Kirjoittaja Aihe: 508 - Takajarruosien kesto  (Luettu 4517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #30 : 19.09.2017, 06:13:25 »
Auto: 2011 508 2,0 HDi 140 Allure (130 000 km).

Oikean puoleinen takajarru on parin kuukauden ajan jäänyt hieman laahaamaan yön jälkeen. Auto on vajmon käytössä niin huomasin sen, kun olen joskus joutunut ajamaan sillä. Tutkin vikaa. Jarrusatulan käsijarruvipu jää päälle. Vedin vivun käsin taakse ja pyörä pyörii taas vapaasti. Vika on ollut jo sen verran kauan niin oikean puolen jarrulevy on ohentunut. Sen paksuus on jo 2mm vähemmän kuin vasemman puolen.

Laitoin satulan, levyt ja palat tilaukseen. Otin pois käytöstä automaattisen seisontajarrun. Nyt vajmo saa ajaa työmatkansa sillä ja nauttia miellyttävästä äänestä autoon noustessa ja sieltä poistuessa ;) ;)
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

Janus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #31 : 23.06.2018, 15:55:57 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4.

Juuri kun sai etupään (http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=63336.300;topicseen) kuntoon niin onkin aika siirtyä takaosaan.
Viime viikon torstaina kun tulin parkkipaikalle ~35 km ajon jälkeen niin auton takaosa tuntui kumman lämpöiseltä. Kokeilin takavanteita ja sitten jarrulevyjä niin olivat kuumat kuin pikataipaleen jälkeen vaikka olin ajellet tasaisesti moottoritiellä 95 vakkarissa kärry perässä.

En ehtinyt avaamaan takajarruja ennenkuin tämän viikon puolella. Palat oli vaihdettu taakse jo kerran 95 tkm huollossa (nyt 138 tkm) joten oliko merkkiliikkeessä vain tungettu uudet palat paikoilleen putsaamatta jarrukenkiä kunnolla? No nyt on harjattu ja kiillotettu sekä pikkaisen jarrurasvaa liukupinnoissa.
Oikea, ulompi pala oli jo sen verran kiilamainen ja enemmän kulunut, että tilasin uudet tulemaan. Valinta osui tällä kertaa Brembon (P61114) paloihin.
Takana näkyy olevan (orkkis osat TRW) jarrusatulat kiinni E14-Torx-ruuvilla joten tuollainen hylsy pitänee hankkia kun jarrulevyjen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Nyt minusta olivat kuitenkin vielä kelvolliset.
Sivukommenttina vielä niin edessä isommat (orkkis osat ATE) jarrusatulat ja tietysti eri kiinnitys, TORX40-kärki pyöri vapaasti niin taitaa olla TORX50?

Käsijarruvaijeria irrottaessa huomasin, että vaijeri on hangannut koiranluuhun (=> molemmat kulahtaneet). Syy siihen on raidetangossa kiinni olevan muovisen ohjain-/tukikehyksen kuluminen poikki (ohessa kuva). Käänsin kehyksen toisinpäin ja laitoin vaijerin päälle suojaksi vesiletkun pätkän ilmastointiteipillä kiinni. Nyt ei hankaa mutta pitää käydä merkkiliikkeessä kysymässä tuota ohjuria niin vaihtaa sitten palojen kanssa kun tulevat. Muille RXH (ja Hybrid4) omistajille tiedoksi, että kannattaa vilkaista tuota ohjuria ja käsijarruvaijeria seuraavan kerran kun saa auton nosturille tai vaihtaa takarenkaita.
Tämä taka-akselirakenne taitaa olla vain Hybrid4-malleissa joten käsijarruvaijerin asennus taitaa olla eri tavoin muissa 508-malleissa.

Vielä lisäkommenttina tuossa kuvassa "löysä" iskunvaimentimen erillisessä lisävaimentimessa. Tainnut olla joskus ihan kunnolla kuormaa kyydissä (talvilomamatkat?) kun jousitus painunut noin paljon. Iskunvaimentimia ei löytynyt nettivaraosahauissa joten taitavat olla tähän taka-akselistoon merkkitavaraa...
508 RXH vm. 2013 (ed. Passat 4Motion Variant Sportline -06)
Entiset ranskikset: 406 SR GrW (-01), 406 SR (-98), 405 GTX (-93), BX (-90)
ja vielä vanhemmat: Ascona 1,3i (-87), Fiat Punto (-83)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 526
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #32 : 25.06.2018, 23:43:16 »
Auto: 2011 508 1,6 VTi.

Piti takajarrupalat uusia 130 tkm ajettuna. Etupalat on 2mm kuluneet kun vertaa uusiin, eli ei juuri mitään. Levyt ei ole kuluneet juuri lainkaan.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 214
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #33 : 08.07.2018, 01:23:06 »
Auto: 2011 508 2,2 HDi GT 204 (porrasperä, 157 000 km).

Laitettiin uudet levyt ja palat GT:n joka kulmaan. Sisemmät palat oli aivan loppu takana ja edessä vain n. 1,5 mm jäljellä. Ulommissa paloissa olisi vielä pintaa riittänyt. Takalevyt oli 10,6 mm ja etulevyt 28,6 mm paksut eli niissä olisi vielä varaa riittänyt, mutta ajattelin, että eivät kuitenkaan kestä enää toisia paloja ajaa, niin laitetaan nyt sitten samalla levytkin, kun merkkiliikkeen hyllystä löytyivät.

Autossa siis oli alkuperäiset levyt ja palat, että mielestäni ihan hyvin olivat kestäneet. Levyillä olisi toki ajanut vielä 60-80 tkm tai jos katsastuksen hylkyrajaan asti olisi ajanut, niin hyvinkin toiset 160 tkm olisi mennyt.

Huvittavaa tässä on, että merkkiliikkeessä jo kovasti oltiin huolissaan ja olisi haluttu niin levyt kuin palatkin vaihtaa 80 tkm:n kohdalla ja jokaisessa huollossa sen jälkeen on ollut sama virsi. Autonsa kuntoa kannattaa tarkastella itsekin, niin eikä vain luottaa siihen mitä merkkiliikkeessä haluttaisiin tehdä (eli rahastaa).