Kirjoittaja Aihe: 307 - Takajousitus  (Luettu 2961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

terppa81

  • Vieras
307 - Takajousitus
« : 17.07.2016, 14:41:33 »
Auto: 2004 307 SW 1,6 (16-ventt.).

Pitääkö tässä autossa olla takana jouset? Eli, kun katsoo, niin takana ei kyllä jousia ole. Vain sellanen pötkylä siinä. Edessä kyllä on ihan jouset+iskarit. Onko muilla näin vai?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #1 : 17.07.2016, 15:42:16 »
Kyllä siellä sellainen lyhyt jousi on kun katsot tarkemmin (hieman keskemmällä autoa). Takaa alta näkee parhaiten ilman että irrottaa renkaan?
« Viimeksi muokattu: 17.07.2016, 15:48:59 kirjoittanut Peugo »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #2 : 17.07.2016, 19:45:13 »
307:ssa on jouset ja iskunvaimentimet erikseen. Renkaan takaa äkkiseltään katsoen näkyy vain iskunvaimennin.

Varaosakuva rakenteesta:
« Viimeksi muokattu: 17.07.2016, 19:48:21 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

petsku10

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #3 : 22.07.2018, 14:42:18 »
Auto: 2004 307 CC 2,0 (100 kW).

Pitäisi tilata 307 cc malliin takajouset, vuosimalli on 2004, 2.0 100KW versio. Servicveboxi ilmoittaa tulkintani mukaan OEM koodiksi 5102W0, mutta kaikki nettivaraosaliikkeet tarjoaa autoon jousia OEM-koodilla 5102H4. Onko tietäjiä paikalla, kummat noista uskaltaa tilata ?
Peugeot 407 3.0 V6
Peugeot 307 cc 2.0
Peugeot 207 Sw 1.6 Hdi

at7

  • Vieras
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #4 : 03.01.2019, 12:51:06 »
Terve.

Eilen kun lähdin töihin, niin motarilla takajousitus alkoi lyödä pohjaan. Perille päästyä huomasin, että takajousitus oli pohjassa. A.o pösöstä on aiemmin katkennut takajouset ja kun olin äskettäin vetänyt peräkärryä ajattelin syyn olevan saman. Hajottamolta saa jousia kympillä parilla ja motonetistä kolmella kympillä -- ja itse jousien vaihtaminen on aika helppo homma  -- joten: Pistin auton halliin lämpenemään ja tukkasin vetokoukusta perä ylös.

Yllättäen takarenkaat jäivät ilmassa yläasentoon lokasuojien sisään...    :o

Jätin auton sulamaan ja palasin parin tunnin kulutta tarkistamaan tilanteen. Auto oli normaalissa asennossa ja tunkki oli vapaana. Taka-aksellin rakenteestä voisi päätellä, että toden näköisesti iskunvaimentajat olivat jäätyneet !!!?

Onko muut törmänneet vastaavaan?

btw: jos a.o jumi tapahtuu, niin kannattaa olla varovainen takarenkaiden irroituksessa, koska jousiin on varastoitunut huomattavasti energiaa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #5 : 03.01.2019, 13:04:29 »
Oho, kuinka iskarin sisään voi päästä vettä?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #6 : 03.01.2019, 13:19:24 »
Mikä voima sen takapään painoi pohjaan ajon aikana? Niin kuin kirjoitit niin jousiin on varastoitunut suuri määrä energiaa tuossa tilanteessa, mutta mistä tämä jouset kasaan puristava voima tuli? Ja mikä saa molemmat iskarit jäätymään yhtä aikaa joisituksen pohjatessa?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

at7

  • Vieras
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #7 : 03.01.2019, 13:39:09 »
Minun käsitys on että sisäänjousto toimi, mutta ulosjousto ei. Samalla kun joustovara väheni niin jousituksen iskut lisääntyivät.
Ajaminen oli lopuksi varsin rajua, koska takana ei käytännössä ollut jousitusta ollenkaan.

Itseäkin ihmetyttää miten iskari voi jäätyä, ehkä sinne on muodostunut  jäätulppa, joka estää takaisin jouston. Sinänsä hassua uudehkot iskarit -- vaihdettu 2004 tai 2005.

Auto on nyt ollut vajaan vuorokauden lämpimässä. saapa nähdä miten käy, kun otan se itapäivällä  -18 pakkaseen.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #8 : 03.01.2019, 15:41:11 »
Oho, kuinka iskarin sisään voi päästä vettä?


Just Boxeriin uusittiin iskarit syksyllä hyvissä ajoin ennen talvea. Eteen uudet, kun viime talvi ja kevät (varsinkin kovat yöpakkaset) oli tuskaa. Iskarit oli kuin kakkosneloset aamulla ajoon lähdettäessä. Kyllä niissä vettä oli. Neste korvaantuu osittain vedellä, kun tiivistys pettää ja vettä pääsee tilalle.
Kyllä muuttui auto hyväksi uusilla iskareilla, ylläripylläri... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #9 : 04.01.2019, 13:16:54 »
...
Itseäkin ihmetyttää miten iskari voi jäätyä, ehkä sinne on muodostunut  jäätulppa, joka estää takaisin jouston. Sinänsä hassua uudehkot iskarit -- vaihdettu 2004 tai 2005.
...

"Uudehkot iskarit ..."  :P
Kyllä kai nuo voisi vaihtaa. Vaikuttaisi, että ovat jotenkin vialliset. Ei itsellä vm2005 autossa iskarit jäädy (alkuperäiset vielä).

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Takajousitus
« Vastaus #10 : 04.01.2019, 13:40:45 »
Auton saa edelleenkin leimaan huonoillakin iskareilla kun laskee katsastusmiehen iskaritestiä varten rengaspainetta sopivasti alle suosituksien. Tuota, tunnsutan 307 vm. 2003 on ajossa vakio iskarein,  ed main temppu monena vuotena tehty.  Päällisin puolin vuotoja ei iskareissa näy, mutta keula on jo aika löysä.