Auto: 1997 406 1,8 SL (XU7JP4, 270 000 km).
Omakohtainen taisteluni nykimisen kanssa alkoi siitä että auto alkoi nykimään tasakaasulla ajaessa. Nykyminen oli todella pientä aluksi. Siitä se lisääntyi pikku hiljaa. Kun tuli aika vaihtaa sytytystulpat, ajattelin ongelman poistuvan sillä. Vaihdolla ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta.
Eräänä päivänä huomasin että tyhjäkäynti ei asetu kierroksilta laskiessa, aivan yhtä nopeasti kuin aiemmin. Ajattelin tietysti ongelman olevan tyhkäkäyntisäätimessä, jonka vaihdoin. Ongelma väheni, mutta ei poistunut.
Muutama kuukausi eteenpäin tuosta, nykiminen alkoi olla jo sitä luokkaa, että autolla ei ollut enää mukava ajaa. Aloin epäilemään sytytysmuuntajapakettia ja sieltä löytyikin muutama halkema, jotka epoksilla korjasin. Ja taas, ongelma väheni, mutta ei sittenkään poistunut kokonaan.
Seuraava arvaukseni oli sitten kaasuläpän asentoanturi. Tilasin sellaisen Saksasta muutamalla kympillä, vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta nykimiseen. Irroitin myös MAP-anturin, imusarjan alta, mahdollisimman hankala paikka kieltämättä. Anturi oli aivan puhdas eikä siinä näkynyt ulkoisia merkkejä vikaantumisesta. Kun lisäksi ajaminen MAP-anturin liitin irrallaan, ei tuntunut vaikuttavan nykimiseen, en sitä alkanut seuraavaksi vaihtamaan. Kokeilin ajoa myös lambda-anturin johto irrallaan, mutta nykiminen tuntui säilyvän ennallaan.
Olin luonnollisesti etsinyt starttipilotilla imuilmavuotoja, starttipilotilla, jo useaan kertaan, mutta mitään ei koskaan löytynyt. Kokeilin jopa kahdella eri aineella, joista toinen oli toiminut menestyksellä, aiemmin omistamassani 405:ssä.
Tässä vaiheessa autolla oli suoraansanottuna todella ikävä ajaa. Kylmänä se vielä toimi jotenkin, mutta lämmettyään, ajaminen oli aivan toivotonta nykimistä. Eräällä pakollisella, lyhyellä matkalla, tunsin bensan hajua auton sisällä. Kun avasin konepellin, huomasin että ainakin yksi suutin vuoti suoraan bensaa imusarjan päälle. Vaihdoin suuttimetkin autoon, kun sellaiset ylimääräiset sattui olemaan. Joten vaikea sanoa, onko kummassakin suutinsarjassa vuotavat O-renkaat. Kumpikin O-rengassarja on ikäluokaltaan yli 15 vuotta joten... eiköhän nuo ole aika uusia.
Nyt suuttimien O-renkaita odotellessa, suunnitelma on seuraava. Mikäli nykiminen ei noiden vaihdolla lakkaa, koetan tiukata pakoputken kartioliitosta. Se oli minulla syksyllä auki, kun vaihdoin moottoriin kannentiivisteen. Kuuden vuoden ajalta tallessa olevat päästötulokset näyttävät että hapen määrä on lisääntynyt pakokaasuissa, viimeisin mittaus kertoo tyhjäkäynnillä arvoksi 0,65. Joka taitaa olla marginaalisen pieni luku sekin. Tietysti, mikäli O-renkaiden vaihdon jälkeen, tyhjäkäyntikierrokset eivät laskeudu normaalilla nopeudella, etsin vielä imuvuotoa.
Mikäli tuokaan ei auta, taidan suosiolla vaihtaa sen MAP-anturin, se ei paljon maksa. Tuon jälkeen arpapeliksi jääkin puolapaketti vaiko lambda-anturi.
Vian etsinnässä olisi tietysti voinut olla enemmänkin loogista ajattelua ja mietintää. Mutta tuota on tehty pimeässä, talvipakkasessa ja räntäsateessa "itku silmässä" kerrostalon parkkipaikalla, joten ajatus ei ole ollut aivan koko aikaa kirkkaimmillaan.
Kiusallinen vaiva joka aikaansaa tunteiden vuoristorataa, mutta eiköhän tuosta voitto vielä oteta. Sitten varmaankin on ns "hyvä fiilis", auto kun on muuten sangen hyvässä kunnossa.