Kirjoittaja Aihe: RCZ - "Engine fault: Repair needed" ja muita moottoriongelmia (THP)  (Luettu 6076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 543
Tuon ensimmäisen viestin perusteella ei heillä ollut hajuakaan tästäkään ongelmasta. Yhden THP koneisen toisena omistajana sanoisin, ettei ole minkäänlaista kiinnostusta osallistua kustannuksiin maahantuojalla, tehtaalla eikä varmaan myyjälläkään, kun jo neljä vuotta siitäkin kulunut.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Kuusivuotta vanha auto, auton takuu päättynyt neljä vuotta sitten, aika vaikea tehtaalta mitään saada + auto pitää olla täysin ohjelman mukaan oikein huollettu että kannattaa edes kysyä mitään. Ennen kuluttajasuojaan yhteyttä ottamista on myyjälle annettava mahdollisuus korjata viat.

Eihän moottori tässä tapauksessa rikki ole. Jos kyseessä olisi diesel moottori, siinä olisi jakohihnavaihto jokatapauksessa edessä iänpuolesta. (Toki ketjuremppa oikein ja uusilla parannetuilla osilla tehtynä kalliimpi)
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

katriina

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista! 

Myyjälle annetaan mahdollisuus korjata viat, siellähän se ärtsykkä parhaillaan makaa Autokeskuksen hallissa. Tänään tod. näk. kuulen heidän vastineensa. Jos vastaus ei miellytä, kysäisen tilanteesta kuluttajaneuvonnasta, jonka jälkeen rupean joko riitelemään, tai vaihdan merkkiä ja vien businekseni iänkaikkisesti muualle. Sen verran tämäkin urpo on nyt kuitenkin ymmärtänyt, että jakoketjun ei kuulu rikkoutua näillä kilometrillä.

Mutta kuten sanottua, suuria en tästä(kään) odota, sillä takuun jo umpeuduttua KESÄLLÄ 13 autosta hajosi pissapojanpumppu, jolloin kyseisestä liikkeestä todettiin ensin vian tod.näk. aiheutuneen jäätymisestä ja ärinän jälkeen he olisivat tulleet kuluissa vastaan nimellisellä (muistaakseni 20 EUR) summalla. Onneksi mulla oli itsellänikin tuo 20, joten maksoin pois ja vaihdoin huoltoa. Mutta tutkitaan ennen kuin hutkitaan ja kerron miten homma päättyy.


Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 991
Siirry Autokeskuksesta pois mutta muuten mieti tarkkaan! Ruoho kun ei ole...  ::)

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Peugeot sahaa pahasti omaa oksaansa, jos jättävät noin vähän ajettuja autoja korjaamatta vedoten johonkin toiseen omistajaan tms. tuubaan. Selvä valmistusvirhe, joka valmistajan on veloituksetta korjattava ainakin 150 tkm asti. Minulla oli aikaisemmin nimi, osoite, numero ja sähköposti suoraan tehtaalle, jonne pystyi hyvin tuloksin tekemään valituksia auton selvistä valmistusvirheistä. Kyseiset yhteystiedot pitäisi olla maahantuojalta saatavissa.
Tuolla tyylillä THP-autoja saa pian sillä tonnilla, jolla se voi olla jo ihan hyvä ostos.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 094
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tota, siihen dieseliin vaihdettaisiin kyllä näillä vuosilla se hihna ja vesipumppu, mutta se ei maksa kolmea tonnia vaan luokkaa 800 €. Toisin sanoen en välttämättä lähtisi juuri vertaamaan jakohihnaa ja ketjua, varsinkin kun toisen hihnan vaihto on merkitty huolto-ohjelmaan, toisen ketju on huolto vapaa. Kuluttaja suojaan yhteys ja sitä kautta asiaan vauhtia.

Huoltohistoria pitää olla aukoton, mutta ei voi vaatia että merkkiliikettä on käytetty.

Eikä pidä sekoittaa takuuta ja virhevastuuta, takuu loppuu aina ennemmin tai myöhemmin, virhevastuu ei.

Kuluttajasuoja lautakuntaan voi ja kannattaa olla heti yhteydessä, ja kertoa se myös myyjälle, asialla ei tarvitse uhkailla, voi vaikka todeta asiallisesti että selvittää em putiikin kautta minkälaisia ratkaisuja on tehty.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2017, 21:39:41, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Ketjuremppa on orkkis osilla tonnin. Ja toki jos haluaa vain ketjun vaihtaa niin siitähän selviää muutamalla satasella. Ei taida nykyään mikään jakoketju olla huoltovapaa kuin paperilla...

Mulla on sellanen käsitys että kuluttajasuoja ei ota asiaan kantaa ennenkuin on saanut myyjältä vastauksen?

Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 336
No niin.

Nyt on moottori revitty auki ja yllätys, yllätys... Venynyt jakoketjuhan se oli.

Lisäksi lisäksi löytyi karstaa, öljyvuotoa ja vaikka mitä muuta asiaan liittyvää ongelmaa  - kustannusarvio ~3 000 eur. Jos Autokeskus/Peugeot ei tule asiassa vastaan, vien auton muualle korjattavaksi. Olisiko kenelläkään vinkkejä pajasta, joka hoitaisi homman ok ja vieläpä kohtuu järkevään hintaan?

Muuan Citix voisi olla hyvä vaihtoehto JOS Autokeskuksen kautta ei homma luista kohtuuhinnalla... Tosin Mikkelissä tämä.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 356
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Ei käynyt varmuudella selväksi potilaan kotikunta. Pääkaupunkiseudulla Vantaan Autokorjaamosta on kuultu hyvää palautetta. Eikös? Mäkelän Kone Järvenpäässä tekee myös hyvää työtä, siitä itsellä kokemusta.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 850
  • 307
Tuossa joku kehoitti antamaan myyjälle mahdollsuuden, jos vie muualle aika helposti tulkitaan että myyjä ei saanut mahdollisuutta korjata autoa ja kuluthan tulee silloin omaan piikkiin. Samalla joku kirjoitteli että ei kannata uhitella myyjää kuluttajasuojalla. Sehän on se paras tapa, kovaan ääneen huutelee kuluttajansuojasta ja ongelmastaan ja varsinkin sillä hetkellä kun se myyjä myy käytettyä autoa toiselle asiakkaalle  :) Mä en saanut kuluttajansuojan suosituksesta huolimatta aikanani uutta ja ekan pesun jälkeen hajonnutta  pyykkikoneetta kuluttajansuojan suosittamassa kahden viikon aikarajassa kuntoon. Purin sitten liikkeessä kovaaan ääneen kolmen lapsen isänä tuskaani kun pyykkivuori kasvoi. Kylläpä tuli palvelua. Liikkeen johtajaa alkoi möykkäni liiketiloissa kiinnostaa :) Uusi pyykkikone tuli kotiin sillä käynnillä liikkeen kuljettamana että heilahti.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 356
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Juu, jossain oli tutkimus, että hankala asiakas saa parasta palvelua...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 094
  • Kuolema kuittaa univelat...
Mun mielestä on kaksi eriasiaa olla vaativa, kuin hankala, mulkku ja vittumainen. Parasta saa yleensä ihan vaan vaatimalla sitä, vaikka on tässä joutunut olemaan ikäväkin kun ei muuten mene perille.

Itsekin teen asiakaspalvelu työtä, turhasta mesomisesta joutuu vaan jonon perälle, asialliset hoidetaan ensin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

katriina

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Huomenta! Autokeskuksesta soitettiin äsken ja lopputulema oli "kukaan ei korvaa pennin latia". Pyysin vastauksen kirjallisena ja seuraavana listalla kuluttajaneuvoja/kuluttajariitalautakunta.

Kiitos kaikille tuskaani osallistuneille ja palaan asiaan seuraavan kerran, kun kuulen mitä kuluttajaneuvoja on asiasta mieltä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 094
  • Kuolema kuittaa univelat...
Harmittaa ihan älyttömästi tuollainen tapa toimia, ei ole joillakin firmoilla mitään käsitystä miten jälkimarkkinointi hoidetaan.

Tuossa aikaisemmin oli jo jotain suosituksia korjaamoista, ihan merkkiliikkeistäkin. Auto varmaan pitää saada nippuun, joten sen joutuu korjauttamaan omalla rahalla sekä tappelemaan jälkikäteen myyjän kanssa. Edelleen olen voimakkaasti sitä mieltä ettei 6-v ja 60 tkm auto tarvitse 3 tonnin koneremonttia ellei kyse oli tyyppiviasta tai huoltojen laiminlyönneistä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

katriina

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Hiiohoo. Nyt on edessäni lista kaikesta siitä, mitä autoon pitäisi tehdä:

* Jakoketjun uusinta (mitattu venymä 71,5mm ...)
* Imuventtiilien puhdistus
* Venttiilikopan uusinta
* Moottorin jäähdytyspuhalimen ohjausyksikön uusinta

Aika paljon näyttää siis olevan pielessä ja hintaa kaikelle tälle kauneudelle tulee ~3000 eur  :o

Vantaan autokorjaamosta vastasivat, että he eivät kykene tekemään imuventtiilien puhdistusta.  Toisessa huollossa taas hieman ihmettelivät (autoa näkemättä) miksi tuollaista ylipäätään lähdetään duunaamaan.

Tästä tietenkin tuli mieleeni kysyä, onko joku muu teistä jakoketjuviallisista joutunut teetättämään ko. puhdistuksen? Lähinnä kiinnostaa onko hommassa yhtään mitään järkeä, maksaa kuitenkin saman verran kuin koko jakoketjun vaihto.

Vai laittaisinko ehkä vaan tankkiin jotain "lisäainetta ala TV-shop"?  :P

Ainiin. Ja kuluttajaneuvojan mukaan "Maahantuojalla ei ole nykytulkinnan mukaan juridista vastuuta käytettynä myydystä autosta, jos takuu on loppunut." Myyjän vastuusta emme ole vielä oikeastaan jutelleet.