Kirjoittaja Aihe: 3008 - Pakokaasun haju matkustamossa (HDi)  (Luettu 668 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tope

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
3008 - Pakokaasun haju matkustamossa (HDi)
« : 16.01.2018, 15:59:47 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi FAP Sport (183 000 km).

Esimerkiksi liikennevaloissa seistessä kabiiniin kantautuu selkeä pakokaasun haju. Suuttimia epäilin ja mahdollinen vuoto tarkastettiin pajalla, mutta asia oli niiltä osin kunnossa. Yksi epäilys pajan suunnalta kohdistui turbon laippoihin (ilman tarkempaa tutkimusta), mutta olisiko raadilla vihjata muita mahdollisia vuotopaikkoja? EGR on uusittu ~150tkm paikkeilla.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Vs: 3008 - Pakokaasun haju matkustamossa (HDi)
« Vastaus #1 : 17.01.2018, 16:28:41 »
Perinteinen hajuvika voi johtua pakoputken jousto-osan vuotamisesta. Asian voi tarkastaa katsomalla onko jousto-osassa musta kohta, se on vuodon aiheuttama ja on korjattavissa uusimalla kyseinen osa.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

markku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 3008 - Pakokaasun haju matkustamossa (HDi)
« Vastaus #2 : 01.03.2018, 08:46:53 »
vm.2009 308 1.6 hdi .meillä uskoivat lopulta että ruiskun alus tiivisteet.Ne vaihtamallla ongelma hävisi.

purgatoury

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 3008 - Pakokaasun haju matkustamossa (HDi)
« Vastaus #3 : 01.03.2018, 09:29:55 »
307SW:ssäni oli sama ongelma ja pajalla tarkistettiin suuttimet eivätkä löytäneet vikaa. Kuitenkin kirasin jokaista suutinta vielä vähän niin ongelma poistui :D
Auto: 2008 307 SW 1,6 HDi 110 FAP (VF33H9HZC85155028).

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 156
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 3008 - Pakokaasun haju matkustamossa (HDi)
« Vastaus #4 : 01.03.2018, 09:43:08 »
Tässä on semmonen tulkinta vaara, jos viet pajalle suuttimet tarkistettavaksi kysymyksellä "onko suutinvuotoa".

Arvatkaas mitä siellä tarkistetaan? Siellä tarkistetaan se, pitääkö suutin polttoaineen paineen sisällään kunnes tulee käsky avata suutin ja sumuttaa polttoaine eteenpäin. Ja tämän tyyppisestä vuodostahan tässä ei ole kyse.

Kyse on suuttimen tiivisterenkaan vuodosta. Eli kuparinen tiiviste kannen ja suuttimen välissä on se mikä vuotaa, ja se ei vuoda polttoainetta (no ainakaan paljoa) vaan se vuotaa pakokaasua.
Siksi purgatory:n kertoma kiristys auttoi. Tosin apu on vain väliaikainen, kauaskantoisempi vaihtoehto on ostaa uusi tiivistesarja tuohon suuttimen ja kannen väliin.

Eli kun tässä on mainittu että pajalla on suuttimet tarkistettu, todennäköisesti ovat tehneet sen mitä suutinvuodon epäilyssä pitääkin tehdä, eli testanneet suuttimen sulkeutumisen toimivuuden. Se mitä tämän sijasta pitäisi tehdä, on suuttimien tiivisteiden vaihto. Mun omassa pulkassa on DV6TED4 tyypin 1.6HDi motti ja sen kanssa sopiva sarja olisi esimerkiksi tämmöinen:
https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Peugeot-and-Citroen-NEW-injector-Seal-Kit-1-6HDI-DV6-1-injector-Kit/331543607231
Toi on siis YHDEN sylinterin sarja joka tuossa kuvassa on. Eli 4x tollanen niin hyvä tulisi, omassa tapauksessani. Tosin edellisen omistajan toimesta noi oli jo jossain 120tkm kohdalla vaihdettu uusiin. Nyt 180tkm ja rapiat ajoa takana, ei vuoda, ei haise kabiiniin pakokaasu.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

tope

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 3008 - Pakokaasun haju matkustamossa (HDi)
« Vastaus #5 : 20.03.2018, 09:31:42 »
Päivitystä ja toivottavasti myös ratkaisu ongelmaan.

Ensimmäisen kerran pajalle viedessäni ehdotin juurikin tiivistevuotoa, jota eivät löytäneet. Myöhemmin määräaikaishuollossa toisella pajalla kyselin josko siellä löytäisivät vian - epäilivät vnt:tä, suuttimien tiiviys oli myös heidän mielestä ok. Ei kuitenkaan mennyt kauaa kun kun kuulin konetilasta "tsupsutusta" ja havaitsin kolmannen sylinterin suuttimen "syvennyksen" selvästi tummuneen. Vika oli siis lopulta kuitenkin suuttimen tiivisteessä. Tiiviste on nyt vaihdettu ja haju vaikuttaisi poistuneen. Olivat korjaamolla sitä mieltä, että muut kolme voivat kestää pitkäänkin oireitta, eikä niitä tarvitse vaihtaa samalla .

Eli ensioireena tiivistevuoto ilmentyi tässä tapauksessa pakokaasun hajuna ja vasta myöhemmin sen sai havaittua "optisesti". Jonkinlainen "konenenä" olisi hieno apuväline tälläisissä ongelmissa :).