Kirjoittaja Aihe: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä  (Luettu 17060 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #15 : 14.02.2017, 21:33:05 »
On kyllä uusi insignia tosiaan ihan nätin näköinen.

Onhan VAG:lla (tai mikä vw group se nykyään onkaan) skoda ja seat jotka kilpailevat aikalailla samassa hintaluokassa.
Eli ei Opelin brändiä tarvii mitenkään välttämättä alkaa muuttamaan, vaikka ehkä osittain pösön kanssa päällekkäin meneekin.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

timoan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 93
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #16 : 14.02.2017, 22:44:45 »
Mutta mitä PSA on ostamassa? Nimen? Organisaatiota? Tuotantolaitoksia? Jos organisaatio tulee mukaan, niin kiinnostaa tietää, mitä GM aikoo myydä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Aika iso osa tuotteista perustuu Opel/Vauxhall-tekniikkaan.

Aika helpolla GM on luopumassa kisasta maailman suurimpana automerkkinä ja samalla käytännössä Euroopan markkinasta. Daewoo/Chevrolet ei paljon ole myynyt.

Me suomalaisina tiedämme, että kahdesta ongelmaisesta yrityksestä ei välttämättä tule yhtä hyvää.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 850
  • 307
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #17 : 15.02.2017, 09:29:16 »
Olisikohan Opelilla syynä moiseen taloudelliset ja tuotannolliset syyt?

timoan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 93
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #18 : 15.02.2017, 10:47:08 »
En muista tarkkaa ajankohtaa, mutta Opel on tainnut olla tappiollinen lähemmäs 20 vuotta. Toisaalta Opel on vastannut merkittävästä osasta tuotekehitystä kehittymättömien maiden Chevyjen, Yhdysvaltojen Buickin, Opelien, Vauxhallien ja Holdenien osalta. Ovat suoraan tai miltei suoraan Opeleja. Ison yrityksen sisällä voitto on helppo siirtää sinne, minne se halutaan siirtää.

GM on ilmeisesti päässyt taloudellisesti jaloilleen lähes konkurssikypsästä tilasta. Opelillakin on mallisto pitkästä aikaa kilpailukykyinen, vaikka ei kaupallisesti menestynyt.

GM antaa luovutusvoiton kisassa maailman suurimman autovalmistajan tittelistä.

Ihmettelen kovasti GM:n myyntihaluja ellei sitten tosiaan myydä pelkkä brändi, jolloin tulevaisuuden Opelit ovat Pösöjä pallosalama keulassa.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 464
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #19 : 15.02.2017, 13:01:44 »
Opel myydään, että GM voi ostaa FCA:n . Opel on tehnyt viimeksi voittoa vuonna 1999.
Peugeot RCZ HDI FAP

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 068
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #20 : 15.02.2017, 13:07:13 »
Ei tuosta Opelin voitonteosta kannata mitään sanoa. Todennäköisesti sama juttu jonka mukaan Suomen McDonalds on tehnyt tappiota jo 20 vuotta eli reipas tuloutus emoyhtiölle.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 464
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #21 : 15.02.2017, 13:45:19 »
Ei ole veronkiertokysymys McDonaldsin ja Starbucksin tyyliin. Opelilla ei ole mitään yhtiölainoja eikä se joudu maksamaan mitään royalteja. GM haluaa Opelista eroon koska se imee niiden kassaa.

Opel on ollut ihan oikeasti tappiollinen koko tuon ajan.  Opelin ja Vauxhallin myyntimäärät eivät kata niiden suunnittelu- ja valmistuskustannuksia. Tilannetta on yritetty paikata luopumalla Australian ja Venäjän markkinoista, ei ole riittänyt. Australiaan on pitänyt tehdä paljon muutoksia - kallista. Venäjällä taas jokainen myyty auto on ollut voimakkaasti tappiollinen ruplan romahduksen jälkeen. PSA:llä ollut eri taktiikka Venäjällä. PSA on nostanut hintoja kattaakseen ruplan romahduksen ja myynti on pudonnut 70% mutta jokainen myyty auto on voitollinen. Hondalla samasta syystä pudotusta -86% Venäjällä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2017, 13:53:57, kirjoittanut Pate »
Peugeot RCZ HDI FAP

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 464
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #22 : 15.02.2017, 13:56:25 »
Tulee paljon irtisanomisia kun Le Cost Cutter Carlos Ghosnilta oppinsa saanut Carlos Tavares alkaa tekemään vähennyksiä. Varmaan suurin este kaupalle juuri saksalaisen työvoiman protestointi tulevalle irtisanomisaallolle.
Peugeot RCZ HDI FAP

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #23 : 15.02.2017, 15:16:32 »
Vielä suurempi haaste on saada Opel pysymään houkuttelevana saksalaisille autonostajille. Saksa on Euroopan suurin automarkkina, ja siellä Opel on tähän mennessä menestynyt suhteellisen hyvin. Jos saksalaiset ostajat kääntävät selkänsä Opelille, brändillä ei ole enää mitään arvoa. Niin, Saksassa on 3 tahoa jo ärähtänyt: Viranomaiset, joiden kanssa asiasta ei ole keskusteltu ollenkaan, työntekijäliitto (IG Metall), jonka kanssa asiasta ei ole keskusteltu ollenkaan ja Opelin vakituiset alihankkijat, joiden kanssa asiasta ei ole keskusteltu ollenkaan.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 068
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #24 : 15.02.2017, 15:22:38 »
GM haluaa Opelista eroon koska se imee niiden kassaa.


 Kova on PSA:n vauhti kun vasta hiljakkoin tarvittiin itse tukea ja nyt rynnätään pelastajana paikalle :o

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 991
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #25 : 15.02.2017, 15:35:43 »
Ei PSA:n tulos mikään hyvä ole ollut. Tarvitaan kyllä paljon lisää työtä että saataisiin edes hyvälle mallille?

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #26 : 15.02.2017, 15:51:57 »
Ehkä Dongfeng auttaa, sehän on Kiinan valtion omistama yritys?  Kiinalaiset saattavat olla vähentämässä sijoituksiaan USA:n markkinoille, joten Opeliin sijoittaminen saattaa hyvinkin olla vaihtoehto.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 464
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #27 : 15.02.2017, 16:19:03 »
Ei PSA:n tulos mikään hyvä ole ollut. Tarvitaan kyllä paljon lisää työtä että saataisiin edes hyvälle mallille?

Ei ole ollut mutta nyt on. Ensimmäisen 6kk ajan tätä kuluvaa tilikautta Peugeot on ollut maailman neljänneksi kannattavin autonvalmistaja. Juu, on voinut vauhti hidastua sittemmin mutta hyvä tulos tästä kaudesta joka tapauksessa tulee. Osinkoakin on pitkästä aikaa jaossa. Peugeotin perhe haluaisi myös ex-osuutensa takaisin Ranskan valtiolta ja onkin tehnyt tarjouksen.
Peugeot RCZ HDI FAP

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #28 : 17.02.2017, 08:40:07 »
Mikähän lienee Tavaresin pohjimmainen ajatus? Ostaa Opel lakkautettavaksi ? Mikään muu vaihtoehto ei tunnu oikein järkevältä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/myynti-psalle-opel-maksaa-kolme-miljardia-euroa-ja-vie-tuhansilta-tyon/5A28vJes

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: Peugeot ostamassa Opelia GM:ltä
« Vastaus #29 : 17.02.2017, 17:05:50 »
Tavares on tajunnut Opelin "saksalaisuuden" mielikuvan tärkeyden: http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/peugeot-citroen-vakuuttelee-opel-tulee-pysymaan-saksalaisena/6315172
Saksassa on arveltu että Opel keskittyisi sähköautoihin PSA:n alaisuudessa mutta siinä on yksi ongelma: Opelilla ei ole sähköauto-osaamista, esim: Opel Ampera = Chevrolet Volt.