Kirjoittaja Aihe: 308 - Tehottomuus ja virheilmoitus "Engine fault, Repair needed" (THP)  (Luettu 3680 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jay123

  • Vieras
Auto: 2013 308 1,6 THP 125 (75 000 km).

"Engine fault: Have the vehicle repaired". Hinattu huoltoon jossa sanottiin: Imukanavien puhdistus, tulpat, öljyt ja suodatin YHT. 1 000€. 6h tuntia ja mekaaninen karstan poisto.

Ei ole nyt massia heittää tuohon tuollaisia summia ja meinasin testaa motonetin GDI Valve Cleaneriä sumuttaen imukanaviin. Tulpat itse ja öljyjä nyt ei sitten tarvitse vaihtaakkaan kun ei venttiilikantta tule avattua. Jos tuolla sprayllä nyt suurimmat karstat lähtis ja nykiminen loppuisi. 5-10tkm välein suositellaan putsausta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000819/CRC-GDI-Valve-Cleaner-500-ml

OBD2:sella sitten vikakoodin ja moottorivalon nollaus.

Onko kukaan muu testaillut tuota GDI Valve Cleaneriä, onko kokemuksia? Niin ja uskaltaako autolla ajaa ennen huoltoa noin 50km vaikka moottorin vikavalo palaa ja nykii satunnaisesti?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Taitaa tuo THP125 olla eri kone kuin tämä otsikon EB kone? Mietin vaan, ettei olisi jakopäästä kuitenkin kyse?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Jay123

  • Vieras
Jakoketjusarja muutama kk sitten vaihdettu ja nyt vasta nykiminen alkanut esiintymään silloin tällöin. Erityisesti sateisella säällä joten voi tietty liittyä siihenkin  ???

JuRy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Auto: 2013 308 1,6 THP 125 (65 000 km).

Vaimon autossa oli samat oireet,ensin meni jakopää (toisen kerran)ja pari kuukautta myöhemmin imusarja uusiks nykimisen takia.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2018, 18:57:37 kirjoittanut JuRy »

Jay123

  • Vieras
Ja sen jälkeen toiminut hyvin ??? Että kannattaako korjata?

JuRy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Nyt on taas toiminut,imusarja vaihtoineen tais maksaa noin 1000e.

Jay123

  • Vieras
Vikakoodit:

P1385
P2336
P1336
P1340
P1339

Palamishäiriöitä ja liian voimakkaan nakutuksen tunnistus. Imusarja karstoittunut -> suoritettava imusarjan puhdistus (papu puhallus).

Ok tällainen työselite huollossa. Huoltoa ei siis tehdä, ja otin auton kotiin ajamalla 50 km matkan.

Auton tankkiin SI1 puhdistusaine https://www.motonet.fi/fi/tuote/608014/Red-Line-SI-1-bensiinin-lisaaine-443-ml ja auto käyntiin. Ei näy vikakoodeja eli huollossa nollattu ilmeisesti. Noin 15km jälkeen 5 -vaihteella ajettaessa vajaa 80kmh moottorissa nykäisy. Äkkiä jalka pois kaasulta. Kierrokset noin 1200 rpm. Vaihde 4:selle ja kierrokset 2000 tietämille ja näillä kierroksilla kotiin saakka. Ei vikavaloja eikä ilmoituksia huollon tarpeesta. Kulutus mitattu matkalle 5.8l/100km normaalin 6.5 sijaan... Normaalisti tulee noudatettua vaihteenvaihtamisohjetta, tällä matkalla vaihteenvaihtamisohje vilkkui koko ajan. Ilmeisesti karstoittumisen syy on liian suurella vaihteella ajo, ja vaihtamisohjetta liian tarkkaan noudattaminen? Kotona tyhjäkäynnillä kuunneltuna moottori tuntui kehräävän kuten kuulukin eli palamishäiriöt hävinneet?

Seuraavaksi tulppien ja moottorin ilmanputsarin vaihto, jonka jälkeen GDI Valve Cleaner testiin....

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Siis, noudattaako joku noin kirjaimellisesti sitä typerää vaihteen vaihtamismerkkivaloa? 1200 rpm 5-vaihteella? Eikö se saatananmoinen jyrinä edes herätä mitään kysymyksiä itselleen, että onko käytössä oleva vaihde ehkä liian iso? Sitä mennä jyristellään niin kauan kun numero vaihtuu kojelaudassa. Tuo moottorin ja voimansiirron särkemisvalo pitäisi teipata umpeen jo Hangossa kun autot tulee Suomeen. Saattaa suurin osa näistä moottoririkoista olla juurikin liian pienillä kierroksilla ajon tulosta.

antsu

  • Vieras
Mites automaatti?

Omassa autossa tasaisella tiellä 50 nopeudella kierrokset ovat noin 1000, mutta heti jos kaasuun koskee, muuttuu välitys ja kierrokset. Yhtään ei saa vedättää 1000 kierroksella. "Manuaali"käytössä ei mennä koskaan alle 2000.

Jay123

  • Vieras
Mistäköhän kohdasta tuolla nyt suihkutellaan tuota cleaneriä? MAFin taakse pitäisi saada sprayattua, suoraan kaasuläpälle, niin mistäköhän se tuolta löytyy?

Kuva konehuoneesta linkin takana:
https://aijaa.com/uwVu0u
« Viimeksi muokattu: 15.11.2018, 18:32:33 kirjoittanut Jay123 »

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Öljynvaihto kannattaa tehdä tuon aineen jälkeen, menee varmasti osa sinne palamattomana = kone vaurio kun öljyn voitelevuus loppuu.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Jay123

  • Vieras
Kiitos vinkistä!
Käsittely siis tehty moottoriin ja nykimiset loppui siihen paikkaan.