Kirjoittaja Aihe: 406 - Termostaatin vaihto (XUD11)  (Luettu 3688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taimen

  • Vieras
406 - Termostaatin vaihto (XUD11)
« : 28.10.2006, 23:12:01 »
Kamera jäi kotiin, mutta eipä tässä kuvista oikein mitään hyötyä ole. Tämä on aloittelija ystävällinen ja perusteellinen ohje.

2.1TD:n termarikotelo sijaitsee apumiehenpuolella konetta, alavesi letkussa. Kotelo on aivan perus termarikotelon näköinen, eli mitään erityistä viritystä siellä ei ole, ainoastaan paikka eri kuin yleensä, ja myöskin suhteellisen työläs vaihtaa, varsinkin jos on tehnyt vain vähän remonttihommia. Lämmin paikka tai kiva kesäpäivä. MUISTA ANTAA KONEEN HIEMAN JÄÄHTYÄ ENNEN ALOITTAMISTA, PALOVAMMA VAARA!

Tarvittavat työkalut: Torx avaimia (lokasuojan irroitukseen, en muista kokoa) 10mm ja 8mm hylsy ja räikkä, nivel helpottaa työskentelyä, mutta ilmankin pärjää, sen sijaan lyhyt ja pitkä (5cm ja 10cm) jatkovarsi olisi hyvä olla, ainakin jompikumpi. Ristipääruuvari sekä jotain astioita termarikotelon avauksen takia valuvalle nesteelle. Tunkkihan pitäisi joka autosta tietysti löytyä vakiovarusteena. Myös valoa on hyvä olla saatavilla, koska paikka on pimeä vaikka konepelti on auki.

Tarvittavat osat: Termostaatti ja yksi tiivisterengas. Tiivisterengaassa tulee olla sisäpuolella hahlo, koska tiivisterengas pujotetaan termarin ympärille. Tiivisterengas näyttää liian pieneltä, mutta pienellä äheltämisellä se kyllä menee paikoilleen, neljä kappaletta käsiä on hyvä olla jos ei ole mikään näppäräsorminen, toiset pitää jo paikalleen saatua pätkää ja toiset pujottaa uutta.

1. Tunkkaa auto ilmaan ja ota apumiehen puolen eturengas irti. Pölykapseli on hyvä paikka säiliöä kaikki ruuvit (tässä operaatiossa niitä tulee), pysyvät puhtaana ja on nopeasti käsillä. MUISTA TUKEA AUTO SITEN ETTÄ SEN ALLA ON TURVALLISTA TYÖSKENNELLÄ!

2. Irroita ensin roiskeläppä, se on kiinnitetty neljällä ristipääruuvilla. Sen jälkeen irroita ohjaamon puoleinen osa sisälokasuojasta. Roiskeläpän takana on yksi (torx)ruuvi, siitä on hyvä aloittaa. Tämän ruuvin jälkeen seuraa sisälokasuojaa alas, eli loppun asti, löydät taitoksen jälkeen kaksi ruuvia. Neljäs ruuvi on sivuvilkusta noin 10cm ylöspäin suurinpiirtein keskellä lokaria, viides löytyy sivusta katsottuna jousen vasemmalta puolelta, siitä kohtaa mistä jousen kierteet suurinpiirtein alkavat. Kuudes ruuvi on iskarin kohdalla aivan lokarin yläreunassa. Pujottele nyt lokari lievää voimaa käyttäen pois paikoiltaan. (Halutessasi voit myös irroittaa etummaisen osan, saattaa helpottaa työskentelyä, mutta termarin saa kyllä nytkin vaihdettua)

3. Seuraa ulompaa vetaria kohtaan jossa on haitarikumi ja sisempi vetari alkaa, tästä noin 10cm ylöspäin on termostaatin muovinen kotelo josta lähtee nokkaa kohti noin 5cm halkaisijaltaan oleva alavesiletku. Termarikotelon toinen osa on koneessa suoraan kiinni. Kotelo on kiinnitetty kolmella 10mm pultilla, jotka ovat noin 4cm pitkiä. Lisäksi työskentely suunnasta vasemman puoleisen pultin alapuolella on 8mm pultti jossa on joku piuha/letku kiinni, sitä täytyy hieman löysätä ja kääntää sivuun, että kotelo aukeaa kunnolla ja termostaatin saa pois. Paras työskentely suunta mielestäni on räikän varsi suoraan ylöspäin, tai toinen mahdollinen on varsi koneeseen päin. Kumpaa tahansa käyttääkin, on pulttien avaaminen niitten pituudesta johtuen melkoista nitkuttamista. Älä anna uskon loppua, kyllä ne sieltä aukeaa pikkuhiljaa.

4. Kun pultit ovat auki ja termostaatti saatu irti onkin aika miettiä, että mitenkäs päin tämä nyt siellä olikaan. Eipä hätää, ainakin omassa mallissa termarikotelo on idioottivarma, eli termaria ei saa laitettua väärin päin. Jos omassa autossasi kuitenkin tuntuu, että termostaatti menee molemmin päin, ei hätää vieläkään. Termostaatissa on toisessa päässä jousi ja toisessa metallinen laajenemispanos. Termostaatti tulee siis asettaa laajenemispanos koneeseen päin (lämpeävään suuntaan), eli jousipuole tulee itseesi (kotelon kuppiin) päin! Tarkista vielä, että tiivisterengas on hyvin hollilla. Sormella tunnustelemalla koneen puolimmaista osaa kotelosta, tunnet kohdan jota vasten tiiviste tulee kotelossa.

5. Aseta termostaatti tiivisteineen paikoilleen ja muovinen kotelo päälle. Paina toisella kädellä koteloa ja tunnustele, että kotelo on näppituntumalla tiivis ts. termari on oikein päin siis (jos termari on väärin päin, pitäisi tuntua selvä rako muoviosan ja metallin välillä)! Jatka painamista ja toisella kädellä kieritä mutterit hollilleen ja niin kauan kunnes ne sormivoimilla menevät, tämä säästää räikällä ahtaassa tilassa nitkuttamista. Kiristä mutterit niin kireälle kuin räikällä ne ahtaassa tilassa pystyt saamaan, sen pitäisi riittää oikeaksi kireydeksi.

6. Laita sisälokasuoja takaisin paikoilleen. Voit katsoa toiselta puolelta mallia. Kiinnitä myös roiskeläppä sekä laita pyörä takaisin paikoilleen, tunkkaa auto alas.

7.1 Jäähdytysjärjestelmä saattaa olla tässä vaiheessa aika tyhjä. Itselläni tuli 7.5 litraa nestettä suurin piirtein pois, eli noin 0.5l jäi. Kaada ensin sisälle noin 4-5 litraa jäähdytysnestettä ja jatka vedellä kunnes näet paisuntasäiliössä pinnan. Laita nyt kone käyntiin, säädä lämmitin kuumimmalle ja puhallusta päälle ja jätä paisuntasäiliön korkki auki. Huomaat kuinka pinta alkaa vajumaan, lisää vettä. Anna koneen käydä ja lisäile vajumisen myötä vettä. Kun tuntuu että vettä ei oikeen enää mene, pakkaa työkalut ja ota mukaan vettä sekä varoiksi pakkasnestettä, tai vaihtoehtoisesti niiden sopivaa sekoitusta ja lähde ajamaan. Pysähdy sopivin väliajoin (500-1500m) ja tarkista jäähdytysnesteen pinnan taso. Joudut todennäköisesti lisäämään ainakin kaksi kertaa lisää nestettä. Joka pysähdyskerralla tutki ettei mistään vuoda nestettä auton alle. Jos olet tupelo (niinkuin minä) ruikit tietysti nestettä ohi paisuntasäiliön aukosta, jolloin näyttää aivan kun jostain vuotaisi nestettä, koska autossa on (ainakin pitäisi olla) pohjalevy, joka hieman ohjailee vesivirtojen kulkua, eli vesi ei tipukkaan paisuntasäiliön alle suoraan, vaan saattaakin näyttää siltä, että se tippuu termarikotelon alapuolelta. Ennen lisäämistä kannattaa siis tehdä vuototukimus ettei hätäännyksissä erehdy luulemaan omaa säätämistä oikeaksi nestevuodoksi.

7.2 Toinen tapa ilmata:
Lainaus käyttäjältä: Aapeli
Termarin vaihdon yhteydessähän on nesteet osittain laskettava pois ja uutta luonnollisesti laitettava tilalle. Haynesin kirja käskee tekemään pullosta tms. virityksen, jolla paisuntasäiliön pinta saadaan keinotekoisesti nostettua ylemmäksi. 1.5 litran limsapullosta saa hyvän apuvälineen, kunhan leikkaa pohjan pois. Pullon kierteeseen kun kietaisee suikaleen ihan tavallista muovipussia ja kiertää pullon paisuntasäiliön täyttöaukkoon, niin liitoksesta tulee yllättävänkin tiivis. Sitten vaan kaadetaan jäähdytysnestettä pullo lähes täyteen ja auto käyntiin. Kun ilmakuplia ei enää nouse, niin järjestelmä on ilmaton. Väänsin heti kättelyssä ilmausruuvit rikki, mutta merkkiliikkeessä sanoivat, että ilmat kyllä lähtee pois em. pulloviritykselläkin.

8. Kun nesteen pinta ei laske enää on ilmat poissa. Kannattaa kuitekin seurata muutamia päiviä tuota pintaa. Nyt koneen lämpöjen (alkuperäisellä termarilla joka lähtee avautumaan 85 asteessa) pitäisi olla noin 80-90 astetta ja lämmintä tulee kylmästartin jälkeen nopeammin tupaan. Voit onnitella itseäsi hyvästä työstä, vaikkakin tuhertaisit termarin kanssa 3-4 tuntia, koska pösön virallinen vaihto-ohje antaa ajaksi kuulemma noin 2.5 tuntia. Mikään vartin juttu 'kaksykkösen' termarin vaihto ei todellakaan ole, ellet ole sitten raskaan sarjan ammattiasentaja  :)

Termarin oikea asennussuunta:



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.