Kirjoittaja Aihe: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot  (Luettu 2964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 173
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #30 : 07.11.2016, 07:41:23 »
Ei ole. Etkä pääse tutkimaan tyhjäkäyntimoottoria pitäen sitä kädessä kun joku käyttää virtoja päälle? Näkisit liikkuuko mihin suuntaan. Tai laitat virityksen takaisin, auton käyntiin mutta kytket tyhjäkäyntimoottorin "ilmaan" niin että näet sen toiminnan.
404, Expert, C3
2CV4

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #31 : 07.11.2016, 10:11:12 »
Juu, juuri noin tein. Se tyhjäkäynttimoottori toimii, mutta nähdäkseni vain toiseen suuntaan. Se työntää karaa ulospäin (sulkee lisäilmanoton) mutta toiseen suuntaan en ole saanut sitä mielestäni liikkumaan. En irroitettuna enkä paikallaan ollessaan.

Tuosta mittarien sekoamisesta vielä: Huomasin, että asioilla on sittenkin ehkä yhteys. Jos starttaan kylmän koneen "suoraan", eli kun virrat on katkaistuna niin käännän vauhdilla suoraan starttausasentoon, niin mittarit menee kello kahteen ja samalla kone kyllä käynnistyy, mutta tuntuisi käyvän erittäin rikkaalla eikä pysy käynnissä kuin kaasupolkimella kaasua antaen. Kun taas laitan ensin virrat päälle ja annan olla kunnes osa mittarivaloista sammuu ja bensapumppu lopettaa alkupumppauksen, niin mittarit ei sekoa ja kone käynnistyy eikä käy niin rikkaalla ja jää jopa käymään tyhjäkäyntiä. Outoa.

-Mika-

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #32 : 07.11.2016, 11:56:14 »
Vastaavassa 306 XU10J4R:ssä vaihdelaatikon ja moottorin liitosalueella keskilinjalta hieman ohjaamoon päin on yksi tai kaksi maadoituspistettä vaihdelaatikossa kiinni muistaakseni vai ovatko nämä juuri niitä ECU:n maadoituspisteitä ei tässä XU7:ssa ole?

Miten jos yleismittarilla mittaisi moottorin käydessä akun - navan ja moottorin antureiden maadoituksen potentiaalieroa?
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #33 : 07.11.2016, 18:30:41 »
Siinä on yksi lattakaapeli, jonka toinen pää on runkopalkissa akun alla. Sen otin irti rungon päästä ja putsasin, mutta koneen/laatikon päästä en kyllä tullut irrottaneeksi. Se vaikuttaa kyllä suomessa tehdyltä lisäykseltä, koska: Runkopalkissa akun alla on kolme maadoituspistettä, joista kaksi on konekierreruuveilla ja selkeästi tehtaalla tehtyjä, mutta tämä lattakaapeli on "peltikierre"-ruuvilla palkissa kiinni. Vaikuttaa siis jälkiasennukselta.
Mun muissa pösöissä on/on ollut ECU ohuella piuhalla myös johtosarjaan maadoittu. Se  ECU kun on muoviboxissa akun takana ja ei siten saa kuoreensa maadoitusta luonnostaan. Tässä ongelmapösössä ei ole tälaista erillistä maadoituspiuhaa, joka tulisi ECU:n kotelon runkoon kiinni. ENkä tiedä, että kuuluuko sellaista ollakaan.
Toi mittaaminen voisi olla järkevää, kokeilen sitä heti kun kelit muuttuu sellaisiksi, että tuolla voi jotain tehdäkin. Nyt on sellnen lumimyräkkä, että eihän tuolla pääse edes eteenpäin....

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #34 : 08.11.2016, 17:30:17 »
No nyt on auto hyväksytysti katsastettu, vaikkakaan ei vielä kunnossa.

Tänään mittailin sen lattakaapelin (eli auton rungon ja moottorin välisen potentiaalieron) ja kunnossa tuo tuntui olevan.
Vaihdoin vielä tulpat (oli vääräntyyppiset ja "sormikireydessä") ja vaihdoin myös termostaatin 88 asteiseksi, oli 82 ja ehkä vähän väsynyt. Kone kävi noin 70 asteisena.
Ja tankkasin puolet RE85 ja puolet 95E  polttoeineita ja ajoin puolisen tuntia kierrokset viidessä tonnissa motarilla. Ja sitten korjaamolle mittaukseen. Nyt tuli hyväksytyt arvot.

Mutta edelleen on siis tankin huohotussysteemin letkut "ilmassa", muuten ei käy tyhjäkäyntiä bensalla eikä viinalla. Raa'alla bensalla on tyhjäkäyntikierrokset kuumana 1100 ja 50/50% viina/bensa-seoksella 900. Olen edelleen sitä mieltä, että ECU on viallinen, eikä avaa tyhjäkäyntimoottoria ja siksi joudun antamaan lisäilmaa tuon tankin huohotussyteemin kautta.

Ja sitten ne pakokaasuarvot:
Lähtötilanteessa oli CO 2,18 ja nyt 0. HC oli 116 ja nyt se on 9. Nämä siis tyhjäkäynnillä.
Kierroksilla oli lähtötilanteessa CO 1,63 ja nyt se on 0,47. HC oli 382 ja nyt se on 32.
Ei huippuhyvät, mutta hyväksyttävät arvot.

Ehkä jos jossain vaiheessa saan Sagemin ruiskuboxin joko lainaan, tai hävyttömän halvalla romikselta, saatan kokeilla sen vaikutusta tyhjäkäyntiin myös letkujen ollessa oikeilla paikoillaan.

-Mika-