Kirjoittaja Aihe: 307 - Epätasainen käynti lämpimänä käynnistettäessä (sytytyspuola)  (Luettu 11080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Venla

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 307 1,6 (n. 95 000 km).

Viime viikon alussa alkoi tulla käyntihäiriövikoja. Aiheesta on täällä keskusteltu, mutta ei aivan näillä oireilla. Ne ovat seuraavat: kun auton käynnistää, tuntuu kuin se kävisi vain osalla teholla, kierrokset eivät pysy tasaisena ja auto alkaa hytkyttää. Usein (oikeastaan aina) ihan kylmiltään lähtiessä auto toimii moitteettomasti, mutta kun on ajanut esim. töihin (n. 18 km) ja yrittää tunnin tai parin päästä saada auton käyntiin (kun moottori on vielä lämmin/kuuma), tulee juuri tämä vika. Samalla auton näyttöön tulee ensin ilmoitus "antipollution fault" ja sen jälkeen "catalytic converter fault", myös moottorin itsediagnostiikan merkkivalo alkaa palaa. Autolla pääsee kyllä ajamaan kun antaa kaasua, mutta tehot eivät tunnu täysiltä.

Olemme käyttäneet auton nyt kahdella eri korjaamolla, edelleenkään ei tietoa mikä autossa voi olla vikana. Autoon vaihdettiin juuri lambda-anturi (ei apua). Vikadiagnoosiksi auton vikamuistista saatiin "vakavia palokatkoksia kahdessa eri sylinterissä" ja vissiin jotain tuohon lambda-anturiin viittaavaa.

Mikähän tässä nyt oikein vois olla vialla? Itse en oikein tiedä mistä sitten jatkaisi. Kiitos mahdollisista vinkeistä!

Ratkaisu:

Ongelma löytyi sytytyspuolasta. Se ja tulpat vaihdettiin. Vietiin auto Vantaan Autotaitoon, jossa oli todella asiantuntevaa ja opastavaa palvelua! Voidaan suositella toisin kuin merkkihuoltamo Automaata (Herttoniemi), jossa oli katsottu että tulpat ja puola kunnossa. Olisivat tosiaan tehnyt sen 700 euron remontin, eikä vika olisi ollut siinä. Ihan käsittämätöntä.

Venla

  • Vieras
Ensimmäiseksi tulee tuonkaltaisissa ongelmissa mieleen tulppien ja puolapaketin vika. Myös suuttimien ja venttiilinnostimien vika voi aiheuttaa ko. oireita.

Jäi tosiaan mainitsematta, että automaassa väittivät ainakin tulppien ja puolan olevan kunnossa. Epäilivät että kannen tiiviste vuotaa, olisivat halunneet avata ja tehdä toisinsanoen ainakin 700€ rempan. En oikein lämmennyt, toisessa huoltamossa ei mitään vuotojälkiä ja aihetta tähän havaittu.

Nyt taas sataa vettä ja on kosteaa ja auto temppuili käynnistettäessä, vaikka on seisonut pihalla vuorokauden (sammui ilman kaasua, kaasulla kyllä lähti ja käynti jopa alkoi toimia hetken jälkeen normaalisti). Noi suuttimet tekisi mieli pistää vaihtoon, mutta on sen verran kallista, että ei tekisi vain mieli ruveta kokeilemaan. Kunpa joku tietäis mikä tuota meidän Leijonaa vaivaa. Nyt on vähän susi.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Jos kosteus aiheuttaa käyntihäiriöitä, niin silloin vikaa on syytä hakea sähköpuolelta. Onko sytytyspuolapaketti vaihdettu? Kosteutta liittimissä? Maadoitusongelma?
Kun kone käy hyvin, niin koneen käydessä sumuta sumuttimella vettä eri paikkoihin, niin paljastuu kostealle arka paikka.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Kannattaa tosiaan käydä läpi niitä sähköliittimiä ja ennen kaikkea kaasuläpän asentotunnistimen, MAP-anturin, tyhjäkäyntimoottorin jne. liittimet. Jos tulpat ja puolapaketti ovat kunnossa ja lambda-anturi vaihdettu, vika saattaa olla jossakin noista em. osissa, ennen kaikkea kaasuläpän asentotunnistimessa. Hakutoiminnolla löytyy juttua, miten noiden kuntoa voi testata, niiden vioista kun ei tallennu mitään vikakoodeja muistiin. Sen kalleimmman vaihtoehdon, eli suuttimien testauksen/uusimisen voisi jättää viimeiseksi, jos muualta ei vikaa löydy. Myöskin imupuolen vuodot on syytä tutkia.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,