Kirjoittaja Aihe: 406 - Huohotinongelmia  (Luettu 59364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #30 : 03.01.2010, 17:24:28 »
Auto: 2001 406 Coupe 2,0 (EW).
Miksihän vastus on poistettu takaisikutsukampanjassa näin myös omassa autossa. ??? :(
Eristin myös pienen letkun helposti Armaflexteipillä. :)

Tehdas oli tehnyt testejä ja todennut että jäätyminen tapahtuu siinä imusarjan yhteessä ja muuttanut sitä tässä takaisinkutsu kanpanjassa. Todennäköistä on ettei ongelma kokonaan poistu näin mutta tehdas tekee mitä hyväksi katsoo ei aina välttämättä viisaasti. Miten sitä sanotaan, kehitys kehittyy...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #31 : 03.01.2010, 17:27:32 »
Oliko vastukset siis rikki? Sattuuko joku tietämään minkä tehoiset nuo vastukset on XU-moottorissa, tai paljonko niiden resistanssi pitäisi olla kylmänä? Voisi sitten testailla niiden kuntoa. Näppituntumalta ainakin se kaasuläppää lähempänä oleva lämmitin tuntuu lämpiävän jonkin verran. Kyseiset vastukset lienee osanumeroltaan 1192 R1, jos venäläiseen kuvaan on luottamista eli ei.

Toinen vastus oli rikki ja poltti sulaketta, piirissä pakkivalo ja flektin ohjainboxi. Vaihdoin samalla molemmat, kun sain vastukset 10 eurolla uudet. Vastus oli muuutaman ohmin luokkaa. Jos samat ohmit, niin kunnossa. Sinänsä kuluttaa sähkötehoa koko ajan yhden ajovaloenergian verran. Säästökohdehan tuokin  :D
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #32 : 06.01.2010, 01:08:41 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 SR (EW10J4).

Nyt kyllä vastustaa! Pösööstä on tulleet 3 kertaa öljyt pihalle parin viikon sisällä. Ensin tapaninpäivänä huohotin jäähän ja pari litraa moottoriöljyä maahan, mutta huomasin ajoissa. Auto lämpimään sulamaan ja putsasin huohotinputken ja eristin sen sellaisella solumuovilla mitä käytetään vesijohdon eristämiseen. Ajattelin että eiköhän nyt toimi. Ajelinkin pienen lenkin ja tuntui toimivan.

Siitä pari päivää niin ohjaustehostin lykkäsi öljyt mäkeen, kun paluuputki oli irronnut raidetangon takaa. Uusi klemmari ja uudet öljyt, niin toimii.

Mutta sitten taas tänään vaimon ajaessa tuli moottoriöljyt pihalle niin reilusti että öljyvalokin oli syttynyt. Auto hinausautolla korjaamolle, niin saavat pestä sen konetilankin. Alkaa konstit ja usko tuohon autoon loppua.

Kävin hakemassa merkkihuollosta sen tuulisuojan keulalle ja siellä neuvoivat, että koko kaasuläppäkotelon voisi suojata jollain telttapatjalla viimalta. Imuilman otto onkin jo edellisen omistajan toimesta muutettu moottorin taakse pakosarjan lähelle. Kuulemma tuossa EW koneessa on kaasuläppäkin jäätyillyt jossain vaiheessa ja siksi tuo muutos.

Ilmeisesti se huohotin jäätyy siitä viimeisestä mutkasta ennen imuputkeen liittymistä? Eli juuri siitä mihin se mun lisäämä eriste loppuu. Mistähän saisi sellaista 12V lämpövastusta vähän niinkuin lattialämmityskaapelia? Voisi sellaisen lisätä huohottimeen koko matkalle.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #33 : 06.01.2010, 06:49:23 »
Tuohon jäätymisongelmaan auttaa myös lukkopellin ja konepellin välisen raon tiivistäminen kumisella profiilitiivisteellä. Tuosta raosta ajoviima puskee suoraan kaasuläppäkotelolle ja moottorin yläosaan, joka edesauttaa jäätymistä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #34 : 06.01.2010, 07:22:28 »
Ettei olisi kannentiiviste vika kun noin usein jäätyy. Öljyt vaihtoon ja ei kannata laittaa max. Merkkiin asti öljyä. Joku 5mm alle max. Merkin.
Peugeot 3008 hybrid

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #35 : 06.01.2010, 10:48:48 »
Ettei olisi kannentiiviste vika kun noin usein jäätyy. Öljyt vaihtoon ja ei kannata laittaa max. Merkkiin asti öljyä. Joku 5mm alle max. Merkin.

Luulisi että olis muitakin oireita jos vika kannentiivisteessä olisi. Öljyä tai vettä ei häviä minnekään, eikä savuta tai tule vesihöyryä pakoputkesta. Jäähdytysneste on puhdasta, eikä öljykään harmaata ollut, kun viimeksi öljyt vaihdoin (2000km sitten).

Öljyt menee tällä kertaa väkisinkin vaihtoon, kun ne vanhat on tuolla tienposkessa :)  Pitänee suorittaa tuon moottoritilan tilkintää ja eristämistä kunhan saavat korjaamolla konetilan pestyä ja öljyt koneeseen. Kaipa tuollainen määrä öljyä voi jo tehdä vahinkoa johtimille tai kumiosille...

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #36 : 06.01.2010, 11:32:22 »
Toivotaan että menee öljyn lisäämisellä, jos valo on syttynyt niin kiertokangenlaakeri vaurio on enemmän kuin todennäköinen, ikävä kyllä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #37 : 06.01.2010, 16:05:42 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 SR (EW10J4).

Nyt kyllä vastustaa! Pösööstä on tulleet 3 kertaa öljyt pihalle parin viikon sisällä. Ensin tapaninpäivänä huohotin jäähän ja pari litraa moottoriöljyä maahan, mutta huomasin ajoissa. Auto lämpimään sulamaan ja putsasin huohotinputken ja eristin sen sellaisella solumuovilla mitä käytetään vesijohdon eristämiseen. Ajattelin että eiköhän nyt toimi. Ajelinkin pienen lenkin ja tuntui toimivan.


Eikös tuo ole juuri niitä malleja, joihin takaisinkutsuna olisi jo pitänyt huohotinmuutokset tehdä ?
Jos näin on, niin ei muuta kuin liikkeeseen vaatimaan lämmitysten asennusta. Takuuvarmaa on huohottimen jäätyminen kovalla pakkasella, jos mitään ei ole tehty.

Tuulilasin nettisivuilta:
Citroën ja Peugeot ottivat 1,8- ja 2,0-litraisia moottoreitaan kiusanneeseen ongelmaan kunnioitettavan kannan jo vuonna 2003. Autot kutsuttiin korjaamolle, jossa niihin asennettiin sähkölämmitteinen huohotinletku. Kumpikin antoi asiasta tiedotteen, Citroënin tiedote löytyy http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/03/9B/C0/wkr0002.pdf.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2010, 16:11:51 kirjoittanut EFL605 »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #38 : 06.01.2010, 16:52:35 »
Kannattaa asentaa lämmitin huohotinputkeen jos sellaista ei ole.






Eristys:


Peugeot 3008 hybrid

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #39 : 06.01.2010, 20:23:12 »
Alemassa räjäytyskuvassa (SamiL postaus) näkyvä putki on takaisinkutsussa laitettu uusi huohotin siis se missä ei ole lämmitintä näyttäisi olevan eristetty kuvan mukaan  (Peugeotin ei ollut eristetty) ja yhaara on siiretty muovikannen alle lämmittimen tilalle, eipä tuolla lämmittimellä kylläkään ole tuossa kohtaa mitään virkaa (huohottimen lämpimin kohta muovikannen alla) käsittääkseni huohotin jäätyy imukurkun kohdalla, eiköhän Citikassakin laitettu ilman lämmitintä korjauksessa(korjatkaa jos tietoa) mielestäni valokuvissa on alkuperäinen huohotin lämmityksellä.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2010, 20:28:44 kirjoittanut kilroy »

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #40 : 06.01.2010, 20:35:34 »
Multa puuttuu se lämmitin vieläkin, en omistanut autoa vuonna 2003, jolloin kaikestapäätellen lämmittimiä asennettiin. Olen kyllä eristänyt huohottimen, mutta olisko mulla oikeus vieläkin saada se lämmitetty huohotin ilmaiseksi?

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #41 : 06.01.2010, 20:59:13 »
Multa puuttuu se lämmitin vieläkin, en omistanut autoa vuonna 2003, jolloin kaikestapäätellen lämmittimiä asennettiin. Olen kyllä eristänyt huohottimen, mutta olisko mulla oikeus vieläkin saada se lämmitetty huohotin ilmaiseksi?

Meikä sai pappasporttiin pari vuotta sitten :).

Skeba

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #42 : 06.01.2010, 22:52:49 »
Alemassa räjäytyskuvassa (SamiL postaus) näkyvä putki on takaisinkutsussa laitettu uusi huohotin siis se missä ei ole lämmitintä näyttäisi olevan eristetty kuvan mukaan  (Peugeotin ei ollut eristetty) ja yhaara on siiretty muovikannen alle lämmittimen tilalle, eipä tuolla lämmittimellä kylläkään ole tuossa kohtaa mitään virkaa (huohottimen lämpimin kohta muovikannen alla) käsittääkseni huohotin jäätyy imukurkun kohdalla, eiköhän Citikassakin laitettu ilman lämmitintä korjauksessa(korjatkaa jos tietoa) mielestäni valokuvissa on alkuperäinen huohotin lämmityksellä.

Samaa mieltä

Multa puuttuu se lämmitin vieläkin, en omistanut autoa vuonna 2003, jolloin kaikestapäätellen lämmittimiä asennettiin. Olen kyllä eristänyt huohottimen, mutta olisko mulla oikeus vieläkin saada se lämmitetty huohotin ilmaiseksi?

Jos takaisinkutsun korjaus on tehty, niin lämmitin kuuluu puuttua. Nuissa räjäytyskuvissa juuri näkyy uuden ja vanhan ero. Ja tuo taas ei oikkeen stemmaa tuohon citikan tiedotteeseen.

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #43 : 07.01.2010, 00:43:13 »
Samoin tässä 406:ssa huoltokirjassa on merkintä että huohotinta on korjattu ja siinä ei kyllä ole lämmitintä, mutta ei myöskään tehtaan eristeitä. Huohotin on tuon SamiL:n lähettämän piirroksen alimman kuvan mukainen, missä ohut putki lähtee kauempaa venttiilikoneiston sivulta. Haaroituskohta on siis suojamuovin alla.

Torstaina saisi auton hakea huollosta, jos nyt ei sitten ole laakerivauriota tullut. Pitää samantien ajaa auto talliin ja lisätä eriste siihen huohottimen viimeiseen mutkaan ja tilkitä muutenkin koko kaasuläppäkotelo etupuolelta.

Ikävä tuollainen epävarma auto on vaimon ajossa. Ei ole hääviä jäädä tienposkeen pienen lapsen kanssa näillä keleillä. Toivotaan nyt että tuon saisi toimimaan niinkuin auton kuuluisi toimia ilman omiakin patentteja.

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #44 : 07.01.2010, 08:35:47 »
Tänä talvena näkynyt yllättävän monta 406:ta tien poskessa ja tuli mieleen onkohan niissä huohotin probleemaa. Näyttäisi olevan kun on tämmönen ketjukin olemassa. Tympiä vaiva ja itsellekin tuttu Xsara 1.8 8V vehjeestä. Siinä huohotin oli tukossa joka talvi siihen asti kunnes tein oman modauksen siihen. Tuolloin ajattelin että ongelmasta on päästävä eroon tai auto vaihtuu. SamiL:n lähettämästä kuvasta huomasin, että 406:n huohotinputki on aika mutkikas putki. Xsarassa sköntsää alkoi kerääntyyn heti ensimmäiseen 90 asteen mutkaan ja noita 90 asteen mutkia oli 2. Putken mitta oli jotain 20 cm. Hain biltemasta sellasta mustaa HK-sininen mallista putkea ja korvasin tuon originaalin noin 15 cm pätkällä aerodynaamista HK:ta, joka muuten oli hieman paksumpaa putkea kuin originaali ja sisähalkaisijaltaan vähän suurempi. Tämän jälkeen ei ongelmia ollu, tosin auto vaihtui vuoden päästä kuiteski 307:aan. Uudessa putkessa näkyi pikku rantu vain sköntsän jättämää jälkeä :-) Kiva bonus oli bensansyönnin radikaali tipahtaminen, eli ainakin 1 litra hävis kulutuksesta. Jos jotakuta kiinnostaa niin voin lähettää Xsara modauksen kuvat s-postilla...