Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen savutus (HDi)  (Luettu 2138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 140 Allure (DW10B, 127 000 km).

Tässä mallissa on tuo automaattiwebasto, mikä lämmittää ajaessakin jos on ilma/moottori kylmä. Pari viikkoa sitten alkoi autoa käynnistäessä tai webastoa erikseen päällelaittaessa webasto savuttamaan, syttyi ontuen ja savutus oli voimakasta. Auto vietiin sitten Tampereen Autosähköön, joka webastoja on yleisesti paljon korjaillut ja diagnoosi oli karstoittunut poltin. Palopesä oli huoltomiehen mukaan vielä hyvässä kunnossa. Sanoivat polttimia ennen myös putsailtua mutta nykyisin vaihtavat polttimen, koska apu on silloin pitkäikäisempi.

Myös pitempi matka-ajo on myös eduksi webastolle, näin kerrottiin, vaikka sanoivat että kyllä ne karstoittuvat usein lyhyemmässäkin ajassa, 5 v. on kuulemma tyypillinen aika, kun alkaa tulla ongelmia. Toivotaan että tuolla nyt se seuraavat 5 vuotta mennään.

Tämän ongelman jaoin, jotta muutkin tietävät sitten mikä voisi olla vastaavassa tilanteessa vikana... Webasto toimii nyt korjauksen jälkeen, joten ongelma on ratkaistu.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Itse pakotan välillä omassa autossa (sisarmerkki) webaston itse päälle jolloin se polttaa sitä tasan niin kauan kunnes käsken lopettamaan, auto nyt 6 vuotta vanha ja ei savuta lainkaan. Kun ostin sen, niin savutti hetkittäin (kovalla pakkasella) mutta ei enää.

SEL

  • Vieras
Automaattisesti toimivat webastot on ongelmallisia varsinkin kaupunkiliikenteessä koska ne ovat päällä lyhyen ajan jolloin ne karstoittuu koko laitoksesta). Laiteen pitäisi antaa käydä talvikuukausina vähintäänkin kerran koko pitlä lämmitysohjelma läpi jolloin karstat palaa pois ja itse käytän loppukesästä ainakin kerran täyden polton jotta karstan keräämä kosteus palaa pois.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Kyllä se webasto on kaupunkiliikenteessä päällä ihan yhtä lailla kuin maaseudullakin. Enemmän se ajomatkan ajallinen kesto siihen vaikuttaa kuin ympäristö.

MikkoM

  • Vieras
Auto: 2015 508 2,0 HDi 163 (automaatti).

Ehkä vähän ohi aiheen mutta voisiko joku valaista onko tässä autossa  "automaattista" polttoainelämmitintä vakiona? Kyseistä autoa ostamassa mutta nyt en pääse pakoputkenpäätä etsimään...
« Viimeksi muokattu: 04.08.2017, 18:30:43 kirjoittanut MikkoM »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Ei ole. Kannattaa tutustua aiheisiin THP-moottorin ongelmat ennen tuon hankkimista, niin ei tule yllätyksenä.

MikkoM

  • Vieras
Juu, niin olen tehytkin, sen takia jäi bensaturbo hankkimatta. THP ongelma korreloi tähän autoon miten?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Taisi vain erehtyä...

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Katohan, mä katoin että 163 ja siitä assosioin varmaan puoliunessa tuosta THP 165, mutta tosiaan hodarista kyse. Sitten mä otan myös tuon kommentin esiasennetusta Webastosta takaisin.