Kirjoittaja Aihe: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat  (Luettu 22155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pullamies

  • Vieras
406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« : 17.11.2006, 13:08:21 »
(406 HDi -99 apulaitehihnan ohjainrullat)

Uusien ohjainpyörien löytäminen on osoittautunut hivenen vaikeaksi, joten kysytään täältäkin. Alunperin 406 HDi:ssä jossa on ilmastointi, on apulaitehihnassa yksi ohjausrulla noiden kuvassa näkyvien kahden sijaan. Alkuperäinen rulla on ilmeisesti vähän isompi kuin nuo minun autossani olevat. Autooni on ilmeisesti vaihdettu ilmastointikompura jossakin vaiheessa, ja uusi kompura ei ole samanlainen kuin tehtaalla laitettu. Tästä kertonee se, että kompurassa on "ylimääräisiä" korvakkeita ja se on linjattu hihnan kanssa linjaan kiinnityspulttien alle laitetuilla prikkasysteemeillä. Apulaitehihnakin on pidempi kuin se, jonka merkkiliikkeen tietokone tarjoaa autooni sopivaksi (vertailemalla on kuitenkin oikea löytynyt). Olen kysellyt ratkaisua rulla-asiaan merkkiliikkeen lisäksi joiltakin ilmastointeja jälkiasennuksena tehneiltä firmoilta. Kysyin Pellen Pajalta Herttoniemestä, heillä ei ollut ratkaisua rullien löytämiseen. Uudenmaan Autovarustelun (Konala) kaveri arveli, että kyseessä olisivat Peugeotin rullat, joita siis pitäisi löytyä merkkiliikkeen kautta. Mutta merkkiliikkeessä eivät kokemukseni mukaan keinot riitä osien löytymiseen, mikäli ei ole tarkkaa tietoa minkä auton osaa ollaan ostamassa. Rullien leveys on 26mm ja halkaisija on 50mm, mutta ne ovat keskenään erilaiset muuten. Lisäksi kaikki rullat ovat merkkiliikkeeseenkin tilaustavaraa ja "kokeilun vuoksi" eivät ole halukkaita niitä tilaamaan, eli vaikka rulla olisi sopimaton, se pitäisi lunastaa pois liikkeestä. Onko kukaan ollut vastaavan ongelman kanssa tekemisissä, ja mistä noita rullia seuraavaksi kannattaisi kysyä? Onko tietoa sen verran osaavista merkkiliikkeistä, joiden varaosamyyjää kannattaisi vaivata näin hankalalla asialla? (Uusimaa). Tunnistaako joku noita rullia, eli että omassa Peugeotissa olisi vastaavat?

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #1 : 17.11.2006, 14:42:08 »
Hihnän reitti kuvissa näyttää kyllä täysin asianmukaiselta eli tehdasilmastoinnilla varustetuissa autoissakin kiertää kuten kuvassa.

Hihnan pituus ero johtuu todennäköisimmin kompressorin hihnapyörän asennusaseman erosta ja tietty mahdollinen laitteen hihnapyörän halkaisijaero vs. alkuperäisen kompressorin hihnapyörä vaikuttaa myös.

pullamies

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #2 : 17.11.2006, 15:04:38 »
Mielenkiintoinen juttu, sillä Automaan varaosamyyjä oikein tulosti kuvan 406 HDi:n hihnan reitistä pyörineen kaikkineen sekä ilmastoinnin kanssa että ilman ilmastointia. Tätä kuvaa kun katselee niin siinä ei ole kuin yksi ohjainrulla. Kuvasta eivät mittasuhteet ihan aukottomasti selviä, mutta tuo ainoa rulla näyttää suhteessa isommalta kuin 50mm halkaisijaltaan. Kyseisestä kuvasta puuttuu tuo laturin kiinnikkeessä oleva ohjainrulla, eli muistaakseni (kuvaa ei nyt tässä ole) hihna menee laturilta suoraan kompuralle, tässä minun versiossani hihnan kosketuspinta kompuran siivaan on paljon pidempi, koska hihna koukkaa alas ohjainrullalle ennenkuin menee kompuralle. Ja näillä eväillä oli rullien tilaaminen siis mahdotonta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

pullamies

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #4 : 17.11.2006, 20:57:42 »
Asia alkaa selvitä...  :) Nythän tämä näyttää helpolta, mutta tämän kanssa on oikeasti pähkäilty ja paljon. Kiitos kuvista ja kommenteista, nämä ovat selkeästi paremmat kuin merkkiliikkeen printit. Autonihan on selvästi tuollainen "ilman ilmastointia" -malli, jossa kuitenkin on ilmastointi. Voihan se olla, että koko ilmastointi on laitettu jälkeenpäin, vaikka viimeksi katsoivat Automaassa rekisterinumerolla, että ilmastointi on tehtaalla laitettu. No oli miten oli, näillä tiedoilla uskallan tilata nuo ohjainpyörät. Kiitos vielä kerran.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #5 : 17.11.2006, 21:39:11 »
Asia alkaa selvitä...  :) Nythän tämä näyttää helpolta, mutta tämän kanssa on oikeasti pähkäilty ja paljon. Kiitos kuvista ja kommenteista, nämä ovat selkeästi paremmat kuin merkkiliikkeen printit. Autonihan on selvästi tuollainen "ilman ilmastointia" -malli, jossa kuitenkin on ilmastointi. Voihan se olla, että koko ilmastointi on laitettu jälkeenpäin, vaikka viimeksi katsoivat Automaassa rekisterinumerolla, että ilmastointi on tehtaalla laitettu. No oli miten oli, näillä tiedoilla uskallan tilata nuo ohjainpyörät. Kiitos vielä kerran.

Noi kuvat täsmää mun nykyiseen ja edelliseen HDi pannuilla varustettuihin ihan täysin, toisessa ilmastointi ja toisessa ei. Ilmeisesti tosta on sitte olemassa kolmaskin versio...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #6 : 18.11.2006, 00:09:35 »
Itse en raaskinut ostaa uutta rullaa, joten korjasin vanhan. Rullan sisältä vanha laakeri ulos ja uudet laakerit sisälle. Piti laittaa kaksi kun ei löytynyt tarvikkeena niin leveää kuin mitä alkuperäinen oli. Lisäksi sorvautin kaverilla holkin, en muista mihin väliin se tuli. Laakerit tuli maksamaan pari kymppiä, uusi rulla olisi maksanut muistaakseni 80e.

Eipä tuossa hirveesti järkeä ollut ja mahdollisen tulevan täystuhon - joka siis aiheutui tuosta virityksestä - jälkeen saatta jopa hiukan harmittaa...  8)  Välillä pitää kuitenkin harrastaa, kun ei kerran harrasteautoa omista   ;D
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #7 : 18.11.2006, 09:05:56 »
Laakerit tuli maksamaan pari kymppiä, uusi rulla olisi maksanut muistaakseni 80e.
Mitäh ??? :o

Siis dieseliin olisi maksanut yksi ohjainrulla 80 euroa?

On muuten melkoinen hintaero bensavehkeen vastaavaan verrattuna.
Itse ostin pari kuukautta sitten Laakkoselta alkuperäisen apulaitehihnan ja ohjainrullan, ja ohjainrulla maksoi vähemmän kuin hihna.

Moniurahihna 26€(siis ilmastoitu versio) ja ohjainrulla 16€.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #8 : 18.11.2006, 09:25:15 »
Tota, ainakin Motonetin hinnastosta näkyy että Kiristin rulla maksaisi luokkaa 80 €, ohjain rulla sen sijaan on luokkaa 30 €. Mahtaisiko tässä olla kyse kuitenkin eri osista...       ...Pitäisi kysyä merkkiliikkeen hinta noille.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #9 : 18.11.2006, 09:36:14 »
Tota, ainakin Motonetin hinnastosta näkyy että Kiristin rulla maksaisi luokkaa 80 €, ohjain rulla sen sijaan on luokkaa 30 €. Mahtaisiko tässä olla kyse kuitenkin eri osista...       ...Pitäisi kysyä merkkiliikkeen hinta noille.
Ai hitto, tuossako puhuttiin KIRISTINrullasta ::) My mistake :-[

No kiristinrulla maksoi omaan pösööni jotain päälle 90€ merkkiliikkeessä, tosin Citroen-kaupasta olisi saanut taatusti halvemmalla, mutta kun ei tullut silloin mieleen...

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #10 : 18.11.2006, 15:33:29 »
Tota, ainakin Motonetin hinnastosta näkyy että Kiristin rulla maksaisi luokkaa 80 €, ohjain rulla sen sijaan on luokkaa 30 €. Mahtaisiko tässä olla kyse kuitenkin eri osista...       ...Pitäisi kysyä merkkiliikkeen hinta noille.


Kyse taisi olla siitä kiristimen rullasta. 80e oli hinta kiristimelle ja rullalle.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #11 : 19.11.2006, 22:06:49 »
Jakopään ohjausrullaan en ainakaan käyttäisi perus teollisuuslaakeria, koska sen vaseliini ei vältämättä
kastä jatkuvaa korkeaa lämpötilaa moottorin kyljessä. Olen kuullut että jakopään laakereissa voitelu
olisi paremmin lämmönkestävää. Tietysti "askartelija" voi irrottaa toisen suojan laakerista ja vaihtaa sinne
paremmat vaseliinit, jos sellaista on saatavilla, mulla ainakin duunissa on. Loppupeleissä hintaero ja usko
omiin taitoihin ratkaisee.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #12 : 19.11.2006, 23:42:25 »
Jakopään ohjausrullaan en ainakaan käyttäisi perus teollisuuslaakeria, koska sen vaseliini ei vältämättä
kastä jatkuvaa korkeaa lämpötilaa moottorin kyljessä. Olen kuullut että jakopään laakereissa voitelu
olisi paremmin lämmönkestävää. Tietysti "askartelija" voi irrottaa toisen suojan laakerista ja vaihtaa sinne
paremmat vaseliinit, jos sellaista on saatavilla, mulla ainakin duunissa on. Loppupeleissä hintaero ja usko
omiin taitoihin ratkaisee.


Tavallisen laakerirasvan käyttölämpötila-alueen yläraja on yli 100astetta. Vaikea kuvitella, että lohkon kylkeen kiinnitetyn laakerin lämpötila nousisi noin korkeaksi.

Noo, tässä otettiin pieni riski. Luulempa vielä, että hyvin pieni riski. Lupaan kyllä raportoida kun laakerit tulevat tavalla tai toisella tiensä päähän. Minkähänlaisia kilometrejä nuo kiristimen laakerit yleensä kestää? Millä kilometreillä noita on mennyt vaihtoon?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

pullamies

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #13 : 21.11.2006, 10:09:58 »
Rullat ostettu. Eli kuvissani näkyvät rullat 1 ja 2 yhteensä 90 eur merkkiliikkeestä. Slovakialaiset, mutta sellaista se nykyään on. INAn laakereita kuitenkin ovat.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #14 : 21.11.2006, 19:21:10 »
Mikäs muuten tuon ylemmän kuvan systeemissä on se varsinainen liikkuva kiristäjä, 74 vai 78?

ylemmässä 74, alemmassa 80
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.