Kirjoittaja Aihe: RCZ - "Engine fault: Repair needed" ja muita moottoriongelmia (THP)  (Luettu 5191 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

katriina

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Auto: 2011 RCZ 1,6 (automaatti, n. 60 000 km).

Ongelmat alkoivat talvella, kun jäähdytysnesteen merkkivalo syttyi, vaikka nestettä oli riittävästi. Välillä paloi myös moottorin merkkivalo. Tehot hävisivät ajoittaisesti. Erään kerran tehojen ollessa kateissa jouduin kiihdyttämään rankasti, jolloin näytölle tuli "Engine fault: Repair needed" virheilmoitus. Käytin korjaamossa, jossa vaihdettiin nestepumppu ja käskettiin tarkkailla tilannetta.

Ongelmat jatkuivat. Kylmänä moottori kävi epätasaisesti ja tehot olivat edelleen kateissa silloin tällöin. Myös moottorin merkkivalo syttyi satunnaisesti. Oireita tuntui olevan enemmän kosteina päivinä. Vein uudelleen korjaamolle, jossa vaihdettiin anturi ja käskettiin tarkkailla.

Kylmän koneen rominat ja kolinat jatkuivat, mutta tehot pysyivät kunnes perjantaina tehot katosivat taas ja auto ja minä nilkutimme kotiin.

Nyt ei auta muu kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja kysyä täältä neuvoa. Olisiko kenelläkään mitään hajua mikä rakkineessa voisi olla vikana? Tuntuu, että huoltokorjaamo vie naista 2-0, eikä auta kuin maksaa kaikki kokeilut mukisematta. Kaipaisin myös vinkkejä hyvästa ja luotettavasta pösöhuollosta. Kahden arvauskerran jälkeen kaipaisin osaavaa korjaamoa ja Autokeskukseen en halua enää viedä, heidän osaamisensa/asiakaspalvelunsa ei vakuuttanut alkuunkaan.

Jos tarkempi tieto esim. tehdyistä korjauksista auttaisi paikallistamaan vian paremmin, kaivan papereista lisää infoa. Huollon työkuvauksista jäivät omaan pieneen mieleeni vain termit nestepumppu ja anturi. :o

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 516
Eiköhän tässäkin ole jakopää ongelmat vaivana.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 156
    • Oman 308:n osalta kuvat
Moikka!

Ilmeisesti autossasi on 1.6 bensa moottori? Jos on, ja se on vielä THP mallinen (Bensa turbo), niin sitten tämä oireisto omaan (vain luettuun perustuvaan oppimiseen pohjautuvaan) korvaan kuulostaa tosiaan jakopään tyyppivialta.

308 mallisarjan(kin) osalta THP koneista on keskusteltu pitkään ja hartaasti. Tässä yksi keskustelu säie http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51949.0

Poimintona tuosta ketjusta muutama varaosalistaus jotka ovat menneet vaihtoon kun on tästä onglemasta ollut kyse:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51949.msg251229#msg251229
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51949.msg366198#msg366198
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51949.msg332367#msg332367
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

tane

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 108
Varmaankin on kyse 1.6 THP bensa moottorista eikä 1.6 HDI Diesel moottorista?

Näissä THP moottoreissa on ollut tosi paljon pahoja ongelmia jos laitat googleen "THP moottorin ongelmat" tms. Kuulostaa ikävältä jos joudut tässä itse maksamaan ja vieläpä käsittääkseni valtuutetussa Peugeot liikkeessä, kyllä noin vähillä kilometreillä pitäisi tämä tyyppivika hoitaa ilman maksua kuntoon. Vaadi sitä heiltä ja kaiva internetistä referenssiä. Sitten tosiaan kuluttaja-asiamieheen yhteys jne.

Sanotaanko näin eli itse tekisin näin jos olisin sinä: hoidata ongelma kuntoon pösön piikkiin, missään nimessä sun ei pidä ainakaan koko remonttia maksaa vaikka takuu onkin ummessa. Sitten kun autosi on kunnossa, vaihda se heti pois, koska tuo sulla on sama ongelma taas 20-60 tkm päästä edessä, eli moottorin tyyppivika ei poistu sieltä mihinkään vaikka se korjataan nyt kuntoon. Ja kysehän taitaa olla ikävän kalliista remontista ja pahimmillaan voi koko moottori hajota, no THP asiantuntijat korjaa jos meni pahasti pieleen ;)

Toinen vaihtoehto on että vaihda se nyt pois ennen remonttia, jos auto oireilee vain satunnaisesti. Toki tästä on hyvä mainita ja varmaan nuo vikailmoitukset jää vikamuistiin eli liike saa siitä kuitenkin tiedon (ellei sitä vikamuistia tyhjennä juuri ennen kuin ajaa autokaupoille).

Sitten varoituksen sana että myöksin VAG (Volkswagen, Seat, Audi, Skoda) TSI bensamoottoreissa on myös vastaavia ongelmia ellei pahempiakin, eli kannattaa olla tarkkana nyt autokaupoilla ettei saa toista kertaa mustaa pekkaa kouraan! Tosin ihan uusissa VAG autoissa on uudistettu TSI moottori hihnalla (vs. vanhassa jakopää on ketjulla) eli näiden ongelmista ei ole vielä tietoja kuulunut. Toki VAGeissa noita ongelmia piisaa eli moottori ei ole niiden ainoa ongelma todellakaan -> en ostaisi jos "huoleton ajo" on tavoitteena.

Peugeotin Purectech bensamoottoreista ei ole kuulunut mitään ongelmia ainakaan minun korvaan ja noita on myyty 2-3 vuotta ainakin, eli Puretech on varmasti parempi vaihtoehto mitä THP, jos auto saa olla vain peugeot merkkinen.

Uudet diesel autot sisältää paljon eksoottista ja kallista tekniikkaa, kannattaa ehkä välttää noitakin jos haluaa huoletonta ajoa ilman korjaamolla ramppaamista.

Suosittelen siis puretech moottorilla varustettua peugeot autoa taikka vaikka Hondaa jossa on vapaasti hengittävä bensamoottori (VTEC). Hondalta tulee justiinsa uusi Civic kauppoihin joissa on uudet turbo-moottorit, eli menee taas muutama vuosi että näkee onko näissä ongelmia.


katriina

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
 Joo... 1,6 litrainen bensaturbohan tuossa mun ärtsykässä on :(   Eli näytää siis kovasti siltä, että olen osunut kunnon kultasuoneen. Ja ilmeisesti vielä auttanut asiaa "seurailemalla tilannetta".

Ei vissiin auta muu kuin:
1) Raahata auto (kaikesta huolimatta) Autokeskukseen jakopään remppaan ja anella josko saisi edes jotain kompensaatiota kivusta ja särystä.
2) Hankkiutua autosta eroon heti, kun se on sellaisessa kunnossa, että kehtaa myydä
3) Vaihtaa bussiin tai johonkin toimivampaan malliin/merkkiin

Kiitos monsteri, Laguna00 ja tane, kun autoitte naista mäessä!

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 937
1) Älä anele vaan vaadi koska kyseessä kaikkien tuntema tyyppivika.
2) Auton kanssa voi elää, kun sen on saanut korjattua. Todennäköisesti toistuu mutta koska, on vaikea sanoa. Moottori on luokkansa paras, silloin kun on kunnossa. Elämässä on vakavempiakin asioita.  :)
3) Ei ainakaan saksalaisiin, ellei ole paksua kukkaroa. Siellä ainakin VW-konserni halventanut ratkaisujaan niin ettei kestä käyttöä.

Oliko kellään tehtaan ohjeita (numeroita tms) tähän THP-moottoriin koskien? Esim. VW-autojen ongelmiin (TSI, DSG ja maaliviat) korjausohjeiden numeroiden tunteminen auttaa todistetusti.

katriina

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
No niin.

Nyt on moottori revitty auki ja yllätys, yllätys... Venynyt jakoketjuhan se oli.

Lisäksi lisäksi löytyi karstaa, öljyvuotoa ja vaikka mitä muuta asiaan liittyvää ongelmaa  - kustannusarvio ~3 000 eur. Jos Autokeskus/Peugeot ei tule asiassa vastaan, vien auton muualle korjattavaksi. Olisiko kenelläkään vinkkejä pajasta, joka hoitaisi homman ok ja vieläpä kohtuu järkevään hintaan?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 936
  • Kuolema kuittaa univelat...
Missä päin suomea pajan pitäis olla. Oletko auton ensinomistaja?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

katriina

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Ai niin, olishan se tietty hyvä, jos kertoisin missä ko. raakkine sijaitsee...  ;D

Auto on pääkaupunkiseudulla ja olen toinen omistaja. Eli ainakin Autokeskusken huollon mukaan todella laihat tsäänssit saada tehtaalta mitään hyvitystä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 936
  • Kuolema kuittaa univelat...
Mistä auto on ostettu ja koska? Noin lähinnä kun myyjän vastuu on olemassa. Ekana tulee mieleen pks välittömässä läheisyydessä vaikka nyt Mäkelän Kone Järvenpäässä, on merkkiliike, vähän järkevämmillä hinnoilla. Sitte on näitä vielä edullisempia pajoja, niistä ei ole hirveästi kokemusta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

katriina

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vuonna 2013 ja samaisesta Autokeskuksesta, jossa se nyt makaa diagnoosissa. Muistelin, että edustavat tai edustivat Pököttiä, mutta siitä huolimatta tai sen vuoksi minulla ei ole kovinkaan korkeita odotuksia hinnassa vastaan tulon suhteen :(

BTW: Ennen kuin vianmääritys aloitettiin, virhelogissa ei ollut MITÄÄN merkintää. Jokin kuittaantunut jäähdytysesteen virheilmoitus historiasta löytyi, mutta ei mitää sellaista, joka olisi jäänyt vikakoodina näkyviin. Tästä huolimatta moottori on siis melkolailla päreinä. Tämä siis ihan vaan tiedoksi, jos joku minunlaiseni urpo nyt arpoo, että kannattaako maksaa ko. moottorin vikadiagnoosista, kun mitään selkeää ei näy...

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 827
  • 307
Jaa-a, eikös kuluttajansuoja määrittele moottorille kuitenkin kestoikää, tuonne 200 tkm hujakoille? Tällä autolla on vasta 60 tkm ajettu. Ottaisin yhteyttä kuluttajansuojaan, sieltä saa neuvoja ja tarvittaessa hyvää apua asian hoidossa, eikä maksa mitään.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 937
Kyllä heidän pitää tulla vastaan asiassa. Ihan normi setiltä tuo kuuostaa THP-moottorin suhteen (ketju ja karsta), eli todellinen tyyppiongelma (kiitos BMW "hienosta" suunnittelusta!). Edit: Muistin väärin.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2017, 23:22:34, kirjoittanut Peugo »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 936
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kuluttajansuojan kautta, myyjä vastaa myymänsä tuotteen vioista. Eivät voi vedota siihen ettei tehdas maksa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 810
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/#2.2

Ilmeisesti tämä soveltuisi tässä tapauksessa. Vaikka auton ostosta onkin aika kauan niin entinen Peugeot merkkiliike on ollut jo tuolloin auton myydessään tietoinen ko. moottorin ongelmista. Eli siitä että ko. moottori ei käytännössä kestä normaalia käyttöikää (n. 200 000 km). Eikä siis tule kestämään korjauksen jälkeenkään.