Kirjoittaja Aihe: 405 - Uliseva ääni vaihteistosta  (Luettu 2624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aikka

  • Vieras
405 - Uliseva ääni vaihteistosta
« : 20.11.2006, 08:53:38 »
Ongelma:

Auto: 1993 405.

Missä ihmeessä vika? Viikko sitten kolmosvaihteella kiihdytettäessä kuului ulina (vähän kuin hiustenkuivaajasta) joka voimistui kun lisäsi kaasua. Ääni häipyi kun nosti jalan kaasulta tai vaihtoi vaihdetta. Nyt tuo sama ongelma on myös 2. ja 4.vaihteella ajettaessa. Autoon kulku on ihan normaali, tuo ulina vaan on kiusallisen kova. Vika ei voi johtua pelkästään kierrosten lisäämisestä, koska 1. ja 5. vaihteella ulinaa ei kuulu (ei myöskäään jos vaihde on vapaalla). Mitähän pitäisi ruveta korjaamaan?

Jep, epäilin itsekin öljyn vähyyttä. Vähissä se olikin, mutta ongelma ei poistunut vaikka öljyt on nyt vaihdettu (eilen). Ehäkäpä pitäis vielä vähän aikaa ajella, jospa ongelma siitä poistuisi.

Ratkaisu:

Niinhän siinä kävi että koko vaihdelaatikko oli vaihdettava (mm. vaihdelaatikon kotelo oli murtunut). Onneksi korjaamolta löytyi sopiva laatikko käytettynä.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 405 - Uliseva ääni vaihteistosta
« Vastaus #1 : 20.11.2006, 18:22:35 »
No niin tekee meidän 309:kin 1,6:n koneella. Ja olen pähkäillyt samaa. Jos olisi pyörän laakeri, voisi päätellä kun kanttaa voimakkaasti; eli jos kanttaa voimakkaasti vasemmalle ja ulina yltyy, niin oikean puolen laakeri olisi menossa ja päin vastoin. Mutta jos ei eroa, niin sitten v.laatikon tai vetopyörästön puolella saattaa vika piillä. Ja kun kerta ulina eroaa eri vaihteita käytettäessä, tulee mieleen pääakselin laakeri (jos taajuus muuttuu vauhdin mukaan; ei käytettävän vaihteen/moottorin kierrosnopeuden mukaan). Diagnoosini voi mennä ihan mönkääkin, koska olen purkanut paljon eri takavetoisten vlaatikoita mutten vielä yhtään etuvetoisten. Kuitenkin, jos vika olisi pääakselilta eteenpäin, ulina olisi vaihteista riippumaton. Nyt taas sivuakselin rasituskohdan mukaan eri vaihteilla saattaa olla erilainen rasitusmomentti pääakselin laakerille. Pitäisi olla kuvat laatikosta, jotta ihan tarkaan voisi vielä varmistaa - ulina/eri vaihteet kun lyö vielä kokemuksiani aiemmista laatikoista vähän korville. Kerro, jos selviää lisää. Ja jos muilla on kokemuksia/purkanut...

AUTAP

  • Vieras
Vs: 405 - Uliseva ääni vaihteistosta
« Vastaus #2 : 23.01.2008, 18:27:04 »
Lainaus
Nyt kun olen viemässä pugia pajalle, niin huomasin eilen oudon homman. 3 vaihde ei tahtonut mennä päälle oikein. Rutinaa ei kuulunut ja vaihde menikin päälle uudella yrittämällä, rauhallisesti laittaen. Mutta mutta ... nyt kun ajan kolmosella niin kuuluu semmoinen outo ritisevä / räplättävä ääni. Auto kulkee kuitenkin hyvin.

Missä vika ja mitä sanon huoltamolla (ei merkkihuolto)?

Siirsin tänne kun törmäsin tähän. Eli se jolla tämä vika oli, niin voisi valaista missä vika? Paljonko korjaus kustantaa, ja ennenkaikkea onko korjauksella kiire?

Minulla aikoinani oli vähän samaa 505:ssa sillä erolla vain että suurin räplätys kuului silloin kun kolmosta pukkas päälle. Silloin siitä oli murtunut se hahlosysteemi jota vasten siirtäjähaarukka nojasi/painoi kun vaihdetta painoi päälle. Itse tehden osiin upposi muistaaksein luokkaa 120-150 euroa eli 3/4vaihteen "hammaspyöräpaketti" ja siirtohaarukka. Mutta en menisi ihan samaa diagnosoimaan kun vaihtaessa ei rutinaa, tosin ko mallia en ole purkanutkaan. Eikä oikein tunnu laakerivialtakaa, silloin myös nelonen pitäisi ääntä. Onkohan noissa väli/säätörenkaita. Mulla on joskus sellaisia kuoriutunut pois, joitten poissaolo on vähän aiheuttanut ääntä kun akseleiden päittäisvälys on tullut liian suureksi. Kerro jos tietoa.