Kirjoittaja Aihe: Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)  (Luettu 4218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

theloial

  • Vieras
Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)
« : 02.01.2013, 21:25:43 »
Auto: 1999 Partner 1,9 (DW8).

Millaiset jakohihnan vaihtotyökalut tarvitaan Partnerin DW8-moottoriin? Minulla on sarja peugeot/citroen/VAG-jossa on jotain mutta en tiedä mihin ne kuuluvat. Kaikenlaisia yksinkertaisia tappeja. Autodatan mukaan juuri sellaisia sinne menee sekä yksi pultti. Onko kellään kuvaa tai tietoa? Korjausoppaan kuvia tms? Onko kireysmittari pakollinen? Aiemmista vain Fiateissa on ollut ja niissä on selvinnyt ilmankin.

micco

  • Vieras
Vs: Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)
« Vastaus #1 : 02.01.2013, 22:10:25 »
M8 tapit nokkaan ja ruiskupumppuun ja se 90 asteen tanko startin taakse lukitsemaan vauhtipyörä. Kannattaa hioa musta maali pois tuosta kulmatyökalusta niin menee paremmin sisään.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57802.msg238790#msg238790

Tuolla lisää ohjeita:
http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/B1EG10K3.HTM

theloial

  • Vieras
Vs: Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)
« Vastaus #2 : 02.01.2013, 22:29:39 »
Onko kireys sellainen "sopiva". Ei niin kuin viulunkieli mutta ei myöskään väljä. Rullat ei saa päästää ääntä pyöriessään eikä myöskään hihna saa "lepattaa"?

micco

  • Vieras
Vs: Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)
« Vastaus #3 : 02.01.2013, 22:34:00 »
Tuossa koneessa on melko leveä hihna, niin 45 astetta nokan ja korkeapainepumpun väliltä on sinnepäin. Eli peukulla ja etusormella taipuu hihna tuon verran. Tottakai oikeassa ohjeessa käytetään kireysmittaria... Sitten kuuntelee ettei ulvo eikä läpsytä niin ollaan haarukassa  ;D Jos haluaa varman päälle, käy mittauttamassa myöhemmin.

theloial

  • Vieras
Vs: Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)
« Vastaus #4 : 12.01.2013, 23:17:52 »
Tuo kyseinen sarja kävi tähänkin vaikkei sen spekseissä sitä sanottu. Se on Koivusen myymä ja eilen tarkistettu hinta on 27 euroa. Ainoastaan kahdesta tapista piti ottaa viilalla kevyesti maalit pois niin meni ilman väkivaltaa reikiin. Punaisessa laatikossa oleva, koodia en nyt tähän hätään muista. Hihna on varsin simppeli vaihtaa. Kampiakseliin 7-8 mm tappi, nokka-akseliin M8 pultti ja tappi syöttöpumppuun, senkin paksuus jotain 7 mm. Vaihdoin sen moottorin ollessa irrallaan, ei mennyt pitkään.

theloial

  • Vieras
Vs: Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)
« Vastaus #5 : 13.01.2013, 21:24:29 »
Ja Koivusen sarjan koodi on 291-0065, valmistajan oma koodi ATA-0065. Kätevä sarja, suosittelen. OVH-hinta paikallisessa Fixus-liikkeessä tosiaan 27 euroa verollisena.

Tuosta näkee kuvan:
http://cens.com/cens/html/en/product/product_main_20182.html

micco

  • Vieras
Vs: Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)
« Vastaus #6 : 14.01.2013, 07:34:51 »
Joo minullakin on tuollainen. Tuo ylin keskellä oleva on todella hyvä TU-moottoreiden kampiakselin lukitukseen, eli tuo sarja käy myös siihen hienosti. Ja samat työkalut käyvät siis HDi moottoreihin, ainakin alkupään.

traomadal

  • Vieras
Vs: Partner - Jakohihnan vaihto (DW8)
« Vastaus #7 : 26.01.2013, 19:31:30 »
Auto: 1998 Partner 1,9 (DW8).

Itse kanssa meinasin lähteä moista tekemään, mutta on melkoinen homma näissä moottoreissa, kun mikään työkalukaan ei oikein mahdu korin ja moottorin väliin. Tosin, jos moottorin irrottaa niin, sitten on melko helppo homma. Onnistuu kyllä ilman irrotustakin, mutta varaa itsellesi erilaisia räikän jatkoja yms. Vein kuitenkin pajalle, jossa operaatioon meni 6 h (360 e). Hintaa jakopääsarjalla, vesipumpulla ja hihnalla oli 170 e. Tosin samalla tehtiin öljynvaihtoa, jäähdytinnesteiden vaihtoa, yms.