Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottoririkko (HDi)  (Luettu 26997 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #45 : 11.06.2012, 20:07:13 »
Tattaraa! Kaksi veiviä vetänyt kk-laakerit ympäri ja solmuun. Ihme, että naputti. Tällä hetkellä tarjolla tehdaskunnostettua moottoria á4000 €rkkiä ja huomenna selviää tarkempi laskelma koko potista. Siinähän myyjä yskii korjaamolta saamaansa sähköpostiaan, minä ostin merkkiliikkeestä merkkiliikkeessä säännöllisesti huolletun auton ehjällä moottorilla.

Katsotaan nyt mitä saan tilalle

pökötti_306

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #46 : 11.06.2012, 20:14:16 »
Olkoon nyt merkkikorjaamossa ja harjoitelkoot, kun on sinne hinattu. Sveitsinportti Hyvinkäällä, enkä niinkään huoltoa syytä. Porukkaa sairaana, lomilla yms. ja jonoa pihassa. Muutaman kilsan päässä työpaikalta ja kovin veemäinen homma olisi taas alkaa kotinurkile siirtämään 70 kilsaa autoa, jolla ei voi ajaa. Maanantaina jatkavat ja muuten vaikuttaa osaavalta porukalta, mutta milläs korjaat mitään, ennenkuin löytyy mitä korjata.

Kyllä on surkeaa palvelua jos ei saada tilalle äijiä töihin, kun toisten autot siellä oottelee.. ::)

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #47 : 12.06.2012, 18:20:45 »
Huollolta terveisiä, että on siellä turbokin ottanut itseensä, kuten alkuun pelkäsivätkin. Eivät uskalla kasata enää vanhaa takaisin.

Kaiken kivan lisäksi kone on joko hajotessaan tai juuri ennen hajoamistaan imaissut kaksi litraa öljyä ilman, että mikään valo autossa on syttynyt, auton omadiagnoosikin sanoi "oil ok". Missähän ne öljyt nyt sitten on, jos ei koneessa? No hiukkassuodattimessahan ne on nokea liimaamassa ja se liima ei sitten enää poltolla sieltä poistu mihinkään.
Myyjäkin oli saanut kustannusarvion ja varovaisesti soitteli, että kuinkahan paljon olisin itse halukas osallistumaan. Ei tosin yllättynyt, kun totesin näkemykseni, etten mitään. Neuvottelut ovat siis alkaneet, näkemyserokin aiheesta ilmeinen.

Joo, saan uuden turbon ja tehdaskoneen. Eipä se paljon lohduta, kun auton nimellisarvoon sillä ei ole paskankaan vaikutusta. Päinvastoin minulle tulee lisäkuluja siitä, että joudun lisäksi itse maksamaan myös uusista osista, joihin ei olisi normaalisti ollut vielä mitään tarvetta koskea. Ellen sitten halua keulaa kasattavan vanhoilla osilla esim. kytkin, puslia ja niveliä, jotka joka tapauksessa pitää purkaa, kun kone ja apurunko irti lähtevät.

Niin, se kustannusarvio? Tällä hetkellä 7500€, kun turbokin tuli kummittelemaan, eikä summassa ole edes mukana tuota lähes varmasti tuhoutunutta hiukkassuodatinta.

micco

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #48 : 12.06.2012, 21:20:51 »
Eikö kenellekään tullut mieleen katsoa tikusta öljymäärää, kun epäiltiin moottoririkkoa? Olisiko tuo vienyt kk-laakerit... 7500€  8)

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #49 : 12.06.2012, 22:40:06 »
Öljyt oli 5000km ajettu ja kaksi tuhatta aiemmin uteliaisuuttani ja varmuuden vuoksi tarkistettu ja olivat ylärajassa. Joten se siitä keskustelusta. Kyllä kone on ensin mennyt rikki ja sitten on mennyt öljyt, eikä päinvastoin. Jos on öljyt kadonnut tuon 2 tonnin matkalla itsekseen, koko perkeleen iso vika sinne on sittenkin ilmestynyt ja maksuosasto on edelleen samalla suunnalla. Muna vai kana ensin, lopputulos sama.

Edit: lisäten vielä, että edelliset 15tkm ajetut öljyt pysyivät ylärajassa vaihtoon asti, kun tuota itselleni uudesta ja vieraasta autosta varmuuden vuoksi vakoilin, ettei vaan pääse yllätyksiä syntymään. Tuskin olisi auto 35 kilsaa aiemmin startatessa sanonut "oil ok", jos olisi lähtiessä uupunut öljyä enempi.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 22:44:29 kirjoittanut Alfissimo »

Legge

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #50 : 12.06.2012, 23:41:29 »
Mittarissa oli kuitenkin jo 200t km, joten joudut todennäköisesti itsekin lompakkoa raottamaan. Kuluttajaviraston sivuilta voi auto-osastolta vakoilla, miten prosentit ovat yleensä jakautuneet.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhetilanteet/

micco

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #51 : 12.06.2012, 23:45:10 »
En syyttänyt sinua, vaan tarkoitin että eikö huoltoliike todennut aluksi öljyn määrää? Jos kone kolisee eikä siellä ole öljyä eikä kolina häviä öljyä lisäämällä miksi aukaista kone ja purkaa sitä tuntikausia?

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #52 : 12.06.2012, 23:56:59 »
Juu, en ottanutkaan syytöksenä, mutta totesin vain tilanteen. Huollon tekosiin en voi ottaa kantaa, mutta ilmeisesti heilläkään ei ykkösoletuksena ollut öljyn puute. Toisaalta olen itse edelleen siinä ajatuksessa, että öljyt on menneet juuri ennen tuhoa edeltäneellä matkalla ja tuhon aikana.

Missään vaiheessa en olekaan väittänyt, etten mitään joutuisi maksamaan, mutta jostain keskustelu on kaupan käynnissäkin avattava, joskaan ihan mielelläni en maksaisi turhasta. Nyt onkin kyse siitä, kuinka paljon minä edes teoriassa tästä hyötyisin. Auton arvo ei koneen vaihdolla nouse, käyttöikä kyllä pitenee, mutta siitäkään en itse pääse nauttimaan, kun auto jossain vaiheessa vaihtuu kuitenkin.

Edit: vähän tekstiä muokattu j lisätty
« Viimeksi muokattu: 13.06.2012, 00:04:20 kirjoittanut Alfissimo »

Boston

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #53 : 13.06.2012, 05:17:24 »
Pieni loikka keskustelussa, mutta samaa lopputulosta välttäen. Itse vaihdoin viime kuusa peugeot 308 SW 136 FAP sportin. Tai ostin ,jätin  406 2.0 vm-02 aj.145 tkm perheen kakkos kiesiksi. oliko tämä tiuhennettu oljyn vaihto myös isommissa koneessa 308 2.0 DHI on siis oma tapaukseni. Eli, koskettaako ko.ongela  kaikeja 308 diesel versioita? Kaksilitraisessa on tosi suuri öljytilavuus, 5,7.litraa. Sitä ei mielellään yhtään ennen todellista tarvetta vaihtelisi 70tkm. ajetussa autossa. Toki pienikin mahdollisuus konerikkoon on todellinen tarve :)
 
Oletteko mitanneet kulutusta piripintaan tankaten ja verranneet saatua lopputulosta auton oman näytön lupaman kulutukseen. Minun pökötissa näyttö on aika optimistinen n. 0.8l/100km liikaa, tankatessani ollut sama täyttöpaikka, tasanen alusta ja piripintaan. Testeissä puhuivat pari desin heitoista ! Onko joku päässyt niinkin pieneen poikkeamaan normaalissa ajossa? Saisikohan tuolle huollossa jotain?
« Viimeksi muokattu: 13.06.2012, 05:49:09 kirjoittanut Boston »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #54 : 13.06.2012, 08:23:08 »
Kaikki diesel autot joissa on hiukkassuodatin ja oli auton merkki mikä hyvänsä tulisi öljyt vaihtaa 10-15tkm välein. Öljynä vain hiukkasloukku autoille tarkoitettua öljyä ja mielellään hyvälaatuista öljyä. Saahan sitä ajaa öljyillä niin pitkään kuin haluaa tai auto siitä vaihtotarpeesta ilmoittaa tai mennä valmistajan huolto-ohjelman mukaan, mutta se on sitten seuraavan omistajan murhe siellä +100tkm jälkeen. Siskon tdi volkkarissa hajosi turbo muistaakseni jo 37tkm kohdalla. Kertaakaan ei oltu öljyä vaihdettu -> vain lisätty. On tullut nähtyä noita auton moottoreita joilla on ajettu samoilla öljyillä 20-30tkm, niin onhan ne kamalassa kunnossa. 607 oli hyvä ostos käytettynä. Edellinen omistaja vaihtanut öljyt 10tkm välein. Toisen siskon vw pololla oli edellinen omistaja ajanut 2v samoilla long life öljyillä ja öljyt oli kuin maitokaakaota väriltään.
Peugeot 3008 hybrid

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #55 : 13.06.2012, 14:25:28 »
Oma ja myyjän näkemys kulujen jakautumisesta jää ennakko-odotuksieni mukaisesti kauas realistisesta, joten olin jo valmiiksi selvittänyt vaihtoehtoisesti auton siirtämisen toisaalle ja korjauttamisen käytetyillä osilla vastaavaan kuntoon, kun se oli ennen hajoamistaan, jolloin korjaus jäisi kuluttajasuojalain mukaan kokonaan myyjäliikkeen maksettavaksi. Tämäkin summa olisi edullisempi, kuin heidän oma osuutensa alkuperäisestä ehdotuksestaan kulujen jakamiseksi, mutta myyjäliikkeen matematiikkaa ei yllättäen päässyt samaan tulokseen ja vieläkin pitää odotella.
Soitin myös jo kuluttajaneuvojalta hieman kättä pidempää ja kuluttajaneuvoja piti ehdotustani hyvinkin kohtuullisena, eikä minun hänen mielestään pitäisi enää maksaa hajonneiden osien korjaamisesta lähes saman verran ajetuilla käytetyillä osilla.

Odottelen siis myyjäliikkeen soittoa asiasta. Ei vaan enää jaksaisi vääntää, kun kuluttajaneuvojankin mielestä kohtuullinen ratkaisumalli olisi jo olemassa.

Boston

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #56 : 13.06.2012, 20:34:45 »
Jep, Jep. Justiin muistin, että tuli kirjoitettua tälle foorumille aamuyöstä saunomisen jälkeen viiden maissa... Kyllähän asiani on tullut esille saatua, mitä nyt noita kirjoitusvirheitä on päässyt vähän pukkaamaan ;D Toisaalta rekisteröityminen ainakin on onnistunut. Kiitokset Pugille vastauksesta, on se sitten huolto-ohjelmaa tiuhemmin öljyt vaihdettava näihin hiukkasvehkeisiin.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2012, 21:15:37 kirjoittanut Boston »

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #57 : 13.06.2012, 22:04:52 »
Pääsimme myyjäliikkeen kanssa sopuun ja minulle jäävät kustannukset ovat järjen rajoissa .

Suurimmat kulut itselleni tulevat kasaamisen yhteydessä laitettavista uusista osista ja huoltotoimenpiteistä, joita ei sitten taas hetkeen tarvitse tehdä. Esim. uusi kytkinpaketti menee nyt pelkällä osan hinnalla, kun työt joutuu tekemään joka tapauksessa. Säästää siinäkin useamman satasen normikytkinremppaan verrattuna.

Tähän mennessä näyttää hyvältä. Iloitaan enemmän vasta sitten, kun auto on oikeasti kasassa ja ehjänä persiin alla kilometrejä keräämässä.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #58 : 13.06.2012, 22:24:47 »
Parempaa onnea uudelle koneelle ja tsemppiä Alfissimolle!
Peugeot RCZ HDI FAP

martymcfly

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #59 : 13.06.2012, 22:27:39 »
Hienoa että asia selvinnyt ilmeisesti suht tyydyttävällä tavalla!  :)