Kirjoittaja Aihe: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault  (Luettu 14359 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« : 01.02.2010, 16:32:08 »
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (jarruvalokytkin)
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (ohjausyksikkö)


Jarruvalokatkaisija on hyvin mahdollinen vikakohde. Kannattaa tarkistaa, toimivatko jarruvalot vian ollessa päällä. Kannattaa ottaa jarruvalokatkaisija irti ja laittaa CRC:tä tai vastaavaa katkaisijaan ja sen liittimeen. Laita takaisin kiinni. Jos ei auta, niin osta uusi katkaisija. Osa ei ole kallis. Vikakoodien lukemisella selviää, missä vika on.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2017, 23:13:05 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #1 : 01.02.2010, 19:05:50 »
Ymmärsin, että laakeri ja jarrulevy eivät ole samaa pakettia?

307:ssä on takajarrulevyä laakerilla ja ilman laakeria. Riippuu siitä, minkä valmistajan jarrut sieltä löytyvät ja auton vuosimallista.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2017, 20:50:09 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

ilkka66

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #2 : 28.07.2010, 00:07:37 »
Auto: 2002 307 SW x,x HDi.

Tänään vaihdoin etupyörän laakerin, jonka jälkeen ABS-valo palaa koko ajan. Olisiko jäänyt liian kauas mangneettipinnasta? Miten anturin toimivuutta voi testata?

Laakeri on kyllä oikein päin (magneettikehä anturia kohti). Anturin välys on useampi mm, paljonkohan pitäisi olla?

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #3 : 17.10.2013, 23:03:58 »
Auto: 2001 307 1,6.

Autossani syttyy tuo valo aina, kun olen ehtinyt ajaa sillä muutaman kilometrin. Tällöin eivät tietenkään ABS-jarrut toimi, mutta minua hämää jarrujen käytös ennen kuin tuo valo syttyy. Ne nimittäin rutisevat kevyessäkin jarrutuksessa kuin tekisin lukkojarrutuksen. Poljin potkii selvästi takaisin ja ABS aktivoituu, vaikken lukkojarrutusta teekään? Auto ilmeisesti luulee minun tekevän lukkojarrutuksen? Antaako rikkinäinen anturi autolle väärää tietoa?

Vaikuttaa siltä, että anturi antaa liian vähän pulsseja eli ABS-elektroniikka luulee pyörän olevan lukossa, joten se alkaa holläämään painetta (ja pumppaamaan sähkömoottorilla vastapainetta eli poljin tärisee), jotta alkaisi taas pyörimään, vaikka oikeasti rengas koko ajan pyörii.

Jos muut ABS-viat mm. anturit, johdotukset, jarrukytkimet on pois suljettu, niin yksi vikapaikka enemmän ja vähemmän satunnaiselle vialle (eli tarkoitan viikoja tai jopa kuukausia vika päällä/pois) ovat ABS-yksikössä olevan pumpun moottorin roottorin laakerointi tai hiilet. ABS-elektroniikka tekee startissa selftestin ja jos virta ei kulje moottorin läpi, tulee vikaherja ja ABS putoaa pois päältä. Laakerivika liittyy siihen sikäli, että kun roottori pyörii (tai ei jaksa pyöriä ollenkaan) suuremmalla kitkalla, niin moottori ottaa enemmän virtaa ja ABS-yksikön etupäädystä (jossa on musta elektroniikkaosa) ovat keskellä olevan hydrauliikkaosan läpivientijohtimet ja sähköliitin takana olevalle moottoriosalle, niin tuo liitin ylikuumenee ja palaa karrelle siten, että kontakti katoaa kokonaan. Saattaa ottaa välillä kontaktia tärinästä. Itse olen katsastanut muutaman kerran niin, että OBD-liittimestä tietsikalla käskee pyörittämään ABS-pumppua ja samalla naputtelee pumppua, niin se alkaa pyörimään ja toimii taas aikansa. Eli jos vika iskee päälle pumpun pyöriessä eli polkimen täristessä, niin tämä on yksi vaihtoehto.

Tämmöinen vinkki oli tuolla toisessa viestiketjussa:
Samalla, kun jarrulevy on irti, kannattaa tarkistaa ABS-anturin välys magneettikehään. Sellainen 1-2 mm lienee aika sopiva, mutta 3-4 mm lienee liikaa. Anturin alle kertyy ruostetta, joka vääntää anturia ajan mittaan kauemmas magneettikehästä.

posomies

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #4 : 08.01.2015, 14:37:02 »
Auto: 2003 307 1,6 (TU5JP4).

Mikä olisi vikana, kun vikakoodina antaa "Jarru ABS - Bosch 5.7 ESP, kuvaus, takaisinkierrätyspumppu ABS/ASR, avoin piiri; oikosulku B+:aan/maavuoto". Vika pysyy päällä, ei voi resetoida. Johdoissa on varmaan häikkää jossain, mutta missä?

Stop-valo, jarruvalo ja ajonvakautusvalo päällä koko ajan auton käydessä. ABS-anturit tarkastettu ja johtojen liittimet myös renkaiden vierestä. Vika on tullut yhtäkkiä päälle ja siitä lähtien päällä koko ajan. Osaisiko joku kertoa, mistä hakea vikaa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #5 : 08.01.2015, 20:42:57 »
Vika todennäköisesti siinä ABS yksikössä. Vikakoodeilla voisi asiasta kenties päätellä enemmän.

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #6 : 10.01.2015, 16:33:36 »
Todennäköisesti ABS-pumpun sähkömoottorin hiilet on likaiset hiilipölystä ja ovat siten jumittuneet niin ettei hiilien jousi paina hiiliä kiinni roottoriin, jolloin self-check huomaa ettei sähkö kulje moottorin läpi ja antaa tuon virheilmoituksen - tutulta ilmoitukselta näyttää.

Pumpun sähkömoottoriin pääsee käsiksi kun poistaa kuskin puolen sisälokasuojan ja Abs:ää suojaavan muovipussin. Hiilet saa näkyviin kun avaa pienet torx-ruuvit moottorin magneettikellosta. Sitten herkistelee hiilet ja jouset. Ja varmistaa vielä yleismittarilla että sähkö menee moottorista läpi ristikkäisistä navoista.

Itse jouduin ottamaan jarruputket irti ja koko abs-pumpun irti että sain kiillotettua hiekkapaperilla roottorin kontaktipinnat kun sinne oli valokaari polttanut kunnon kraatereita. Tuli kylläkin ihan kuntoon ja on toiminut jo yli vuoden.

Pablo82

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #7 : 20.12.2016, 05:13:32 »
Auto: 2001 307 1,6 XT (5-ovinen).

ABS FAULT:ia pukkaa. Ensiksi vilkutti muutaman kerran ja nyt palaa heti kun auton käynnistää.

Eilen öljynvaihdossa sain luettu samalla vikakoodit ja herjaa oikeaa takapyörää. Ihmetys oli suuri, kun vika oli tullut samasta pyörästä 3 kk sitten. Silloin vaihdettiin koko laakeri missä on mukana magneettikehä ja abs anturi. Kilometrejä tullut noin 2000 vaihdon jälkeen. Tätä ketjua lukemalla ihmettelin, että ei huoltokuitissa lue mitään jarruvalokatkaisijasta. Ja koko homma lähti liikkeelle 15 kilometriä kytkimen vaihdon jälkeen.

Kai noiden osien pitäisi kestää enemmän kuin 3 kk? Kun tätä ennen mentiin kuukautta vajaa 9 vuotta ilman yhtään ABS FAULT ongelmaa. Mitäs kokeneemmat neuvovat lääkkeeksi tähän vaivaan? Onko syytä ottaa korjaamoon mikä teki osien vaihdon 3 kk sitten?

starship

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #8 : 23.12.2016, 19:47:56 »
Lainaus minulta edelliseltä sivulta:

"Minulla vaihdettiin oikea taka anturi,valo pysyi poissa pari viikkoa.. Vein takasin korjaamolle, soittivat että pitää käydä vaihtamassa anturi. No minä kävin Motonetissa vaihtamassa ja uusi anturi loksahti kuulemma heti paikoilleen, kun edellinen oli jäänyt kauas kehästä. Eli Motonetin laatu taas :-\"

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #9 : 19.03.2017, 12:11:55 »
Pulssianturi on Hall-anturi, eli magneettikentästä avautuva transistori, eli mitä kovempaa pyörä pyörii niin sitä enemmän transistori aukeaa, eli silloin virta kulkee eli transistorin yli mitattu jännite laskee. Jos johto on poikki niin self-testi huomaa sen että transistori puuttuu anturijohtojen välistä ja  OBD koodi olisi jatkuva katkos, mutta tämä ilmoitus/suomennos voi olla harhaanjohtavakin. Joten arvelen, että koska pulsseja tuli hitaalla ajonopeudella sekä tuon koodin perusteella, että anturi oli ehjä, mutta antureiden alla on ruostetta jolloin ne on liian kaukana magneettikehästä. Yleisenä neuvona antaisin että aina viilaa anturin alustan kiiltäväksi ja tarkistaa että anturin ja magneettikehän välillä on max. 1 mm välystä.

Testata voi niin että ottaa anturin liittimen johtimet näkyviin niin että saa siihen yleismittarin kiinni molempiin johtimiin samalla kun anturi on kiinni, eli mittaa anturin yli rinnan kytkennällä ja mittaa laskeeko jännite 12Voltista kun pyörittelee pyörää/napaa.

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #10 : 19.03.2017, 17:14:48 »
Pulssianturi on Hall-anturi, eli magneettikentästä avautuva transistori, eli mitä kovempaa pyörä pyörii niin sitä enemmän transistori aukeaa, eli silloin virta kulkee eli transistorin yli mitattu jännite laskee.

Hall-anturi ei ihan tuolla tavalla toimi, vaan toimii jopa liikkumattomassa magneettikentässä. Kovaa pyöriminen ei vaikuta johtamiseen.
Induktiivinen anturi, kuten kela, käyttäytyy noin eli magneettikentän muutos aiheuttaa jännitteen, joka on sitä suurempi mitä suurempi magneettikentän muutosnopeus on.

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #11 : 19.03.2017, 23:08:56 »
Ai jaa. Minä kun luulin että kaikissa 307:ssa on sama hall-antureilla tehty ABS-tekniikka. No täältä löytyy lisää tietoa miten VR-anturit toimii ja miten ne voi mitata: http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=4174   
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Variable_reluctance_sensor

ermukermu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #12 : 18.08.2017, 16:56:06 »
Auto: 2006 307 1,6 (TU5JP4).

Tervehdys, vikakoodia c1327 pukkaa "jatkuva". Sensorit vaihdettu päinsä mutta vika pysyy kuin tauti. testerillä näyttää kaikkien muiden pyörät paikallaan 0kmh mutta vasen takanen 262kmh ;D. Kellään ollut vastaavaa?
Peugeot 307 1.6 2006 tu5jp4

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #13 : 18.08.2017, 20:54:13 »
Vika siis pysyi samassa nurkassa? Vuosi sitten piti omasta kauppakassista irtoittaa taka-anturit ja poistaa ruoste kun veti ABSn pumppua päälle jarrutuksissa. Mutta sitä vikaa sulla ei ollu?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ermukermu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #14 : 18.08.2017, 22:58:02 »
Ruosteet rapsuttelin anturin takaa pois ja nollasin vikakoodin, mutta samantien näyttö ilmotti abs fault, braking fault ja stoppi valoa vilkutteli ahkerasti, sekä tietysti testerillä koodi c1327.  Mikähän aiheuttais toispuoleisen häiriön
Peugeot 307 1.6 2006 tu5jp4