Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet  (Luettu 19848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Katto kassinen

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #30 : 08.11.2016, 20:31:33 »
Auto: 2012 508 1,6 HDi.

Täällä hönkii sen 30 min oli vähän tai paljon pakkasta, toki vielä ei täällä pohjoisessa ole ollut vielä kunnon pakkasia, vain -11C. Economy on useasti päällä mutta hyvin hörähtää. Moottorin lämmöt n. 30-40C, öljyn lämpö vähän korkeampi joka on mielestäni hyvä homma.

Salmiakkipatonki

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #31 : 08.11.2016, 22:07:06 »
Kiitos Aksulle hyvästä vastauksesta :)

Pesonen

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #32 : 03.12.2016, 15:17:13 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 163 Allure.

Milläs ilveellä tuon ohjaamon lämmityksen saisi kytkettyä pois, eli webasto lämmittäisi pelkästään konehuoneen puolella, eikä sisätilan puhallinta käynnistettäisi ollenkaan?

Ja toinen ongelma liittyy tuohon "immediate" toimintoon. Jos laitata sen päälle ja lähdet sitten liikkeelle, niin miten ihmeessä sen saa pois päältä, kun se ei ajon aikana anna koskea säätöihin? Eli pitää odottaa liikennevalot tai ajaa tien sivuun, että sen saa pois päältä. Vanhassa 406:ssa se onnistui helposti siitä erillisestä webaston soikeasta ohjaimesta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #33 : 03.12.2016, 15:48:27 »
Tuo toive sisätilojen pitämisestä kylmänä voi olla harvinaisempaa, niin voi olla että sitä toimintoa ei ole saatavilla.

Immediate sammuu kyllä kun apulämmitystä ei enää tarvita. Eli ei ole tarvetta sitä sammutella.
Nämä tuoreemmat dieselit tarvitsee sisätilojen lämmitykseen tuekseen webastoa kovemmilla pakkasilla.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2016, 15:51:35 kirjoittanut PgPete »
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Pesonen

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #34 : 03.12.2016, 16:23:09 »
No pitänee säädellä sitten käsin tuota sisätilan puhallusta, joka on kyllä harvinaisen typerää.
Siihen tuntuu vaikuttavan suoraan se, mihin asentoon sisäilmanpuhallin sattuu jäämään ajosta tultua, ja se pitää muistaa pistää hyvin pienelle, tai pois päältä kokonaan.
Jos se unohtuu vaikka puoliväliin, niin economy ilmoitusta pukkaa lämmityksen jälkeen aamulla, mutta kun sen muistaa pistää pienelle tai pois päältä, niin ei mitään ongelmaa.

Juu ja, havaintona on, että Immediate ei sammu itsekseen. Eräänä iltana töistä lähtiessä oli vajaa kymmenen pakkasta, ja pistin sen päälle. Kone oli lämmin lähdöstä n. vajaan 10 minuutin ajon jälkeen ja vielä siitä puolen tunnin päästä motariajoa, kun olin perillä se oli päällä, ja piti käsin sammuttaa kun ei pystynyt ajon aikana.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #35 : 03.12.2016, 19:37:37 »
Noilla ajossa käytetyillä asetuksilla ei pitäisi olla merkitystä siihen miten puhallinta ja läppiä ohjataan esilämmityksen aikana. Economy modeen puolestaan vaikuttaa monikin asia. Mm. akun varaus, lämpötila, ajoaika ja seisontaika.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #36 : 03.12.2016, 23:50:34 »
Eikä Economy modea tarvitse pelätä. Auto kyllä lähtee käyntiin. Ja antaa sen webaston tehdä työtänsä ajossakin, eihän se mitään haittaa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #37 : 04.12.2016, 15:01:06 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 140.

Tänään lämmittelin auton webastolla ja starttaus sai aikaan vain solenoidin naksahduksen. Pitäisi latailla joskus akkulaturilla. Akku on vuoden vanha. Sinänsä mitään haittaa, mutta huoltovälin hukkasi akkujännitteen nitkahduksessa. Ilmoitti vaihtovälin ylittyneen 11tkm:llä... Nollasin muistuttimen. Tähän vaihdetaan öljyt 10-15tkm välein.
-jarno

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #38 : 04.12.2016, 18:11:58 »
Tuliko Economy Modea?

Meillä tulee kyllä EM-ilmoitus melkein päivittäin kun tulee laitettua Immediate ja lähtö viivästyy usein perhesyistä. Starttauksessa ei ole ollut mitään ongelmia, paitsi viime talvena kun akku meni finaaliin.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #39 : 04.12.2016, 20:31:51 »
Webaston esilämmitys päättyy tehdasasennetulla webastolla siihen hetkeen kun auton käynnistää. Webasto kyllä jatkaa sen jälkeenkin toimintaa jos se tarpeellista lämpötilan ylläpitämiseksi on ja kun moottorin sammuttaa ja virrat kytkee pois, niin sikäli kun Webasto on sillä hetkellä päällä, se jatkaa muutamasta sekunnista pariin minuuttia ja sammutaan hallitusti.

Pesosen alluressakin on automaattisäädöt lämmityslaitteessa, joten en ymmärrä miksi webaston toimintaan pitäisi kuljettajan puuttua ajonaikana, jos sisätilojen lämpötilapyyntö on järkevissä lukemissa. Lämppäri automaatille ja lämpötilan säätö johonkin välillä 20-22 riippuen henkilökohtaisista preferensseistä ja automatiikka hoitaa loput. Joskun tarvitsee käyttää tehostettua puhallusta ikkuiden avaamiseksi / auki pitämiseksi, mutta siltä palataan aina automaatille. Näin ainakin minun autossani ja hyvin on toiminut.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2016, 20:35:20 kirjoittanut Penguin »

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #40 : 05.12.2016, 13:38:20 »
Tuli economy mode. Mutta kuten todettua, niin se ei katkaise lämmitystä.
Melko tyhjä on akun täytynyt olla.
Ladataan niitä akkuja 😉

-jarno

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #41 : 05.12.2016, 14:10:53 »
Kyllä tuon Economy moden pitäisi sammuttaa myös Webasto, mutta se tekee sen vasta silloin jos järeämpi Economy mode aktivoituu. Economy modessa on "standard" ja "severe" vaihtoehdot, joilla on omat parametrit milloin mitäkin käytetään. Suuressa roolissa on myös akun varaustilan valvonta, jos sieltä tulee väärää tietoa niin saattaa käyttäytyä kummasti. Olen kyllä itsekin onnistunut 508:n tehdas webastolla ajamaan akun tyhjäksi, ei tuo Economy mode siltä kuitenkaan pelasta  ;D
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Pesonen

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #42 : 06.12.2016, 01:52:33 »
Webaston esilämmitys päättyy tehdasasennetulla webastolla siihen hetkeen kun auton käynnistää. Webasto kyllä jatkaa sen jälkeenkin toimintaa jos se tarpeellista lämpötilan ylläpitämiseksi on ja kun moottorin sammuttaa ja virrat kytkee pois, niin sikäli kun Webasto on sillä hetkellä päällä, se jatkaa muutamasta sekunnista pariin minuuttia ja sammutaan hallitusti.

Pesosen alluressakin on automaattisäädöt lämmityslaitteessa, joten en ymmärrä miksi webaston toimintaan pitäisi kuljettajan puuttua ajonaikana, jos sisätilojen lämpötilapyyntö on järkevissä lukemissa. Lämppäri automaatille ja lämpötilan säätö johonkin välillä 20-22 riippuen henkilökohtaisista preferensseistä ja automatiikka hoitaa loput. Joskun tarvitsee käyttää tehostettua puhallusta ikkuiden avaamiseksi / auki pitämiseksi, mutta siltä palataan aina automaatille. Näin ainakin minun autossani ja hyvin on toiminut.
Juu, järkevän rajoissa mulla on lämpöpyyntö yleensä 17 tai 18 astetta, kun en viitsisi päällysvaatteet päällä hikoilla autossa.
No miksi ihmeessä sen webaston pitää polttaa vaikka tuntikaupalla löpöä pelkästään polttamisen riemusta, eikä sitä saa sammutettua ajon aikana hallintalaitteilla, kuten vanhemmassa 406:n webaston soikeasta säätimestä? Kuten sai myös kesken ajon laitettua päälle, jos oli tarvis. Outo ratkaisu, eikä parannus minun mielestäni. Joku muu on varmasti jotain toista mieltä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #43 : 06.12.2016, 07:59:35 »
Kulutus on melko pientä ja termostaatti ohjaa käyntiä. Dielel-mallellissa pidemmällä käynnillä estetään lämmittimen kartoittuminen, eli antaa käydä vaan ajossa ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
« Vastaus #44 : 06.12.2016, 08:49:31 »
Saako karstaa diesel-malleissa poistettua lukuisilla pitkillä poltoilla vai onko webasto-huolto ainoa mahdollisuus jos karstoittuu liikaa?