Kirjoittaja Aihe: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella  (Luettu 1574 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

laurisa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« : 02.05.2017, 11:58:21 »
Auto: 2009 308 SW 2,0 HDi.

Ratti tärisee yli 110-120 km/h nopeudessa. Ostin helmikuussa uudet Pirelli Ize Zerot, asennus rengasliikkeessä Rundon aluvanteille. Ratissa tuntui pientä tärinää yli 110km/h vauhdissa, joten vein auton samaan liikkeeseen jossa renkaat tasapainotettiin uudelleen. Pientä parannusta ehkä tuli, mutta lievä täristys jäi. Kesärajoitusten myötä huomasin että 130km/h mittarivauhdissa tärinä on hyvin selkeä. Uudelleen tasapainotokseen. Vanteissa oli kuulemma paljon hiekkaa, mikä putsattiin, ja tasapainotettiin uudestaan. Mutta edelleen täristää 130km/h vauhdissa.

Ostinpa samasta liikkeestä myös Pirellin kesärenkaat helmikuussa, jotka nyt laitoin auton alle, alkuperäisille pösön aluvanteille. Näillä uusilla kesärenkaillakin ratti täristää 130km/h vauhdissa.

Joko siis liike ei osaa renkaita tasapainottaa tai on myynyt kahdet vialliset Pirellit, tai sitten, todennäköisemmin, autossa on jotain muuta vialla.

Mitähän seuraavaksi? Mistä ja miten vikaa kannattaisi alkaa etsiä? Tärinä on sen tyylistä, että aina ei täristä. Jos käy niin, että ratti ei täristä, niin yleensä vähän pitemmän moottoritien kaarteen myötä ratti alkaa taas täristä. Samoin, kaarteeseen ajamalla tärinä saattaa lieventyä tai hävitä hetkellisesti.

Auto on katsastettu alle viikko sitten, ainakaan katsastuksessa ei havaittu väljyyttä nivelissä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 832
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #1 : 02.05.2017, 12:06:08 »
Oliko tärinää ennen uusia tarvikevanteita?

Kysymys antaa vastauksen samalla...
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

laurisa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #2 : 02.05.2017, 12:09:46 »
Tarvikevanteet ei siis ole uudet, vaan käytetyn auton mukana tulleet. Aiemmat talvikumit ei näillä vanteilla mielestäni juurikaan täristäneet, kunnes niihin tuli kudosvaurio jonka vuoksi ostin uudet renkaat. Mutta, en noilla vanhoilla myöskään ajanut 130km/h, enkä ehkä muutenkaan ollut yhtä tarkka noteeraamaan tärinää kuin uusilla renkailla.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 620
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #3 : 02.05.2017, 12:40:28 »
Onko jarrulevyn vannetta vasten tuleva tasopinta hierottu puhtaaksi ruosteista ja liasta?
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 387
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #4 : 02.05.2017, 13:14:52 »
Vetonivel (sisempi tai ulompi), vetoakselin tukilaakeri (jos on), rengas (kudosvaurio, epätasapaino, pyöreys), vanne (suoruus, lika, lommu)..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

laurisa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #5 : 02.05.2017, 13:59:58 »
Miten mahdolliset vetonivelen ja tukilaakerin viat diagnosoidaan, vai vaihdetaanko vain osaa niin kauan että tärinä loppuu?

Vanteen lommot tai soikeudet luulisi rengasliikkeen huomaavan tasapainotuksessa. Vai onko turha luulo?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 832
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #6 : 02.05.2017, 14:39:15 »
Aloittaisin vaihtamalla toiset pyörät sillä tietääkseni mikään muu ei ole muuttunut kuin fillarit. Muut kohteet saa odottaa.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 312
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #7 : 02.05.2017, 17:54:30 »

Vanteen lommot tai soikeudet luulisi rengasliikkeen huomaavan tasapainotuksessa. Vai onko turha luulo?

On turha luulo :(

Tai voi huomatakin, mutta rengasliikkeissäkin on ihmisiä töissä. Minullakin on tällä hetkellä aluvanteilla uutena ostetut GoodYearit ja täristystä on ollut alusta saakka. Kaksi rengasta on soikeaa noin 1,5-2,0 mm. Toinen rengasliike epäili, että alkuperäisasennuksessa on oltu huolimattomia eikä rengas ole asettunut kunnolla paikalleen eikä uusinta-asennus enää poistanut vaivaa kokonaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 048
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #8 : 03.05.2017, 22:03:57 »
Vetonivel (sisempi tai ulompi), vetoakselin tukilaakeri (jos on), rengas (kudosvaurio, epätasapaino, pyöreys), vanne (suoruus, lika, lommu)..

Tähän listaan voisi vielä lisätä mahdollisesti pulttikoneella voiman kanssa mutkalle väännetyt pyörännavat, jotka myös aiheuttavat tärinää. Mulla tuota saivat aikaa merkkiliikkeessä sekä 307:ssa että 308:ssa (I), kun jonkun huoltojen yhteydessä pyörä(t) oli irti ja vetivät ne liian kovaa ja väärin kiristäen kiinni.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 154
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #9 : 04.05.2017, 00:33:20 »
Mitähän seuraavaksi? Mistä ja miten vikaa kannattaisi alkaa etsiä? Tärinä on sen tyylistä, että aina ei täristä. Jos käy niin, että ratti ei täristä, niin yleensä vähän pitemmän moottoritien kaarteen myötä ratti alkaa taas täristä. Samoin, kaarteeseen ajamalla tärinä saattaa lieventyä tai hävitä hetkellisesti.

Jos renkaat on epäpyöreät, niitä ei tasapainottamlla saa värinättömiksi. Jos viitsit nostaa keulan pukeille ja ajaa kutosella tyhjäkäynnillä niin näet puukepillä paljonko on pystyheittoa. Keppi vaan likelle kulutuspintaa niin näkyy epäpyöreys. Milli ei ei haittaa mutta 2 milliä alkaa jo tuntua jonkinverran, 3 tuntuu jo häiritsevästi. Nämä vaan suuntaa-antavia, riippuu autosta myös.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 080
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #10 : 04.05.2017, 08:59:43 »
Jep, samaa mieltä edellisten kanssa. Veikkaan, että joko renkaassa tai vanteessa on pystyheittoa ja tämä aiheuttaa tärinää. Esim. vanne saattaa olla yhdestä kohtaa hieman "lättänä" kun se on ajettu monttuun tai katukivetykseen. Tasapainotuksen aikana kannattaisi seurata myös sekä renkaan pystyheittoa että vanteen pystyheittoa. Monasti tuota vain ei tule huomattua varsinkiin kun nykyään nuo tasapainotuskoneet on niin hyvin suojattuja.

Jos renkaassa on pystyheittoa tuon tuntee välillä selvemmin ja välillä "vika" saattaa jopa poistua, em. asia johtuu juurikin tuosta renkaitten keskinäissuhteiden muutoksista joita tulee mm. käännöksissä...

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #11 : 04.05.2017, 11:01:15 »
Omassa 308:ssa vedetään nykyisin pyöränpultit momenttiavaimella kiinni! Ennen kun vedettiin pulttipyssyllä niin ilmeni useasti tärinää! Tämäkin vielä varmuuden vuoksi: Teräs ja aluvanteille eri pultit!

Henkka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #12 : 04.05.2017, 16:37:05 »
Veikkaan kanssa renkaan pystyheittoa. On itsellä ollut näitä ongelmia uusien autojen kanssa. Kahteen uuteen pösöön on jouduttu vaihtamaan uudet renkaat kun ovat täristäneet hieman motarinopeuksissa. Lisäksi yhteen 306:seen vaihdettiin ensin renkaat eikä auttanut ja sitten vaihdettiin vielä vanteet erilaisiin ja se auttoi.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 086
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #13 : 04.05.2017, 16:51:40 »
Kerroit ratin tärisevän, silloin ei juurikaan ole kyse pystyheitosta, se tuntuisi enempi persuksissa auton runkotärinänä. En tunne kyseisen auton herkkyyttä painotukselle mutta esim. 605 oli niin tarkka että se huomasi jo 5 gramman heiton. Joissain tasapainotuskoneissa on toleranssi jopa 10 grammaa joten kun menee painotuttamaan pyörät, kannattaa kysyä onko laite säädetty 0 toleranssiin. Hyvä rengasliike ajaa ensin pelkät vanteet tasapainotuskoneessa ja sitten kumia niskaan. Myös vanteen ja pyörän navan väliin jäänyt hiekanjyvä tai muu lika saattaa aiheuttaa ongelmaa. Se, että missä nopeudessa tärinä ilmenee riippuu vanteen halkaisijasta, mitä isompi tuumakoko sitä suuremmassa nopeudessa alkaa täristämään.

Kannattaa katsoa kuvion suoruus tasapainotuskoneessa käsin pyörittämällä, jos on mutka kuviossa, lienee kudosvika renkaassa, kiitos asfalttikuoppien.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 387
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 308 - Ratti tärisee moottoritienopeudella
« Vastaus #14 : 05.05.2017, 17:27:57 »
Yleensä etupään tutinat tuntee ohjauspyörässä ja takapään tutinat persauksissa. Ovatko jarrulevyt suorat?
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi