina.

Lämpömittari tapauksessa se anturi vaan pitää tosiaan vaihtaa oikean malliseksi, muistaakseni sinne tuli tupla johdot. Js sitten joku ei toimi niin moottori tilan puolelta saattaa puuttua joku pätkä johtoa, ne on helppo lisätä jälkikäteen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Bumper

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 205 - Mittaristojen yhteensopivuus
« Vastaus #3 : 12.12.2016, 23:27:25 »
Luovuttaja-auton iästä ei valitettavasti ole tarkkaa tietoa, mutta johonkin 87-90 välille se osuu. En siis ostanut autoa, vain osia. Tuo XR, johon mittariston laitoin oli vm. 87 - eli ensimmäisiä TU-koneisia ja uudella sisustalla olevia 205:ia. Koekäytin mittaristoa/johtosarjaa omistamassani vm.91 1.4i XL:ssä, koska se ei ole päivittäisessä ajossa. Yksi sulaketaulun vieressä oleva liitin oli hieman erimuotoinen eikä sopinut paikalleen. Johdinnumerot kyllä täsmäävät alkuperäisiin johtoihin, joten uskoisin että senkin saa "modattua" paikalleen ottamalla liitinrunko vanhasta johtosarjasta. Ilman tuota liitintä mittaristo kyllä pelasi, mutta valoviiksi oli vilkkuja lukuunottamatta mykkä eikä sisustan valaistus mennyt päälle - eli valojen sähköjä menee sen liittimen kautta ilmeisesti. Sulaketaulut olivat identtiset kaikissa kolmessa.

Knoppitietona muuten sellainen, että Citroën BX:n digikello on samanlainen kuin 205:ssa lukuunottamatta vihreää taustaväriä. Luovuttaja-XS:n kello oli ja pysyi pimeänä, joten modailin hyllyssä olevasta BX:n kellosta sopivan vaihtamalla värikalvot XS:n kellosta.

Karvalakkimittaristot 87- ja 91 -malleissa olivat päällisin puolin täysin identtiset.