Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätöAiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen säätötransistori
Auto: 1996 406 2.0.
Itselläni 406:sen sisäilmanpuhallin ei toiminut enään kuin maksimiasennossa eli nopeutta ei voinut säätää. Tässä halpa ja suht. helppo korjaus "ohje" ongelmaan, jos kolvi pysyy edes hieman kädessä. Kirjoitan miten muistan asian... =) Virheitä voi siis olla.
1. Sisäilmanpuhallin sijaitsee repsikan puolella, karvainen suojus siis pois hansikaslokeron alta.
2. Ota moottorista irti liitin (4 johdinta). Moottori on kiinni kolmella ruuvilla, nämä irti, voit avata muutkin ruuvit moottorista (2 kpl) (näillä itse moottori on kiinni puhaltimessa).
3. Moottorin pitäisi melkein tippua syliin. Moottorissa on kiinni jäähdytysrivoin varustettu ohjausmoduuli, joka pitäisi saada irti. Tämä moduuli on moottorissa kiinni kahdella ruuvilla. Itse varsinaisen moottoriosan joutuu ottamaan irti ja se on kahdella ruuvilla kiinni kotelossa. Moduuliin menevät myös moottorin virtajohdot (punainen ja musta), jotka pitää myös irrottaa.
4. Piirilevy on kiinni niiteillä jäähdytyselementissä; kaksi niittiä pitää transistoria paikoillaan, joten ainakin ne on porattava pois (jos et halua koko piirilevyä näkyviin). Transistori on se nappipatterin näköinen kiiltävä osa, joka pitäisi siis vaihtaa uuteen, joten kolvi kuumaksi ja tinaimurilla tina pois jaloista ja transistori pois paikoiltaan. Uusi tilalle juottaen. Lämpötahnaa transistorin ja jäähdytyselementin väliin!
Korvaava transistori voi olla esim. BDX66C (hintaa noin 4-7 euroa), mutta muukin transsu voi käydä... Näitä saapi alan liikkeistä. esim TV-huolloista yms.
5. Paketti takaisin kasaan, transistori jäähdytyselementtiin esim. muttereilla yms. kiinni, jonka jälkeen pitäisi toimia; ainakin toimi minun tapauksessani. Motonetistä saa moduulin hintaan 60 e, jos jotain muutakin on rikki sieltä.