Kirjoittaja Aihe: 406 - Epätavallisen suuri öljynkulutus ja savutus (V6)  (Luettu 2047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Auto: 1999 406 3,0 V6 (n. 250 000 km).

Syö jonkun verran öljyä. Käynnistäessä se hieman pöläyttää sinistä savua ja olen huomannut perässä ajaessa samaa tapahtuvan, kun jarruttaa moottorilla pitkässä alamäessä ja painaa sen jälkeen kaasua. Öljyn kulutusta on reilu litra tonnille. Vika on todennäköisesti venttiilin ohjurikumeissa  ja mahdollisesti myös ohjureissa. Onko kukaan täällä tehnyt sellaista remonttia? Otan mielelläni vinkkejä vastaan. :)
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

Tapsa1000

  • Vieras
Vs: 406 - Epätavallisen suuri öljynkulutus ja savutus (V6)
« Vastaus #1 : 05.01.2017, 15:01:20 »
Pelkkä ohjurien kumien vuoto ei aiheuta noin isoa kulutusta . Se että moottorijarrutuksen jälkeen kaasua painettaessa pöllähtää sinistä savua on valitettavasti merkki sylinterien tai muutaman sylinterin männänrenkaiden kuluneisuudesta tai karstoittumisesta .
Itse olen ajanut kyseisellä moottorilla varustetulla Lagunalla 370000 km eikä tiiviysongelmia ollut kuin ohjurien kumeissa ja silloin pöllähti sinistä vain startatessa , eikä öljynvaihtovälillä tarvinnut lisätä öljyä .
Onkohan auto seissyt jossakin vaiheessa pitempiä aikoja jolloin männänrenkaat ovat voineet jumittua .
On olemassa ns. Fortekäsittely jolloin moottoria käytetään puolisen tuntia erittäin ohuella putsaavalla öljyllä joka voi irroittaa jumiutuneet männänrenkaat , tosin se on kehitetty lähinnä hydraulisten nostimien puhdistukseen .
V6 moottorin kansiremontti on melkoinen operaatio joka vaatii moottorin irroituksen , on näet niin ahdasta rintapellinpuoleisen kannen ympärillä .
Noilla kilometreillä ei kyseisessä moottorissa pitäisi olla noin isoa öljynkulutusongelmaa , pitävätkö km- lukemat paikkansa .
Remontti on ammattimiehen homma , valitettavasti .

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 406 - Epätavallisen suuri öljynkulutus ja savutus (V6)
« Vastaus #2 : 05.01.2017, 19:35:43 »
Kilometrit pitäisi olla oikeat. Autossa huoltokirja, jos siihen on luottamista. Viimeisen 5 vuoden aikana tullut vain 30tkm eli aika vähän ajettu. Pitää tutkia.
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Epätavallisen suuri öljynkulutus ja savutus (V6)
« Vastaus #3 : 06.01.2017, 08:58:04 »
Tämä tosiaan jos on vanhemmalla 190hp/140KW koneella ja kenties mittaristokin autossasi? Vuosimalli 99-alkuvuodesta rekistöröity?
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=11488.0


« Viimeksi muokattu: 06.01.2017, 09:05:10 kirjoittanut ATS »

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 406 - Epätavallisen suuri öljynkulutus ja savutus (V6)
« Vastaus #4 : 16.01.2017, 06:41:52 »
Tämä on faselift-malli eli tuo ei taida koskea tätä. Nyt sillä heitettiin 1000km yhtäjaksoinen lenkki niin öljyä kului enää vain 2-3dl tällä matkalla. Olisiko tosiaan männänrenkaat olleet jumissa ja nyt alkavat irtoamaan? Pitää laittaa öljyn sekaan puhdistusaine, kun seuraavat vaihtaa. Jospa se auttaisi ::)
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Epätavallisen suuri öljynkulutus ja savutus (V6)
« Vastaus #5 : 16.01.2017, 06:54:45 »
Hyvä mittaustapa, jos 2 dl kulutuksen edes huomaa ajetulla tonnilla. Kokeile Valvolinen MaxLifea, pitäisi olla lääke tuohon. Vian peittämistähän tuo on, sillä ehjään V6:een ei tarvitse lisätä öljyä 15 tkm vaihtovälillä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -