Kirjoittaja Aihe: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)  (Luettu 7261 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kekkuli03

  • Vieras
Auto: 2003 406 2,0 HDi (398 000 km).

Pesonen on nyt muutamna aamuina sammuillut kun kylmänä lähtee ajamaan ja saattaa myöskin kylmänä pätkiä, mutta lämpimänä toimii normaalisti. Sitten toinen ongelma, mikä vissiin voi johtua samasta viasta on että kun ajaa tuollaset +20km vähän lujempaa, eli 110-120km/h, niin tämän jälkeen kun on auto ollut parkissa mutaman tunnin että kone on jäähtynyt, niin ei meinaa lähteä käyntiin. Tänään sai työpaikan pihassa kolme kertaa sahata semmoset viisi sekunttia että vaivalloisesti lähti. Tämän jälkeen toimi taas normaalisti. Akku on hyvä. Suuttimet mittautin ja kolmos suuttimessa oli kuulemma jonkinverran ohivuotoa, mutta meinasivat että tuo on niin pientä ettei kannata vaihtaa. Johtuneeko suuttimista vai kannattaako viedä auto jo paaliin?  :'(

TEMP_ARKISTOON

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #1 : 01.10.2016, 08:43:46 »
Ei suositella Hdi motteihin tota taksarien kikka kolmosta eikä nykyjengi mihinkään , vanhoissa diisuissa hiljensi kummasti käyntiääntä.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #2 : 01.10.2016, 09:11:38 »
Toi pitäis kattoa testerin kanssa miksi se ei lähde heti, esim eikö common railin paine nouse riittävästi vai onko joku anturitieto hukassa?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #3 : 01.10.2016, 10:36:21 »
Eilen työmatkalla ollessa kuului takapenkin alta, eli vissiin siirtopumpusta ulvontaa/ulinaa ja auto pätki sitten tosi pahasti. Maanantaina tulee uus siirtopumppu, niin katotaan mitä tuo sitten sanoo. Käytin myös ohivuototestissä suuttimet ja kolmos suutin vuoti jonkunverran. Sanoivat että ei nuin pieni ohivuoto voi kovin paljon vaikuttaa käyntiin. Tiiä sitten.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #4 : 01.10.2016, 10:59:37 »
Suuttimet ei aukea ennen kuin cr paine on 120 bar, muistaakseni.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #5 : 03.10.2016, 19:24:23 »
Tänään vaihdoin tuon siirtopumpun. Edellinen pumppu oli merkkiä VDO ja tuo nykyinen bosch. Hyvin toimi auto kun kävin koeajolla, mutta tuossapa se lähipäivinä selviää lähtikö vika pois. Onko tuossa suodatinkotelon kannessa joku venttiili? Koska aina kun lähtee kiihdyttämään, niin kuuluu sellainen vaimea "piiiiiiip" ääni konehuoneesta. Että voiko sielä joku jumittaa tms..

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #6 : 04.10.2016, 17:21:14 »
Vika jatkui edelleen. Työpaikan pihasta kun auton starttas niin käynnistyi heti hyvin, mutta tyhjäkäynti vaelsi hiukan ja kun vähä antoi kaasua niin sammui. Uusi starttaus ja heti kävi puhtaasti, eikä mitään vikaa. Kävin uusiksi kattoon nuo arvon suuttimista, niin näytti 1,5/1,5/-1,5/1,5 Elikkä tuo kolmonen oli miinuksella. Sitten kun antoi koneelle kierroksia, niin ykkös-sylinterin arvo meni -1:ksi. Täälä varmaan joku viisaampi ymmärtää jotain nuista arvoista?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #7 : 04.10.2016, 17:40:10 »
Noi taitaa olla korjausarvoja, ei siellä mitään vikakoodeja ollu?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #8 : 04.10.2016, 20:18:30 »
Voiko nuista arvoista mitään päätellä? Korjaamolla tuumasivat vaan että nykydiesel on liian kuivaa ja siksi suuttimet monessakin autossa nykyään jumittaa. Käskivät käyttää niitä lisäaineita, jotka voitelee. Voiko nuista arvoista päätellä mitään asiasta ymmärtävä? Ei ollut vikakoodeja ja ikinä ei ole ilmoitellut ajotietokoneella mistään viasta, eikä ole vikavalo palanut. Mikä kyllä ihmetyttää.

Äsken kävin johtosarjaa eculta etieppäin läpi ja muuten olivat hyvässä kunnossa paitsi kp pumpun päälle tulevan anturin toinen johdoista oli puoleksi hankautunut poikki. Tuskin tuo vikaa aiheuttaa?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #9 : 04.10.2016, 20:53:03 »
Lainaus
kp pumpun päälle tulevan anturin toinen johdoista oli puoleksi hankautunut poikki. Tuskin tuo vikaa aiheuttaa?
Jos kyseessä on kolmannen männän deaktivointisolenoidin johto niin hyvin todennäköisesti vika voi johtua siitä. Kp pumpussa on kolme painetta tuottavaa mäntää, kevyellä kuormituksella pumppu käyttää vain kahta mäntää mutta käynnistettäessä sekä suuremmalla kuormituksella kaikki kolme mäntää ovat käytössä. Jos siis kolmas mäntä on deaktivoituna käynnistettäessä niin paine ei välttämättä nouse riittävän korkeaksi ja suuttimia ei avata, luonnollisesti auto ei tällöin käynnisty. Vastaavasti jos johto on paineensäätösolenoidin johto niin vika voi myös aiheutua siitä, mutta luulisi silloin ajossakin olevan nykimistä tai muuta ongelmaa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #10 : 05.10.2016, 17:14:36 »
Kiitos tähänastisista vastauksista.  :) Nyt työpaikan pihasta lähti auto normaalisti käyntiin, eikä tyhjäkäynti vaeltanut, mutta 20km matkalla 10-15 kertaa hyytyi noin 2 sekunnin ajaksi. Mutta luulis tuon johtovian aiheuttavan jo vikakoodiakin? Taidan huomenna käydä ostaan kolvin ja kutistesukkaa, niin saa tuon johdon korjattua. Voiko EGR aiheuttaa tuota sammuilua,pätkimistä ja hyytymistä? Sekin kyllä antais vikakoodia...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #11 : 05.10.2016, 19:00:12 »
EGR:stä ei noin vanhoissa yleensä tule mitään vika koodeja, mutta tehottomuutta ja ihan järjetöntä savutusta voi ilmetä jos EGR jää auki. Voihan sen koittaa tulpata, olikos tämä nyt 90 vai 110 hv? Noin lähinnä siksi kysyn että montako solenoihi venttiiliä siellä on jotka voi jumittaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #12 : 05.10.2016, 19:31:58 »
Ei mitenkään erityisen paljon savuta. 110hv Onko missään mitään hyvää ohjetta miten tuo ohivuoto testi tehdään kotikonstein. Yhden videon löysin tämän foorumin kautta, mutta ei saanut selvää miten nuo letkut oli liitetty.

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #13 : 06.10.2016, 21:27:59 »
Huomenna käyn hakeen 2t öljyä ja laitan sitä 2dl/ tankillinen. Ja jos/kun toimii, niin käytän jatkossakin. Kelpaako motulin öljy?

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti "kovemman" ajon jälkeen (HDi)
« Vastaus #14 : 07.10.2016, 19:52:07 »
Jep. Nyt on motulia desi puolessa tankissa joten nyt tuli pösöstäki kakstahti.  ;D Ilmottelen sitten miten on alkanut pelaamaan. Kelkkahommissa on tosiaan tuota motulia tullut käytettyä ja jos rotaxi on sen kestänyt, niin luulis autonki kestävän.  ;)