Kirjoittaja Aihe: Boxer - Liukuoven lukkolaite  (Luettu 79 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

estate

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Boxer - Liukuoven lukkolaite
« : 08.12.2017, 14:47:19 »
Auto: 2007 Boxer 2,2 HDi (P22DTE, 74 kW).

Liukuoven lukko on takunnut jo pidemmän aikaa, joko ei halunnut avautua tai ei sulkeutunut kunnolla. Viimeinen pisara oli kun ovi lävähti auki vauhdissa, lasinpesunestekanisteri lensi ojaan muuten tavarat pysyivät kyydissä. Tästä suivaantuneena otin lukkorungon irti ovesta ja pistin avaten, ainoa syy jumittamiselle oli lukon sisälle kertynyt p**ka.

Purkaminen ja kasaaminen ei ole vaikea homma kunhan muistaa miten osat tulevat. Siksi ei kannata purkaa kaikkia kerralla irti. Lisäksi lukko ja osat on suurelta osin muovia, joten ihan apinan raivolla ei kannata väännellä osia irti. Viimeksi on vaikea osuus kun ohuella jäykästä langasta taivutetulla koukulla pitää lukkokielen ja lukkokielen salvan jouset pingottaa paikoilleen ahtaasta raosta samalla kun painaa osia yhteen. Myös lukituksen jousen paikka oli hetken hakusassa, muovirungossa on reikä L-päälle ja S-pää tulee vivun uraan. Jousi lienee ollut irti jo pidempään kun ennen ovia lukitessa tai avatessa sivuovesta ei kuulunut yhtä selvää klonk-ääntä kuin muista ovista, samasta syystä lukitus ei ole ilmeisesti aina avautunut avaimenperän napilla. Taita ensin auki kolme metallista kynttä ja varovasti metallin ja muovirungon välistä kampeamalla vedä metalliosa irti. Avaa vasta sitten kolmella ruuvilla ja kahdella lukituskynnellä kiinnitetty muovikansi. Metalliosaa irrotettaessa pöydälle tipahtaa kaksi jousta ja metallinen vipu. Lukkokieli ja sen salpa jäävät metalliosaan kiinni, muut osat jäävät kiinni muovirunkoon. Tarvittavat työkalut keittiön pöydän ääressä työskennellessä: talttapää ruuvari, 20 torx, taskulamppu, paperia, paperiklemmari tms suht jäykkää ohutta lankaa, hammasharja tms. sekä vasara (tällä koputellaan lopuksi metalliset kynnet kiinni).

Loppumietelmäni: lukkoa ei saa rasvata, koska on liki kokonaan muovia ja kerää suunnattomasti pölyä ja muuta tauhkaa sisäänsä, joka yhdessä öljyn kanssa muodostaa jankkia, joka lopulta tahmaa osat toisiinsa (viimeistään pakkasella). Ainoastaan lukon moottorin matoruuviin pieni nokare rasvaa.

TEMP_ARKISTOON