Kirjoittaja Aihe: 607 - Suuntavakauden puute  (Luettu 12071 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 257
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #15 : 04.02.2017, 07:48:00 »
Voi hyvinkin olla tuo, takapään ongelmat tekee autoon luikertelua, etupään ei niinkään. Edellisessä 406 pösössä kävi niin että ennen vakaasti kulkeva auto muuttui kertaheitolla epävakaaksi kun vaihdoin alle hyvän näköiset yokohamat, joissa oli pintaa kuin uusissa mutta ikää useampi vuosi.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 743
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #16 : 04.02.2017, 14:24:15 »
Täällä 406 takaa korjatut auraukset vaikutti paljon ajettavuuteen jotka ei kovin paljoa edes olleet pielessä
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 843
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #17 : 04.02.2017, 18:46:38 »
Näin 28 tonnin valmettia ajaneena väittäisin että takapyörillä ja niiden kulmilla on kyllä tosiaan merkitystä.

J.Stahl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #18 : 04.02.2017, 23:08:22 »
Siis uudelleen myös säätöön, en oikein uskoisi ko. korjaamossa virhettä pyörien säädössä olisi tullut. Toisaalta käyton aikoinaan Audi 80 eräässä korjaamossa kun auto oli poikkeuksellisen herkkä polanteella ja urissa. Korjaajat eivät mika löytäneet  Audista mitään poikkeavaa. Pakko oli sitten uskoa kun kerroin että rakenteet antavat niin periksi että etupyörät ottavat jarrutuksessa sisälokasuojaan. Tämä 607 sarja jatkuu torstaina.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 835
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #19 : 05.02.2017, 08:58:52 »
Jäänyt hieman huonoja kokemuksia itselle tuosta 607:an pyörien suuntauksesta. Harvassa liikkeessä tekevät suuntauksen alasvedettynä viitekorkeudessa, ja jos sitä ei tehdä ei voi säätää taka renkaiden joustoliikkeen aikaista aurauskulmien muutosta. Staattisen aurauksen voi toki saada sinne päin ilman alasvetoa, mutta tuo muutos joustoliikkeen aikana on mahdotonta säätää ilman viitekorkeuteen tehtävää alasvetoa.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 843
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #20 : 05.02.2017, 09:58:27 »
Millä se muutos säädetään? Siinähän pitäisi muuttaa linkin pituutta wli tässä tapauksessa  aurauksensäätötangon pituutta tai jotain muuta parametria

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 843
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #21 : 05.02.2017, 10:01:42 »
En kysy muuten muttakun on tullut leikittyä radio-ohjattavilla. http://www.neobuggy.net/the-setup-guide/geometry/

Pystyykö aurauksensäätötankon asemaa muuttamaan ylösalassuunnassa myös. Jos pystyy sitten ymmärrän.

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 662
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #22 : 05.02.2017, 10:33:24 »
https://www.youtube.com/watch?v=YqQqrdA-yWk

Samantapainen säätöpultti myös 607:ssä.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2017, 11:04:42, kirjoittanut 3279 »

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #23 : 05.02.2017, 11:37:13 »
Ei ole noin yksinkertaista. Yhden parametrin säätö vaikuttaa kokonaiskulkusuuntaan aina jollakin tavalla.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 835
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #24 : 05.02.2017, 11:42:25 »
Renkaan puolella on epäkesko mutteri, jolla varsinainen auraus säädetään. Korin päässä taas säädetään tankoa juurikin ylös-alas suunnassa epäkeskoprikalla ja tällä säädetään aurauskulman muutos joustoliikkeen aikana.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 843
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #25 : 05.02.2017, 11:45:31 »
Noniin tämä selventi asian! Thanks

Normi teropetteri rengasliikkeessä ymmärtää tuosta yhtä paljon kuin sika vatukosta :) onneks niillä on siellä koneet.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 835
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #26 : 05.02.2017, 11:47:23 »
Näinhän se on, tuo on vaan siitä "ikävä" säätö että ei auta hienot koneetkaan jos ei tee alasvetoa ja siten mittaa muutosta..ja tarvittaessa säädä.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 843
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #27 : 05.02.2017, 11:53:03 »
Kyllä. Mutta samalla mahdollistsa sen että kulmat saa oikeasti kohilleen myös muussa kuin säätökorkeudessa. Vslmistajien toleranssit on aivan karmivat kulmien kanssa.  Muistelisin että ne koneet kyllä näyttää säätökorkeuden, mutta en muista enää

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #28 : 05.02.2017, 18:21:11 »
Auto: 2005 607 3,0 V6 (ES9A, 180 000 km).

Minulla on omassa 607:ssa sama "ominaisuus". Kovasti ihmetelin tuossa liukkailla, mutta minä kyllä arvelin syyksi renkaita. Paineetkin oli liki 3 => pudotin 2,8 ja voin pudottaa lisääkin ???

Kun puslissa ei ole väljää niin mikä sen geometrian muuttaa?? Ei ole havaintoja pohjakosketuksista

Mikä sen korkeusgeometrian estää säätymästä (niillä optisilla laitteilla mitä nyt ylipäätään 2017 käytetään ajanmukaisissa pajoissa) kohdalleen, jos korjaamo käyttää valmistajan arvoja? ilmoittaako valmistaja vain arvot kuormitetulle alustalle => olettaisin, että joillain arvoilla menisi alueelle kuormittamattomana?, joilloin käytetään näitä arvoja?

Löytyykö jostain tämä alasveto voima (mistä kohdasta?) / säätökorkeus ja kulma-arvot tälle, niin voisi sitten tehdä sen homman niilla arvoilla, tai teettää. Pajalle tuo pitää varmaan viedä, mutta voisi viedä ohjeet mukana. Saisi sitten tulosteen liiteristä, että näissä arvoissa on.

Tai oikeastaa ihan turhaa, pitäisi tietää mihin vie, kun ei jaksa länkyttää jonkun turhanaikaisen huoltoneuvojan tai rengasliikkeessä istuvan EX-Pertin kanssa. Etenkään kun veikkaan hepun alkavan väittämään vastaan tai laskuttaa vain homman ja mitään ei ole havaittu. Suomalaista osaamista ja asennetta.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 081
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #29 : 05.02.2017, 18:31:16 »
Käytin aikoinaan 406:n paikallisessa Espoolaisessa ammattikoulussa. Oli pitkä jono, mutta halpa ja erinomainen lopputulos.