Kirjoittaja Aihe: Renkaiden kausivaihto - Pulttien kiristäminen  (Luettu 23422 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 386
Renkaiden kausivaihto - Pulttien kiristäminen
« : 03.10.2006, 20:37:08 »
Renkaiden kausivaihto

Kirjoittanut: Pugfan 3.10.2006

Renkaiden kausivaihdon voi helposti tehdä itsekin kun varaa sopivat välineet. Auton omalla tunkilla ja pulttiavaimellakin työn voi tehdä mutta työ on mukavampaa kun välineet ovat kunnossa.

Ennen renkaiden vaihtoa varaa seuraavat välineet
- Työhansikkaat
- Ristikkoavain
- Momenttiavain erityisesti kevytmetallivanteita asentaessa
- Tunkki (hallitunkki on hyvä)
- Puupölkkyjä
- Leveä ruuvitaltta pölykapselien irroittamiseen
- Tippakannu tai vastaava
- Teräsharja
- Taskulamppu

Ennen renkaiden vaihtoa alla olevien renkaiden sekä auton alle tulevien renkaiden ilmanpaineet kannattaa tarkistaa ja laittaa suositusarvoihin. Lisäksi auto on hyvä pestä ulkoapäin ja pesussa kiinnittää huomiota erityisesti pyörien ja pyöräkoteloiden puhtauteen. Se tekee renkaidenvaihdosta miellyttävämpää. Mikäli aikaa on, irroita pölykapselit autosta jo tässä vaiheessa, niin voit tehdä alustavan vannepesun.


Tarkista asennettavien renkaiden kunto

Ennen renkaiden vaihtoa on hyvä katsoa että renkaissa on oikea ilmanpaine ja tasapainotus on kunnossa. Renkaiden kulutuspinnan on lain mukaan oltava kesärenkaissa 1,6 mm ja talvirenkaissa 3 mm. Turvallisuuden vuoksi kulutuspintaa on hyvä olla selvästi enemmän. Nastoitettujen talvirenkaiden nastoituksen kunto ja nastojen määrä on myös syytä tarkastaa.

Mikäli rengas on kulunut normaalista poikkeavalla tavalla, selvitä/selvitytä sen aiheuttaja. Talvirenkaiden turvallinen käyttöikä talvikäytössä on noin viisi vuotta, sen jälkeen kumimateriaali on liian kovettunutta eikä lamellointi ei toimi toivotulla tavalla.


Renkaan irroitus

Renkaiden vaihto on syytä tehdä tasaisella ja kovalla pinnalla. Laita autossa ykkösvaihde päälle ja kytke käsijarru. Irroita pölykapselit (jos on) joko käsin vetämällä tai isolla ruuvimeisselillä vähän kerrallaan raottamalla ellei auton ohjekirjassa kerrota erillistä ohjetta. Irroituksessa kannattaa olla varovainen sillä kapselit lohkeavat herkästi. Löysää pultteja auton maassa ollessa puoli kierrosta.

Nosta auto tunkilla ilmaan valmistajan määrittelemästä paikasta auton alustassa. Kun auto on ilmassa, turvallisuutesi vuoksi laita puupölkky tai ylimääräinen rengas auton alle. Irroita rengas ja laita pultit hiekattomalle alustalle.

Jarrujen ja pyöräntuennan kunnon tarkistus

Kun rengas on irti, on helppo katsoa missä kunnossa auton jarrut ja pyöräntuenta ovat. Jarrupaloista voi puhdistaa pölyt pois nähdäksesi kulutuspinnan määrän. Varo hengittämästä jarrupölyä. Palat kannattaa vaihtaa kun pintaa on alle 2 mm jäljellä. Jarrunestevuodot, vetonivelten suojakumien viat, iskunvaimentimien nestevuodot ja pohjaamiskumien paikallaanolo on helppo tarkistaa samalla. Renkaiden vaihdon yhteydessä voi tehdä myös jarruhuollon.


Renkaan asennus

Puhdista pyörännapa ja vanteen kosketuspinta napaan. Vältä hiekan joutumista pultinreiän kierteisiin. Laita pyörä paikoilleen, huomioi mahdollinen pyörimissuunta. Mikäli autossasi on käytössä sekä kevytmetalli- että teräsvanteita, muista laittaa eri pultit. Laita ensin pultit kiinni käsin ja sitten joko ristikkoavaimella kiristäen pultit ristikkäin. Ennen auton laskemista maahan ravista rengasta mahdollisten pyöräntuennan kulumien huomaamiseksi. Ota auton alla oleva puupölkky/ylimääräinen rengas pois ja laske auto alas. Kiristä pultit oikeaan kireyteen (lista kiristysmomenteista artikkelin lopussa) momenttiavaimella ja asenna pölykapseli. Muista jälkikiristää pultit muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.


Renkaiden pesu

Pese auton alta otetut pyörät mahdollisimman pian vaihdon jälkeen. Älä käytä vahvoja liuotinaineita tai painepesuria, sillä ne vahingoittavat renkaan kumimateriaalia. Harja ja kevyellä paineella vettä antava pesuletku ovat parhaat välineet. Myös pölykapselit kannattaa puhdistaa mutta niiden pesussa kannattaa olla varovainen ettei esimerkiksi kiinnikkeet lohkea tai terävät kulmat aiheuta naarmuja käsiin. Anna vanteiden kuivua riittävän pitkään ennen säilytystä. Vanteiden pitkäikäisyyden turvaamiseksi vahaus on paikallaan. Varastoi pyörät tasalämpöiseen pimeään paikkaan mieluiten lappeelleen.


Renkaiden paikan vaihto eri kausien välillä

Peugeot ei suosittele renkaiden ristiin tai akselien välistä vaihtoa. Perusteena on se, että kun rengas on aina samassa paikassa, mahdollinen väärä kulumistapa ilmaisee kertoo mikäli alustassa on joku vika, esimerkiksi aurauskulmat väärät. Mikäli kuitenkin päädyt vaihtamaan renkaiden paikkaa, pyri säilyttämään renkaiden pyörimissuunta eli vaihda renkaita vain edestä taakse samalla puolen autoa. Turvallisuuden vuoksi paremmat renkaat tulee aina asentaa taka-akselille.


Pyöränpulttien kiristysmomentit

106 - 206 - 306 - 307 - 406 - 407 - 607 - 1007 - Partner = 90 Nm
107 - 806 - Expert = 100 Nm
807 = 120 Nm
Boxer (270C ja 320 M, MH ja MHS)  = 160 Nm
Boxer (350 LH) 180 Nm
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 02:12:41, kirjoittanut Tonilind »
Taas Peugeot... ::)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 052
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Renkaiden kausivaihto - Pulttien kiristäminen
« Vastaus #1 : 13.05.2007, 09:48:45 »
Pyöränpulttien kiristäminen

Pyöränpulttien kiristäminen ei ole aivan yksinkertainen juttu, pulttien on oltava riittävän tiukalla jotta pyörä pysyy kiinni mutta ei kuitenkaan liian tiukalla. Kiristysmomentti vaihtelee automalleittain melkoisesti, Peugeotien normaalit kiristysmomentit ovat luokkaa 85-95 Nm.

Pulttien kiristäminen:
Renkaan ollessa vielä ilmassa suoritetaan esikiristys. Auton alaslaskemisen jälkeen suoritetaan varsinainen pulttien kiristäminen. Jos kysessä on kevytmetallivanteet, tulisi käyttää aina momenttiavainta, mutta ei se pahaksi olisi peltivanteiden kohdallakaan. Jos momenttiavainta ei ole käytettävissä, tulisi kiristämiseen käyttää Peugeotin omaa pulttiavainta. Auton mukana tulevassa pulttiavaimessa on riittävän lyhyt varsi, jolloin huomattavasti liian kovaan momenttiin kiristäminen on mahdotonta normaalilta ihmiseltä ja voimakkaampi yksilö vääntää avaimen solmuun 

Ristiin kiristämisohjeet:
- neljällä pultilla vastakkaiset peräkkäin. Toimii samalla tavoin kaikilla parillisilla pulttimäärilliä, kiertäen kaikki pultit läpi joko myötä- tai vastapäivään.
- Viisipulttisella ristiin kiristäminen tapahtuu siten että aloitetusta pultista myötäpäivään tai vastapäivään hypätään yhden pultin yli.

Jälkikiristys/tarkistus tulisikin tehdä 100 – 150 km ajon jälkeen. Tämä toimenpide tulee toistaa jokaisen kiinnittämisen jälkeen. Tämä on erityisen tärkeää kevytmetallivanteiden kohdalla.

Liian suurella momentilla kiristäminen:
- saattaa pahimmassa tapauksessa vääntää pyörännavan mutkalle joka ilmenee ikävänä tärinänä jarrutettaessa
- saattaa vioittaa pulttia tai kierrettä. Peugeotin kevytmetallivanteiden pulttien pienempi kiristysmomentti ei ole kaikissa rengasasennuksia tekevissä firmoissa tiedossa, tiedossa on tosin ennakkotapauksia, joissa rengasliikkeessä asennusvaiheessa on katkennut pultteja.

Jos autossasi on kevytmetallivanteet, muista tarkistaa millaisilla pulteilla varapyörä kiinnitetään ja ottaa sopivat pultit mukaan autoon. Älä missään tapauksessa kiinnitä vanteita väärillä pulteilla, alumiini- ja peltivanteiden pultit ovat usein pituudeltaan erimittaisia - nyrkkisääntönä lisäksi - ohjauskartion sisältävät pultit vanteisiin joiden reiän reunalla kartio ja laippatyyppiset pultit vanteisiin joissa kartiota ei ole .

Ota myös mahdollisten lukkopulttien avain mukaan, säilytä se turvallisessa paikassa.

Samalla kun vaihtaa renkaat, kannattaa puhdistaa ja herkistellä jarrut. Hommaan menee renkaan vaihdon yhteydessä vain 10-20 minuuttia.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 02:12:22, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.