Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla  (Luettu 3245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« : 16.09.2016, 14:39:03 »
Auto: 2005 307 CC 2,0.

Ongelmana on, että kylmänä kaasuun vastaaminen on surkeaa ja joskus voi olla 3/4 kaasusta pohjassa ja ykkösvaihde eikä auto tahdo liikkua, vaan tukehtuu.

Kun 50-100m ajaa niin sitten auto on ok. Termostaatin vaihdatin, joka auttoi vähän, kaasupoljinta sopeutin mutta se ei auttanut. Moottorin lämpöanturia on ehdoitettu, mutta onko muita vaihtoehtoja.

TEMP_ARKISTOON

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 038
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #1 : 16.09.2016, 15:11:06 »
Kyllä merkit viittaavat siihen, että rikastus ei toimi.

Voihan siellä olla tietenkin johto poikki tjms., mutta lämpötila-anturi on epäilyslistalla korkealla.

nafta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #2 : 16.09.2016, 17:36:45 »
Onkohan tuossa EW10J4-kone? Jos tuo hyytyminen ei aivan välittömästi käynnistyksen jälkeen ilmene ja kestää vain muutamia sekunteja niin liittyy todennäköisesti lisäilmapumpun sammumiseen.

Tässä keskustelua aiheesta Citroen-foorumin puolella. Ainoat ratkaisut tietääkseni mitä ongelmaan on keksitty, on lisäilmapumpun ohjelmointi softasta pois (ei pp2000/lexia) ja joku oli virittänyt lisäilmapumpun pyörimään useamman minuutin käynnistyksen jälkeen.

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #3 : 16.09.2016, 18:48:30 »
Kone on tuo mainittu versio, 100kw. Tämä on viimeisiä (olettaisin) ei-faceliftattuja malleja.

Tilasin uuden lämpöanturin joka vastaa numeroa 9636777180, jos nyt osuis kohdalleen. Bosch on valmistaja. Tuo koodi on service boxin kertoma vin-numeron perusteella, joten ihme on jos ei vieläkään sovi.

Mulla on jo Valeon anturi, mutta se ei sopinut mekaanikon mukaan, joten yritetään uudestaan. Varmaakin kannattaa aloittaa tästä, koska eipä tämä kovin kallis remontti ole.

Melkoista ironiaa on kun kortin ajoin Pösö 205:sella vuosia sitten, niin siinä oli ihan sama vika. Tässä uudemmassa yksilössä on vaan se ero, että ongelma on vain kylmällä koneella.

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #4 : 03.10.2016, 21:52:24 »
Sain tuon anturin nyt vaihdettua ihan itse ja olihan siinä omat niksinsä mutta nyt toimii ja kulutuskin tippui ainakin testilenkin perusteella reilusti, yli litran ja kone vastaa kaasuun paljon paremmin kylmänä kuin ennen.

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #5 : 04.10.2016, 10:31:11 »
Avasin paisuntasäiliön korkin, sitten laitoin paperia ja rätin liittimen alle. Liitin irti ja 19mm avaimella se anturi irti, liitin oli tiukassa ja anturi taas ei niinkään.

Uusi anturi paikalleen ennenkuin kaikki nesteet valuu ulos ja kiristys > liitin paikalleen ja korkki kiinni. Tein tämän kun kone oli kylmä ja jäähdytysnestettä meni noin 2 dl.

Hankalinta oli irroittaa liitin, sen tein ruuvimeisselillä nostamalla liittimen anturin puoleista päätä, sitten se lähti. Lisäksi kiristys oli haastavaa kun 19mm lenkkiavain ei oikein mahtunut kunnolla, esim jarrunestesäiliö tuli eteen kun anturia kiristin, loppujen lopuksi tila riitti juuri ja juuri.

Tila on ahdas ja akku on siinä heti vieressä, mutta ei se nyt ihan mahdoton operaatio kuitenkaan ollut.

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #6 : 12.10.2016, 08:20:35 »
Edelleen tämä vika muuten jatkuu. Anturin vaihto auttoi jonkun verran mutta ei kuitenkaan korjannut vikaa täysin.

Esim eilen kun lähdin kylmällä koneella liikkeelle työpäivän jälkeen niin auto hyytyi melkein samantien ykkösellä, kaasua oli käytössä 2/3.

Vaihdoin nopeasti kakkoselle jolloin se lähti vetämään.

Tänä aamuna auto oli lohkolämmittimessä ja tilanne oli paljon parempi, mutta hieman empi silti. Heti kun vika lähtee pois niin kone on kierrosherkkä, mutta jos vika on päällä niin kierrosten kerääminen on tosi nahkeaa.

Tiedä sitten olisko se tuo lisäilmapumppu, mutta kaipa niitä vaihtoehtoja on muitakin. Lambdaa on myös veikattu, että se olis syynä. Kulutus on 12l/100km, mutta ajosta on suurin osa pätkäajoa, joten voi tuo olla ihan mahdollinen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 513
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #7 : 12.10.2016, 10:13:50 »
Minulla 607 V6 ei edes kuluta pätkäajossa n.5km tuota 12 litraa, joten autossasi on vikaa. Testerillä pitäisi tutkia lamda-anturien reagointi.
Peugeot 508 & Peugeot 607

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #8 : 12.10.2016, 10:38:02 »
Juu, on se vähän ehkä yläkanttiin tuo kulutus, kun kuitenkin vain 2l kone. Kaverilta saan lainaan elm327 bluetooth odb2 lukijan, niin sillä voi selvitellä tätä lisää.

lassir

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #9 : 25.10.2016, 13:17:16 »
Missäs tuo pumppu sijaitsee?

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #10 : 04.11.2016, 00:19:17 »
Ok, bluetooh lukija ei oikein toiminut tämän kanssa, mutta sain lainaan sellaisen perinteisemmän mallin.

Vikakoodinkin sain lopulta kuumalla koneella esiin ja se on:

P0410
Secondary Air Injection System Malfunction

Eli onko tämä se lisäilmapumppu josta olikin jo puhetta? Auto kyllä muuten on toiminut aika nätisti, kulutus on ollut 11.5l

Livedataa olen myös ottanut talteen, mutta niistä ei kauheasti saa irti. Molemmat lambdat ainakin tuntuu  toimivan ja arvot muuttuvat välillä 0.010-0855 tyhjäkäynnillä, sekä etummainen että takimmainen lambda.

MAP arvo on ollut 34-38 välillä, Kaasuläpän asento on tyhjäkäynnillä n. vähän yli 10%, eikös tämäkin ole ok? Koneen kierrokset lämpimänä n. 700 ja kylmänä n. 1000-1100rpm.

Toisioilma kohdassa auto antaa koko ajan error tekstin, mihinkä tämä mahtaisi viitata?
« Viimeksi muokattu: 04.11.2016, 00:44:04, kirjoittanut itarumaa »

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 776
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #11 : 04.11.2016, 08:04:14 »
Takimmaisen lambdan arvon tulisi olla aika staattinen, eikä sen kuulu seilata niinkuin etummaisen anturin arvon. Voi toki johtua juuri tuosta lisäilmapumppu viasta.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #12 : 04.11.2016, 08:15:48 »
Ok, hyvää tietoa.

Takimmaisen lambdan (o2s12) arvot:

Kone 20 astetta:

0,020
0,010

Kone 22 astetta:

0,015
0,050

Kone 89 astetta:

0,750

Kone 88 astetta:

0,800
0,855
0,800
0,795

Eli kylmällä koneella arvot on laihalla ja lämpimällä koneellä rikkaalla, eikös se 0,5 ole raja laihan ja rikkaan seoksen välillä.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 344
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #13 : 04.11.2016, 08:53:28 »
Mulla esiintyi säännöllisesti, mutta ei jatkuvasti C5:ssa (100 kw) samaa ongelmaa. Useamman vuoden pähkäilin tuota ominaisuutta. Sitten sopeututin kaasupolkimen Mäkelän Autossa ja vika poistui samantien. Oli kuin uusi moottori ja 2 ja 3 vaihteella kaasu pohjassa jopa veteli urissa, jota ei ennen tapahtunut.

Teki kylmänä ja lämpimänä tosin tätä. Kun painoi tyhjäkäynniltä kaasua, lähti kierrokset putoamaan. Ikävää liikkeellelähdöissä risteyksissä ja liikennevaloissa. Auton ollessa vauhdissa, ei oirehtinut mitenkään.

Mitkään netin sopeutusohjeet ei tuohon auttaneet. Kaasu oli vähän matkaa vaijerilla potikalle asti, loput sähköisesti.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

itarumaa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 307 - Ei vastaa kylmänä kaasuun kunnolla
« Vastaus #14 : 03.01.2017, 14:41:05 »
En tehnyt tälle yhtään mitään ja hämmästyttävästi on vika kadonnut :)

Sen kyllä kuuli korvakuulolla että ilmapumppu lähti käymään, mitä se ei välttämättä oo ennen tehnyt. Tosin pumpullekkaan en tehnyt mitään. Joskus käy siis tuuri, katsotaan nyt toistuuko vika.

En tiedä sitten, että auttoiko n. 1500km maantieajoa tässä joulun alla.