Kirjoittaja Aihe: 308 - Ei käynnisty (VTi)  (Luettu 2841 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
308 - Ei käynnisty (VTi)
« : 08.10.2017, 23:13:31 »
Auto: 2013 308 SW 1,6 VTi (70 000 km).

Normaalisti vuosihuollettu, alkuperäinen akku.

Oireet:
- Noin viikon verran auto käynnistyi hieman nihkeästi eli käynnistinmoottori pyöri 1 - 2 sek ennen kuin moottori käynnistyi
- Nyt ei käynnisty lainkaan. Ensin käynnistinmoottori yritti heikosti, sen jälkeen naksui toistuvasti kun avainta piti käynnistysasennossa, nyt naksahtaa vain kerran.

Asiaan liittyvää:
- Ennen lopullista hyytymistä otin moottori sammutetuna savukkeensytyttimestä muutaman sekunnin ajan virtaa minikompressorille, jolla täytin kottikärryn renkaan
- Ajotietokone on nollautunut
- Ajovalot palavat normaalisti
- Autolla on ajettu pääosin 20 km pituistä työmatkaa eli ei mitään kovin lyhyttä pätkäajoa

Googlettamisen perusteella vika voi olla akussa, käynnistinmoottorissa, virtalukon pohjassa tai jossain muualla.

Ajattelin ensimmäiseksi käydä ostamassa Motonetistä starttiboosterin ("JumpStart apukäynnistin/vara-akku"). Jos se ei auta niin sitten ei taida auttaa muu kuin tilata hinaus korjaamolle. Vinkkejä?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #1 : 09.10.2017, 09:59:31 »
Osta sen jumpstartterin sijaan uusi akku, niin jaksaa starttimoottori pyöriä.

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #2 : 09.10.2017, 10:31:13 »
Ostan uuden akun, jos vika on akussa. Tutustuminen akun vaihtamiseen vei sormen suuhun ja niin on käynyt muillekin, ks. tällä foorumilla "RCZ - Akun irrotus" ja Youtuben videot hakusanoilla "308 battery". Osat ja kiinnitykset näyttävät muuttuneen mallisarjan aikana. Erityisesti askarruttaa se, pitääkö akun kotelon päällä oleva BPGA-virranhallintayksikkö irrottaa ja jos pitää niin miten.

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #3 : 09.10.2017, 18:54:03 »
Pari minuuttia latausta starttiboosterilla niin käynnistyi empimättä ;D. Käynnistyi niin hyvin, että tuli mieleen josko uuden akun hankintaa voisi vielä lykätä...  ::)

Onko normaalia, että akku hyytyy neljässä vuodessa vai onko syytä epäillä jotain piilevää?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 051
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #4 : 09.10.2017, 19:11:27 »
Jotkut akut kestää 10-vuotta, toiset vuoden. Ihan aluksi kannattaa selvirrää1 purkaako jokin laite akkua.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 093
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #5 : 11.10.2017, 10:14:07 »
Aiheeseen liittyen:

308 - Käynnistysongelmia
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #6 : 11.10.2017, 11:58:25 »
Tietty on hyvä varmistaa, ettei mikään vie virtaa, mutta...
Mikähän siinä akun vaihtamisessa nyt sitten on se haastava kohta, että akun vaihtoa pitäisi sen takia vältellä ::). Akkuhan näkyy ja siihen pääsee käsiksi ihan normaaleilla työkaluilla.
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #7 : 14.10.2017, 17:21:38 »
Akku testattu Motomaatilla. Virtaa löytyy 312 ampeeria kun pitäisi olla luokkaa 600 A. Mittaustulos on tosin epävarma, koska se on mitattu plusnavan ja maadoituspisteen väliltä (miinusnapaan ei päästy käsiksi).

Testaajan mukaan akku voisi piristyä riittävällä lataamisella.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 795
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #8 : 14.10.2017, 18:20:10 »
Itse kyllä tuossa tilanteessa vaihtaisin akun ja ajelisin taas useamman vuoden huoletta, kyllä mielestäni niin selvät merkit on akun hyytymisestä. Kunnon lataus saattaa auttaa hetkeksi, mutta puhutaan silti parhaimmillaan muutamien viikkojen tai kuukausien elvyttämisestä.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 285
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #9 : 15.10.2017, 00:09:16 »
Todellakin. Ja pakkaset ovat piakkoin tulossa ja se vie vanhasta akusta viimeisetkin voiman rippeet.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #10 : 12.11.2017, 15:48:38 »
Nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen, että olen kuivaharjoitellut akun irrottamisen:
1) Ilmanpuhdistin irti (putki irti kiristysvanteesta; kotelon kiinnitys runkoon muovilukitusläpyskällä ja kiskoilla);
2) PGPA-yksiköstä johdot irti, muovilukitusläpyskä päältä auki ja yksikön nosto kiskoja pitkin suoraan ylöspäin;
3) Johdot pois akun suojakotelossa olevasta pidikkeestä, leuat taipuvat jotenkin sivuille;
4) Suojakotelo irti reippaalla nykäisyllä vinosti ylöspäin;
5) Akun kiinnitysruuvi auki (tarvitaan pitkävartinen väännin) ja miinusnavan kaapelin ruuvi auki

Eihän se vaikeaa ole sitten kun sen ensin keksii...

Katselin akunirroitusvideoita Youtubesta. Lopulta osuvin ja ei-harhaanjohtava oli 5008:n ohje, varmaankin sopivaa vuosikertaa:
https://www.youtube.com/watch?v=MEjzQO436yA
Peugeot 5008 2.0.HDI remove battery and replace, by Marko, Published on Jan 29, 2017

Seuraavaksi pitäisi ostaa uusi akku, käytännön syistä (lähin alan putiikki) Motonetistä.

Nykyinen akku on "FIAMM 12V L2 640A(EN) 60Ah".

Exide EB620 62Ah/540A akku P242xL175xK190
Exide EA640 64Ah/640A akku P242xL175xK190
Sznajder-SilverPremium 54Ah/520A akku P205xL175xK175

Taitaisi turvallisin (joskin kallein) valinta olla Exide EA640. En tullut mitanneeksi nykyisen akun mittoja. Mielipiteitä?

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #11 : 12.11.2017, 20:15:12 »
Nyt on akku vaihdettu uuteen. Ei silti käynnisty.

Käynnistysyrityksestä seuraa vain yksi "naks" kuten aivan ennen akun vaihtoa myös vanhalla akulla.

Valot yms. sähkölaitteet toimivat normaalisti. Mittaristoon ei tule virheilmoituksia.

Käynnistäminen on siis muuttunut yhä nihkeämmäksi ja nyt vain "naks". Käynnistinmoottori?




JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 889
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #12 : 12.11.2017, 20:36:27 »
Harmi. Uusia akku on aina yes, jos yli 5 vuotta vanha. Käynnistinsolenoidi noi vähän ajetussa autossa hieman arvelluttaa, mutta lähtisin siitä. Akun navat varmsati ok?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

swopuli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #13 : 12.11.2017, 22:51:47 »
Akun navat missä mielessä? Väärin päin (+/-) ei edes pysty kytkemään. Jos olisi jotain hapettumaa tms. niin luulisi, että irroittaminen ja kytkeminen olisivat muuttaneet tilannetta. CRC:tä ruiskautin napoihin. Voisiko akkukengille yrittää tehdä jotain? Miinusnavan kenkä tumtui irrottaessa olevan jotenkin jumissa.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 285
Vs: 308 - Ei käynnisty (VTi)
« Vastaus #14 : 13.11.2017, 13:47:31 »
Ääni käynnistymoottorille. Ja itse veisin noin uuden auton merkkikorjaamolle tai luotettuun vastaavaan. Ettei tulisi summittain vaihdettua osia. Tuo naksuksuminen oli ennen vanhaan kyllä solenoidivian merkki, mutta mutua tämä.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)