Kirjoittaja Aihe: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen  (Luettu 4223 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zamierm

  • Vieras
Auto: 2007 807 2,0 (EW10J4, RFJ, manuaalivaihteisto, 250 000 km).

Olisko jollain valmista ohjetta miten vaihtaa 7napainen rasia 13 napaiseen, ilman että ostaa 150 euron sähkösarjan kaupasta?

Lähinnä kiinnostaa mistä olette ottaneet jatkuvan- ja latausvirran?



Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen
« Vastaus #1 : 15.04.2018, 09:47:51 »
Jos nyt oikein tulkitsin ECS electronicsin asennusohjetta, niin nuo pitäisi löytyä valmiina vasemman takavalon lähettyviltä: Linkki
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen
« Vastaus #2 : 15.04.2018, 10:01:24 »
Ihan yleisohjeena tälläinen, sillä aika harvoin autoissa noita syöttöjä on valmiiksi vedettyinä, vaikka valo-ohjauksille valmiit liitännät löytyykin ???

Nykyiset 7-nap valojen pinnithän voi kytkeä sellaisinaan 13-nap liittimeen + tietty ne 13-nap liittimen lisämaadoitukset kannattaa vedellä tosiaan omilla naruillaan johonkin runkopisteeseen saakka. Sähkösyötön voi vetää sulakkeen kautta vaikka suoraan akulta, tai sulaketaululta niin ei tartte mennä rintapellistä läpi. Johto kulkee nätisti vaikka kuskin puoleisen kynnyslistan juuressa kabinin läpi sisätiloissa. Tuohon syöttöjohtoon laittaa kontissa sitten omaksi haarakseen tuon latauksen syötön vaikkapa päivävalojen autom.ohjurilla, joka haistelee auton 12V järjestelmän jännitetasoa ja kytkee päivävalot päälle kun moottori käynnistyy = laturi käynnistyy. Nyt tuo parin euron eBay-pulikka vaan ohjaakin relettä, joka kytkee tuon latausvirran 13-nap pistokkeeseen tuosta keulalta tulevasta jatkuvan syötön johdosta haaroittaen 8)


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen
« Vastaus #3 : 15.04.2018, 11:22:33 »
Mitä tossa 2005- ja uudemman 307an vetokoukun sähkösarjan asennusohjetta katselin niin jatkuvan syötön johto on takana valmiina mutta se on irti ohjaamonsulaketaulun nurkilta. Ohje haarautuu siinä kohtaa onko autossa penkinlämmittimiä vai ei. Käytännössä jos kyseessä on suomiauto missä on penkinlämmittimet niin jatkuvan virran saa ohjaamonsulaketaululta, mistä se itseasiassa pitäisi tulla myös kärryn valojen ohjauskeskukselle. Noin siis Ful CAN autossa valot kyllä saattaa saada toimimaan ilman erillistä sähkökeskusta, mutta riski on siinä että jos autonvaloja ohjaava keskus sitten havaitsee liian suuren virran niin se sammuttaa valot niistä piireistä, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että autosta saattaa hävitä takavalot ihan omia aikojaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen
« Vastaus #4 : 15.04.2018, 11:25:05 »
Tuohon syöttöjohtoon laittaa kontissa sitten omaksi haarakseen tuon latauksen syötön vaikkapa päivävalojen autom.ohjurilla, joka haistelee auton 12V järjestelmän jännitetasoa ja kytkee päivävalot päälle kun moottori käynnistyy = laturi käynnistyy. Nyt tuo parin euron eBay-pulikka vaan ohjaakin relettä, joka kytkee tuon latausvirran 13-nap pistokkeeseen tuosta keulalta tulevasta jatkuvan syötön johdosta haaroittaen 8)



En lähtisi tuolla boxilla hakemaan varmuutta lapin pakkasiin...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

zamierm

  • Vieras
Vs: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen
« Vastaus #5 : 16.04.2018, 22:03:18 »
Tuo mokkula voi olla ihan pätevä, mutta kait korvattavissa normi releellä nappaamalla vaikka valoista ohjauksen. Valot ei mielestäni pala ennen kuin auto on käynnissä..ellei nyt laita parkkeja päälle.

Jos valmiit johdot sattuis olemaan esim. 5mm2 niin sitten ei tarvi niitäkään vetää uusiksi.

Tässä karvalakkikuva periaatteesta
https://konekansa.net/threads/ha-vetokoukun-7napaisen-kytkenn%C3%A4n-vaihto-13-napaiseen.3914/


HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen
« Vastaus #6 : 17.04.2018, 08:39:05 »
Tuo mokkula voi olla ihan pätevä, mutta kait korvattavissa normi releellä nappaamalla vaikka valoista ohjauksen. Valot ei mielestäni pala ennen kuin auto on käynnissä..ellei nyt laita parkkeja päälle.

Takavaloista napaten ei välttämättä toimi, sillä päivävaloilla ajellessa saattaa auto liikkua ns. perä pimeänä - ynnä sitten tosiaan tuo valokatkaisija = mikään täydellinen ratkaisu tuo ei siis ole:-\

Itse aikanaan virittelin tuolloiseen as.autooni päivävalot tuolla samaisella mokkulalla, suoraan akkuun, ilman katkaisijaa = päivävalot syttyi aina kun auto käynnistyi ja tuolla kelt. ohjausjohdolla kytkemällä se parkkeihin, sai päivävalot himmenemään parkeiksi = auton omat parkkipolttimot otin siis pois ja hommahan pelasi. Paitsi sitten kun päästiin ekaa kertaa leirintäalueelle ja kytkettiin as.osan kyljestä virtajohto leirintäalueen sähköpisteeseen => as.osassa kaikki 230VAC laitteet oli käytettävissä ja samalla as.osan laturi latasi as.osan ja auton akut täyteen => päivävalot loisti kirkkaina koko ajan, sillä olihan tuossa auton akun navoissa nyt latausjännite päällänsä ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

zamierm

  • Vieras
Vs: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen
« Vastaus #7 : 17.04.2018, 22:12:45 »
Saattoi se leirintäalueella oleminen herättää kummastusta  :D

Ainakin tässä meidän pökötissä on asetus millä saa päivävalot pois. Eli siinä on lyhkäset aina päällä, kun auto käynnissä. Mutta saattaahan tuossa tulla muita asioita vastaan käytön myötä. Meidän käyttöön tuo saattais silti toimia.



HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 807 - Vetokoukun pistorasian vaihto 13-napaiseen
« Vastaus #8 : 18.04.2018, 09:16:25 »
Saattoi se leirintäalueella oleminen herättää kummastusta  :D

No "jostain syystä" muutin sitten kytkennän heti ekan yön jälkeen suorasta akkusyötöstä virtalukon taakse ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08