Auto kävi huollossa ja samalla tutkittiin tätä nykimistä taas. Epäilys kohdistui kampiakselin asentoanturiin, joka piti vaihtaa toisen malliseen samalla kun vaihdelaatikko vaihdettiin viime talvena.
Tämä auto on siis 307 HB, jossa on alkuperäisenä MA5 vaihteisto, mutta tilalle vaihdettiin 307 SW:n BE4 vaihdelaatikko, koska sellainen löytyi helpommin käytettynä ja hyväkuntoisena. Alkuperäinen kampiakselin anturi ei sopinut enää vaihteiston vaihdon jälkeen, joten samalla vaihdettiin myös BE4 laatikkoon kuuluva anturiversio. Nyt kuitenkin tämäkään ei ilmeisesti sopinut paikalleen suoraan vaan anturia oli pitänyt "sovittaa" ts. hioa sen kuoresta joku kohdistusnasta pois, mitä vaihdelaatikkoremontin tehnyt paja ei kuitenkaan silloin kertonut. Nyt siis anturi ei ole aivan oikeassa kohdassa eikä sitä myöskään saa kunnolla kohdistettua. Nykimistä tutkineen korjaamon mukaan vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä olisi pitänyt vaihtaa vielä myös vauhtipyörä, joka on ilmeisesti erilainen BE4 ja MA5 vaihteistoilla varustetuissa autoissa.
Toki tuo anturiasia nykimisen aiheuttajana on epäilys, mutta siinä on ainakin selvä ongelmakohta. Nyt kun korjaamo oli tuota anturia sovittanut paikalleen paremmin, niin nykiminen väheni kyllä selvästi, vaikkakaan ei kokonaan poistunut, eli olen taipuvainen uskomaan tähän.
Seuraavaksi pitäisi käydä kuitenkin katsastuskonttorilla, toivon ettei pakokaasutestissä tule ongelmia tämän takia. Nykimisen kanssa seuraava toimenpide onkin sitten vielä auki, tuota vauhtipyöräasiaa pitää ainakin selvitellä tarkemmin.