Kirjoittaja Aihe: 607 - Kolinoita  (Luettu 6445 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 149
607 - Kolinoita
« : 01.02.2017, 10:38:15 »
Auto: 2003 607 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto, 152 000 km).

Nyt kun tuolla on vähän enemmän ajellut, niin toi alustan "kolina" olisi kiva löytää. Kovemmassa vauhdissa 40kmh+ ei kuulu mitään, mutta esim. hidastetöyssyissä alusta "lotisee", ja varsinainen kilinä tulee sitten kun ajaa kävelyvauhtia epätasaisella pinnalla (esim. lumipolanteilla), niin tuntuu pieni kilinä koko ajan kun rengas "tippuu" kuoppaan.  Sama osa ilmeisesti kummaltakin puolelta mennyt, kun kuuluu selvästi kummaltakin puolelta erikseen, jos ajaa vain toista puolta polanteilla.

Koiratluut vaihdettu Meyle HD-mallisiksi, ja niillä ei kolina lähtenyt, vaikka ihan suht kulahtaneet vanhat olivatkin. Auton alla katseltu, ja mitään suurempaa väljää ei kangella väännellen saa näkyviin, eikä myöskään kääntölaakerit tunnu pistävän yhtään vastaan kun nosturilla rattia kääntelee, eivätkä myöskään rutise kun paikallaan kääntelee tms, ja mielestäni myös tukivarsien puslat olivat ihan ok näköiset, eivät ainakaan mitenkään näkyvästi revenneet tms.

Auto myös kulkee erittäin nätisti suoraan, eikä vetele juuri mihinkään urissakaan, eli suurta väljää ei luultavasti ole.

Eli mikä olisi todennäköisin kohde klopsutukselle?

- Väljät alapallot?
- Raidetangon päät?

Vai onko todennäköisimmät kuitenkin:

- Tukivarisen puslat?
- Iskarin yläpäät?
Volvo V70 2.5T -04

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 341
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #1 : 01.02.2017, 11:38:36 »
Onko vaihdettu sekä taakse, että eteen kouranluut?
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #2 : 01.02.2017, 11:59:49 »
Tuo mainitsemasi pieni kilinä voisi johtua vetoakselin kiristysmutterin lukituskruunusta, jos sokka ei ole tiukka pääsee lukituskruunu kilisemään ajon aikana. Näin on ollut useassa omassa autossani, vasaralla kun kopauttaa sokkaa tiukemmaksi niin kilinä loppuu. Tuo ääni kuuluu hyvin jos ajaa kävelyvauhtia ikkuna auki.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #3 : 01.02.2017, 13:34:13 »
Raidetangonpäät tuntuu ratissa asti jos niissä on väljää. Alapallo ei niinkään, se vaan kuuluu eri tavoin. Kannattaa vaihtaa kaikki nuo osat kerralla. Ohjaus tulee paljon napakammaksi.
Audi A4 Tdi Q

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 149
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #4 : 01.02.2017, 13:55:48 »
Onko vaihdettu sekä taakse, että eteen kouranluut?
Vain eteen, mutta ääni tulee aika selvästi edestä. Takapää tulee töyssyissä sun muissa ihan nätisti ja äänettömästi alas. Viikonloppuna kun laitoin takajarruja, niin kokeilin myös välyksiä takaa, ja ei sielläkään mitään havaittavaa.

Tuo mainitsemasi pieni kilinä voisi johtua vetoakselin kiristysmutterin lukituskruunusta, jos sokka ei ole tiukka pääsee lukituskruunu kilisemään ajon aikana. Näin on ollut useassa omassa autossani, vasaralla kun kopauttaa sokkaa tiukemmaksi niin kilinä loppuu. Tuo ääni kuuluu hyvin jos ajaa kävelyvauhtia ikkuna auki.

Ok, tämä menee viikonloppuna syyniin!

Raidetangonpäät tuntuu ratissa asti jos niissä on väljää. Alapallo ei niinkään, se vaan kuuluu eri tavoin. Kannattaa vaihtaa kaikki nuo osat kerralla. Ohjaus tulee paljon napakammaksi.

Ratissa ei kyllä tunnu väljää mielestäni missään ajossa, vaan ihan kiinteältä tuntuu ohjaus. Alapallojen vaihdosta ajattelin aloittaa kun eivät paljoa maksa. Ratti on tosin ihan hieman vinossa, kun ajaa suoraan, niin eiköhän tuo suuntaukseen mene kevään aikana, ja sitä ennen vaihtuu myös raidetangon päät.
Volvo V70 2.5T -04

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #5 : 01.02.2017, 18:48:23 »
Ääni voi tulla myös jarruista. Satulat löysällä tai "jousilanka" siitä satulan päältä jätetty pois?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #6 : 01.02.2017, 22:55:46 »
Alapallon huonouden kyllä huomaa, kun ravistaa rengasta ylhäältä ja alhaalta kiinni pitäen. Ihan turha vaihdella osia, jos ei ole selvää välystä. ja harvoin alapallo aiheuttaa kolinaa väljänäkään.

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 149
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #7 : 02.02.2017, 13:00:03 »
Ainakin Saabissa se aiheutti melkoista rutinaa ollessaan finaalissa ja samoin ohjauspyörä oli ihan aavituksen vinossa oikealle, kun vaihtoi pallonivelen matkustajan puolelle, niin oikeni ohjaus ja rutina loppui, eikä nivel edes ollut ihan täysin finaalissa, mutta ilmeisesti oli suojamuovi mennyt rikki ja tuhoa tapahtunut jonkin verran.
Ilmeisesti moista ihmeparantumista ei ole nähtävissä Peugeotin osalta..mä jo luulin selviäväni halvalla ja helpolla  ;D

Itselle on sellainen päähänpinttymä, että auton pitää olla "kuin uusi", joten mielelläni laittelen autoa kuntoon, enkä odota siihen asti, että joku osa on aivan finaalissa ja pomppaa katsastuksesta tai muuten hajoaa lopullisesti kesken matkan.
Sitikat on ihan tiptop niin voi keskittyä tähän ja pohtia mikä vanhaa herraa vaivaa. 

Volvo V70 2.5T -04

hejuni

  • Vieras
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #8 : 03.02.2017, 06:50:03 »
Auto: 2004 607 2,2 (16-ventt., EW12J4, 3FZ).

Samoja vikoja omassa autossa.  Olen kohtuullisen kova hifisti näissä autojen kolinoissa - haittaa pieninkin nitinä ja kolina.  Omassa 607 on nyt vaihdettu etupään kääntölaakerit, missään nivelessä ei ole väljää.  Katsastuksessa ihan tutkimalla tutkittiin insinöörin kanssa kaikki mahdolliset paikat, mutta ei vain vikaa löytynyt.  Jarrut ei tällaista runkoääntä pidä, joten mahdollisuudet menee sinne koko kelkan kiinnityspisteiden tai reaktiotankojen runkotyynyjen väliin...   Eipä silti, nyt on tuo pahin mahdollinen kun tiet on täällä pohjolassa ruvella, pahemmalla kuin miesmuistiin (miesmuisti = 3kk:tta).  Saattaa kolina jäädä kun asfaltin pinta on kuiva ja lämpötila plussalla.  Etsintä kuitenkin jatkuu - ja seuraan kyllä Rommitommin edesottamuksia - mistä se kolina kuuluu.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #9 : 03.02.2017, 09:32:51 »
Iskunvaimennin on yksi paikka, ainakin ei-sähkösäätöisissä.
Audi A4 Tdi Q

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #10 : 05.02.2017, 23:58:42 »
Tuli mieleen - molemmissa 607:ssani samantapainen kiusallinen "läpätys" joka kuuluu mm. pihatiellä. Huomasin että samantapainen ääni kuuluu myös ulkopuolelle  ovia suljettaessa. Voisiko olla joku poistoilman pölyläppä - en tiedä onko sellaista Pösössä olemassakaan - mutta ulkoakuultu ääni on kuitenkin muistuttaa ajossa kuuluvaa "läpätystä tai lotinaa". 607 on todella hiljainen ja nämä kaikki sivuäänet korostuu. Kun kesä tulee aion taas tutkia asian. (-kuten edelliset 9-vuottakin)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #11 : 06.02.2017, 08:15:33 »
Matkustamon ilman poistokanavat ovat peräkontissa molemmilla sivuilla verhoilun takana, renkaiden takapuolella. Niissä on läpät.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #12 : 10.02.2017, 01:29:18 »
Hii o hoi. Siis itse kehittämäni teoria voi olla totta - kiitos.  Muistikuvissa on kyllä että olisin tuollaisen pölyläpän joskus nuoruudessa jossain autossani nähnyt. Kun piha paljastuu jäästä - pistän läpät ojennukseen. Ei taida kuitenkaan olla aiheen kolinan etsijällä tätä läppä ongelmaa.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 341
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #13 : 10.02.2017, 09:12:05 »
Tuli muuten mieleen, että aikanaan tappelin ihme kolinan kanssa 406:ssa. Hyvä etten ehtinyt sentään kaikkia osia vaihtamaan eteen kunnes tajusin katsoa, että raitisilmasuodattimen kansi oli jäänyt väpättämään. Se teki semmoisen äänen kun olis joku koiranluu rikki.
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

hejuni

  • Vieras
Vs: 607 - Kolinoita
« Vastaus #14 : 11.02.2017, 21:07:54 »
Onko siinä raitisilmasuodattimen päällä joku läppä??? Omassa ei kylläkään ollut, vain se muovi, joka tulee sinne pyyhkijöiden "alle" - eli puuttunee jotain siitä suotimen päältä....