Vuodenaikaan sopimaton kysymys tähän vanhaan ketjuun. Vuosimallin Peugeot 3008 1,6 Vti:ssä, kilometrejä nyt 166 000 on talvesta lähtien ollut ajoittain ongelmana tullilasin huurtuminen/kostuminen kuskin puolelta. Vaihdatin lopputalvesta lämmittimen kennon, mutta tällä ei ollut vaikutusta. Tukkoinen lämmityselementti oireilisi lähinnä pelkääjän puolella, mutta tämä ei siis ollut syy. Tilannetta ei paljoa paranna, vaikkaa säätäisi puhalluksen tuulilasille.
Lämpimällä kelillä ilmastonti/lämmitys saattaa joskus puhaltaa kosteaa ilmaa niin, että tuulilasi kostuu kuskin puolelta. Viimeksi näin kävi viikko sitten, kun hellepäivän 200 kilometrin ajon jälkeen pysäköin auton poikkeuksellisesti varjoiseen paikkaan yöksi. Aamulla oli ulkolämpö vajaat 20 astetta ja automaatti-ilmastointi päällä. Melko pian tunki kosteutta kuskin puolelle. Samanlainen tapaus oli edellisen kerran kuukautta aiemmin, kun tulin rampille sadan kilometrin moottoritieajon jälkeen. Ulkoilman lämpötila noin 15 astetta, ilmastointi oli silloin kuten yleensäkin 21 asteessa, tuulettimen puhallus minimiasennossa.
Jäähdytysnestettä ei tunnu kuluvan normaalia enempää, eikä tuulilasin sisäpuolelle höyrystyneen nesteen maistelu tuota kumempaa tulosta. Se tuntuu kuivuessaan kuitenkin jämähtävän hyvin kiinni lasiin. Ilmastoinnin kondenssiveden poisto tuntuu toimivan normaalisti auton alla olevasta lätäköstä päätellen. Sinänsä ilmastointi/lämmitys tuntuu siäsilmaankierto mukaanlukien toimivan oikein.
Autossa on kaksialueilmastointi, joka on aina mono -asennnossa eli kummallekin puolelle pitäisi tulla samanlämpöistä ilmaa. Auton sisällä ei ole havaittu kosteutta, joka voisi aiheuttaa ilmiön eikä sekään vaikuta, jos pelkääjän paikalla istuu joku.
Samoihin aikoihin huurtumisongelman kanssa alkoi kojetaulun keskellä olevista tuuletusritilöistä kuulua terävissä kuopissa muovista kopinaa. Syystä en ole päässyt selville,vaikka availin kojataulun alaosan muoveja, irto-osia ei löytynyt. Autossa ei ole head up -näyttöä. Mahtaisiko syynä oireisiin olla, että kaksialueilmastoinnissa on jotain häikkää ja jostain syystä tiivistynyt kosteus tunkee tämän vuoksi kuskin puolelle?