Kirjoittaja Aihe: 307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)  (Luettu 1528 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

for_123

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« : 28.03.2017, 19:14:36 »
Auto: 2001 307 1,4.

En löytänyt vastausta, joten kysyn tässä. Elikkä laturin hihna pitää ääntä tyhjäkäynnillä ja ajaessa myös, joten se on vaihdettava. Mitä avaamalla saisin sen hihnan löysemmälle, että saisin pois sen ja uuden tilalle? Autossa ei ole ilmastointia.

Liitetyn kuvan mukainen lyhyt hihna.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 967
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 28.03.2017, 19:35:34 »
Lähtee varmaan pyörittämällä konetta, joko renkaasta tai kampiakselin pultista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 28.03.2017, 19:50:10, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 28.03.2017, 19:56:11 »
Ei ilmastointia (ei kiristinrullaa):

307 (1. mallisarja), laturi, INJECTION TU AND WITHOUT AIR CONDITIONING
307 (2. mallisarja), laturi, TU5JP4 INJECTION AND WITHOUT AIR CONDITIONING

Kiristinmekanismin osat:
5708 92, ALTERNATOR SLIDE, CRANKCASE ALUMINIUM (vain 1. mallisarja)
5708 94, ALTERNATOR SLIDE, CRANKCASE ALUMINIUM (vain 1. mallisarja)
5708 93, ALTERNATOR SLIDE, CRANKCASE CAST IRON (1. ja 2. mallisarja)
5708 95, ALTERNATOR SLIDE, CRANKCASE CAST IRON (1. ja 2. mallisarja)
5708 96, TENSION LUG (1. ja 2. mallisarja)

Tässä mallissa ei ole kiristinrullaa, vaan hihnan kireyden säätö hoidetaan liikuttamalla laturia säätömekanismin pulttia pyörittämällä.

1) Löysää ensin laturin kiinnityspultteja (yhteensä neljä ylhäällä ja alhaalla), jotta säätömekanismi voisi liikuttaa laturia.
2) Kierrä laturin alaosassa, edestä päin katsottuna oikealla puolella olevan säätömekanismin pulttia säätääksesi hihnan kireyttä laturia liikuttamalla.
3) Löysää hihnaa sen säätömekanismin avulla sen verran, että saat vaihdettua hihnan.
4) Kiristä hihna siten, että se painuu pisimmän sivunsa puolivälistä peukalolla kohtalaisella voimalla painettaessa n. 5 mm. Liian löysä hihna luistaa ja liian kireä saattaa puolestaan aiheuttaa laturin hihnapyörän laakeroinnin ennenaikaisen kulumisen.
5) Esikiristä laturin kiinnityspultit (kiristysmomentti 10 Nm).
6) Pyöritä moottoria 2-4 kierrosta kampiakselin hihnapyörästä pyörittäen.
7) Tarkista hihnan kireys ja säädä se tarvittaessa uudelleen.
8) Kiristä laturin kiinnityspultit lopulliseen kireyteensä (kiristysmomentti 40 Nm).
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 16:54:30, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

for_123

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #4 : 28.04.2017, 11:42:21 »
Kiitos vaustauksesta !

Vaihdoin kyseisen hihnan ja äänet poistui. Mutta nyt välillä hihna pitää taas ääntä varsinkin silloin kun kääntää rattia. mistä vois johtua ?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 038
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #5 : 28.04.2017, 11:58:47 »
Ohjaustehostimen pumppu kuormittaa hihnaa käännön aikana.

for_123

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #6 : 25.07.2017, 16:27:40 »
Onko kellään tietoa, että mistä tuota kuvan hihnaa voi kiristää? Kun ei ole kiristinrullaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #7 : 25.07.2017, 16:56:15 »
Tuon ylempänä olevan viestini ohjeen mukaisesti eli liikuttamalla laturia säätömekanismin pulttia pyörittämällä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ajaaskel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 307 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #8 : 06.11.2017, 13:39:30 »
Auto: 2005 307 SW 1,4 (16-ventt., ET3J4).

Laturin/ilmastointikompuran hihna katkesi, heikko kunto oli tiedossa jo aiemmin mutta oli päässyt unohtumaan.   Sopiva hihna tuohon on 1069 mm pitkä malli, varaosaliikeestä tuli "Dayco 6PK1069".   Vinkiksi sain, että tuota ei pysty vaihtamaan ilman että irrottaa oikean etupyörän ja sisälokasuojan.  Esitin epäilyni, että siellä on tässä 1.4 koneisessa mallissa silmämääräisesti hyvä työtila tehdä tuo päältä purkamatta mitään.  Vastakommentti oli, että hihnaa jännittää jousikuormitteinen rulla, jota ei pääse kääntämään avaimella samalla kun pujottaa hihnaa.
 
Yrittelin hetken vääntämistä ja hihnan pujotusta samaan aikaan kunnes keksin helpomman patentin:  Sen painikerullan pystyy vääntämään (myötäpäivää 15 mm hylsyavaimella) sivuun ja lukitsemaan tilapäisesti kiintoavaimella "väärästä välistä", kuva kertoo enemmän. Sivistyneempi tapa voisi olla käyttää jotain lukitustappia, en kuitenkaan vaivautunut etsimään sille paikkaa ja tuo kiintoavain oli jo käsillä. Hihnan paikalleen laittaminen kävi erittäin helposti pienessä tihkusateessakin kun rullan oli saanut ensin jännitykseen. Tarkastus, että hihna oli varmasti linjassa ja tipautti kiintoavaimen pois, siinäpä se!  Kannattanee kuitenkin varoa sormia koko ajan siltä varalta, että kiintoavain lähtee ennen aikojaan paikaltaan.

TEMP_ARKISTOON