Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihdekepin heiluminen painettaessa ja nostettaessa kaasua  (Luettu 813 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Auto: 1996 406 2,0 (BE3-vaihteisto).

Moro! Eli tuo 406 2.0i 1996 manuaalin keppi heilahtaa noin sentin verran taaksepäin kun painaa kaasua ja saman eteen kun himmaa kaasulta pois. Parhaiten heilahtaa 1 ja 2 vaihteella. Kaikki Moottorin tuet on vaihdettu, mutta laatikon tukea en kehdannut ostaa alkuperäistä, kun olisi veholla ollut 161€. Fixukselta sain sopivan hintaan 19€. Heilahtelu ei kummemmin muuttunut kumien vaihdolla, mutta aloin vain miettimään, että onkohan tuo halpa laatikon tuki ihan susi. Tänään nimittäin huomasin, että kepukka heilahtaa samanlailla eteen/taakse kun kääntelee autoa vauhdissa edestakaisin. Mitä mieltä olette, mikä tuki voisi olla syyllinen?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Onkohan tukikumi oikein päin? Jos se vaatii oikean suunnan jotta vaimentaa?

Sekin ihmetyttää kuinka koneen liike välittyy vaihdekeppiin jos laatikon vivut on aika alhaalla, siis moottori heilahduksen "akseli" on jollain korkeudella ja jos akseli on samalla korkeudella kuin vivut, ei pitäisi tapahtua mitään vaikka kone heilahtaa.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 757
”Väärin päin” oleva alatukikumi toimii yhtä lailla hetken aikaa mutta päästää moottorin värinät helpommin läpi. Oikea asento alatukikumilla on pystyssä, niin että sen kuminen osa on ylös-alas -suuntainen.

Heiluuko moottori silmämääräisesti kun sitä kaasuttelee tyhjäkäynnillä?
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0 HDi Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Joo elikkäs ei tainnut johtua enään tukikumeista kepin heiluminen. Jäi auto tänään työmaan pihaan kun koko laatikko solmussa. Ei mene kaikki vaihteet päälle ja keppi välillä jäykkä ja välillä menee joku normaalisti päälle. Ja vaikka vaihde on vapaalla niin joku vaihde silti päällä. Ei edes vaihteensiirtovivusta saanut vaihteita päälle. Onhan tuo sempuoleen vähän ongelmia enteillytkin. Pientä tökkimistä ollut havaittavissa aiemminkin. Nyt sitten toista käytettyä laatikkoa etsimään... kiitos kuitenkin avusta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 499
Tarkasta vaihteiston peltinen päätykoppa avaamalla, onko viitosvaihteen hammaspyörän jälkeen oleva päätymutteri kiinni. En tiedä, mitä kaikkea se pystyy aiheuttamaan, mutta kun se on helppo tarkastaa pyöräkotelon kautta, niin kannattaa tehdä.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Täytyy heti huomenna tarkistaa kunhan saa auton pihaan.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Älä vielä avaa päätykoppaa. Tarkista ensin siirtovivusto, onko kaikki saranat, pallonivelet, saranoiden kiinnityspultit ym. ok. Jos on, sitten kannattaa avata laatikon päätykoppa.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Päätymutterit olivat kiinni. Irroitin koko laatikon jo tänään ja vaihdan tilalle käytetyn. Sellaista olisin kysynyt, että mitkä laatikot tuohon autooni sopivat. BE3 se taitaa olla, mutta eikös niitäkin ole eri välityksillä?