Kirjoittaja Aihe: 308 - Huolto-ohjelma  (Luettu 6903 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
308 - Huolto-ohjelma
« : 28.08.2016, 15:01:30 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

En löytänyt haulla tähän minun kysymykseeni vastausta, joten päätin aloittaa uuden aiheen. Tähän kyseiseen autoon on n. vuosi sitten tehty määräaikaishuolto liikkeen toimesta, kohta puoliin pitäisi tehdä autoon ainakin öljyn vaihto itse, kyselisin nyt että näkeekö huolto ohjelmaan kuuluvat kohteet service boxin kautta, vai huoltokirjasta?.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #1 : 28.08.2016, 21:03:46 »
Tehtaan ohjelmaa (servicebox) käytetään vaativana kun auto on rekisteröity 1.1.2012-1.4.2013 välillä.
1.4.2013 jälkeen rekisteröidyissä käytetään tehtaan NORMAALI huolto-ohjelmaa.

Tässä alustanumeron mukainen huolto-ohjelma:

SÄÄNNÖLLISET TOIMENPITEET
Tarkastukset: säännölliset toimenpiteet Joka 20000 km / 1 vuosi
LISÄTYÖT
Jarrunesteen vaihto Joka 2 vuosi
Ilmansuodattimen vaihto Joka 40000 km
Sytytystulppien vaihto Joka 40000 km
Matkustamon suodattimen vaihto Joka 20000 km / 1 vuosi
Jäähdytysnesteen pH-arvon tarkastus 120000 km / 4 vuosi Tämän jälkeen joka 20000 km / 1 vuosi
SALLITUT MOOTTORIÖLJYT
0W30 B71 2312  tai 5W30 B71 2290
« Viimeksi muokattu: 28.08.2016, 21:10:50, kirjoittanut buusba »
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #2 : 28.08.2016, 22:02:18 »
Moottoriöljyn 5w 30 laatuluokituksen tiesinkin jo etukäteen, Mutta kysympähän tähän väliin muutaman ehkä hieman tyhmänkin kysymyksen  :D, mitä tuo jäähdytysnesteen pH-arvon tarkistus oikein meinaa. Entä onko öljyn suodattimen kotelon kannelle mitään kiristys momenttia olemassa ?.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #3 : 29.08.2016, 17:16:38 »
Käytännössä se mittaus tehdään vähän samanlaisilla liuskoilla kuin esim akvaarion PH arvoa tutkittaessa. PH arvo kertoo nesteen kunnon (ei kyllä koko totuutta). Suomessa ehkä tärkeämpi on pakkaskestävyys, joka tosin lienee ainakin osittain liitoksissa PH arvoon.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #4 : 29.08.2016, 18:28:36 »
Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys onkin meikäläiselle tutumpi juttu, tuo ph arvon mittaus. :D

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #5 : 30.08.2016, 05:09:08 »
Jos ohjelmassa tarjotaan neljää vuotta, eikö kannata vaihtaa litkut eikä mittailla mitään pH:ta?
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 100
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #6 : 30.08.2016, 05:32:30 »
Ajatus on varmaan että kun ph-arvo on jotain sopivaa niin nesteet pitää vaihtaa, muuten vaihto on nk ylimääräinen kulu joka on vältettävissä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #7 : 30.08.2016, 05:38:02 »
Mahtaakohan ajatus sisältää kuinka pitkään Suomessa yleensä ajetaan autoilla ennen romutusta. Kyllä omaan kulkineeseen vaihtuu litkut ajallaan, tai vähän ennen, nukun paremmin kun en mieti syöpyykö paikat vai meneekö tukkoon; tämä siis aivan oma miete.
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 100
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #8 : 30.08.2016, 05:44:29 »
Huolto-ohjelmat nyt yleensä on tehty siten että laite kestää niitä noudattaen jonkun kilometrimäärän. Eli se on jonkun tasoinen yhdistelmä markkinataloutta ja riskin hallintaa. Noin itse ajattelen että turha sitä ehjää on korjata, ei jarrunesteitäkään kukaan vaihda alle 2-v välillä, jotkut ei vaihda ollenkaan vaikka se on paljon olennaisempi osa turvallisuutta.

Ph-arvon mittaus nimenomaan on siksi ettei paikat syövy.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2016, 05:47:31, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #9 : 30.08.2016, 19:44:19 »
Nimenomaan, nesteiden vaihto sitten ku PH-arvo ei ole enää ohjearvojen sisällä...
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

tri_routa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #10 : 02.09.2016, 17:31:15 »
Mitkä nuo ohjearvot on? Onko tosiaan niin että jäähdytysnesteen vaihto ei ole huolto-ohjelmassa 2012 alkaen, oman 308 huoltokirjassa se kyllä on 120 tkm/5 v välein?

Tommi6: Itse kiristin öljynsuodattimen käsin niin kireälle kuin sai ja on toistaiseksi pysynyt. Ja tiesithän että se vaadittu öljyn laatuluokitus on C2 katalysaattorin takia...
Peugeot 308SW 1.6 VTi 120 '12
(ex: Citroën Xsara 1.6i '97, Citroën Xsara 1.8i 16v Break '00, Citroën C5 1.8i 16v Break '03, Peugeot 206 1.1i '03, Peugeot 307 1.6i 16v '05, Peugeot 308SW 1.6 HDi 110 '10, Peugeot 407SW 1.6 HDi 110 '08)

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #11 : 02.09.2016, 23:50:08 »
Noilla muovisilla öljynsuodattimen kansilla on usein 25 Nm kiristysohje, tosin kotelon läpimitta voi vaikuttaa, eikä minulla ole varmuutta juuri tästä automallista. Todennäköisesti kuitenkin vähän käsitiukkuutta enemmän saisi olla.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 210
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #12 : 03.09.2016, 20:17:08 »
25 Nm ylittyy kyllä käsin kiertämällä helposti.

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #13 : 16.10.2016, 16:12:53 »
Hei

Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

Nyt olisi sellainen ongelma, että sitä pitäisi vaihtaa autoon ainakin moottoriöljyt. Koska tällä hetkellä autolla on ajettu 79716 km, edellinen huolto suoritettiin 62711 km kohdalla, ja 16.10.2015 merkkihuollossa, ja oli tyypiltään määräaikaishuolto, ja nyt olisi huoltokirjan perusteella vuosihuolto vuorossa. Eli kumman serviceboxin antaman huolto-ohjelman mukaisesti minun pitäisi edetä, normaalin huolto-ohjelman vai vaativien olosuhteiden huolto-ohjelman ?. :)
« Viimeksi muokattu: 16.10.2016, 16:16:29, kirjoittanut Tommi6 »

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Huolto-ohjelma
« Vastaus #14 : 17.10.2016, 11:42:35 »
Lukee tuolla ylhäällä:


Tehtaan ohjelmaa (servicebox) käytetään vaativana kun auto on rekisteröity 1.1.2012-1.4.2013 välillä.
1.4.2013 jälkeen rekisteröidyissä käytetään tehtaan NORMAALI huolto-ohjelmaa.

(kannatta teettää koko huolto, ei pelkkää öljynvaihtoa, niin pysyy takuu vielä voimassa 22/03/2017 asti. Sillä oletuksella että tähänkin asti oikein huollettu)

80tkm/4v huolto:
TARKASTUKSET: SÄÄNNÖLLISET TOIMENPITEET
JARRUNESTEEN VAIHTO
ILMANSUODATTIMEN VAIHTO
SYTYTYSTULPPIEN VAIHTO
MATKUSTAMON SUODATTIMEN VAIHTO
JÄÄHDYTYSNESTEEN PH-ARVON TARKASTUS
« Viimeksi muokattu: 17.10.2016, 11:46:04, kirjoittanut buusba »
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97