Kirjoittaja Aihe: 307 - Nokka-akselien tunnistaminen (TU5JP4)  (Luettu 1437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jheinonen

  • Vieras
307 - Nokka-akselien tunnistaminen (TU5JP4)
« : 12.02.2017, 20:35:41 »
Auto: 2001 307 1,6 (TU5JP4).

Tein kansipahvin vaihtoa ja nokka-akselit oli pukkien kanssa vierekkäin nätisti eri pinossa. Paiskasin pukit likoamaan ja muistin myöhemmin että jäi akselien merkitseminen tekemättä. ::)

Miten imu- ja pakonokan erottaa toisistaan? Valumerkinnöissä on ilmeisesti vuosi (01) ja  toinen merkintä akseleissa (imu?) oli numerot 13 ja toisessa (pako?) 23.

Nokkapyörät olivat vierekkäin eri paikassa joten niistä ei ollut apua tähän ongelmaan. Nokka-akseleissa on lukitusurat eri kohdissa joten ei voi laittaa arvaamalla.

jheinonen

  • Vieras
Vs: 307 - Nokka-akselien tunnistaminen (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 12.02.2017, 22:05:21 »
Toisessa nokassa teksti JP4 3 A163 ja toisessa JP4 6 B109. Tarkoittaako nämä jotain?

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 307 - Nokka-akselien tunnistaminen (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 13.02.2017, 09:15:45 »
Normaalisti mahtaa olla imupuolen nokissa enempi aukioloa ja nostoa. Eli tönärillä mittaat ja katsot onko eroa? Löytyykö noilla numeroilla mitään googlettamalla?

jheinonen

  • Vieras
Vs: 307 - Nokka-akselien tunnistaminen (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 13.02.2017, 18:09:18 »
Google ja serviceboxi on koitettu selata eikä niistä löytynyt mitään tarkempaa numerotietoa.

Vakionokalla imu- ja pakopuolen ero on 0,1 mm, eli seuraavalla yhdistelmällä imupuolen nosto olisi jonkun karvan verran suurempi. Hammashihnan vaihtoasennossa kolmosen imu ja kakkosen pako on auki joten tällainen yhdistelmä pitäisi toimia. Jos nokat on toisella tavalla nelospytyn imu olisi auki ja mäntähän on lähellä ykk:ta. :-\

Ranskan alkeilla la soupape d'admission on imuventtili eli nokkapyörässä A
la soupape d'échappement on pakoventtiili eli nokkapyörässä E.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 307 - Nokka-akselien tunnistaminen (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 13.02.2017, 19:16:11 »
Olisko tosta linkin ohjeesta apuja?: http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/307/info/gb/b1dg13k3.htm


Tai liitteenä olevista kuvista?

b1ek21vd.jpg:
-(1) Inlet camshaft .
-(2) Exhaust camshaft .
-(A) Area of marking : Service.


b1ek1wjd.jpg:
-(A) Inlet.
-(E) Exhaust.
-The camshafts have types of marking : (C) Identification zone between cam 2-2 and 3-1.
-This zone contains the following details :
---Inlet JP4 5
---Exhaust JP4 1
« Viimeksi muokattu: 13.02.2017, 19:29:59 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

jheinonen

  • Vieras
Vs: 307 - Nokka-akselien tunnistaminen (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 13.02.2017, 19:46:12 »
http://www.forum307.com/viewtopic.php?p=853695

Tuossa on 2001 vuoden koneeseen tehty nostimien vaihto ja hyvin kuvitettu ohje kannattaa tallentaa koneelle PDF:nä varmuuden vuoksi. Tuossa näkyy hyvin nokkien asento. Google-kääntäjä vääntää tekstin hienosti englanniksi.

Nokka-akselien merkkien suuntakin avautui tuosta äsken eli kun hihnapyörät ovat ajoitusasennossa imunokan merkki osoittaa kello 7:ään ja pakonokan kello 8:aan.

7h : inlet side
8h : exhaust side

Laskin tuossa aiemmin pyttyjen järjestyksen jakopäästä alkaen kun toisessa ohjeessa lähdettiin kytkimen puolelta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Nokka-akselien tunnistaminen (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 17.02.2017, 19:29:53 »
Oikea numerojärjestys on vaihteiston puolelta jakopäähän päin.