Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus  (Luettu 19263 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

soanlahti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Auto: 2000 406 2,0 HDi.

Autossani on Delphi-merkkinen (v5) ilmastoinnin kompressori, jonka akselin laakeri on kulunut aiheuttaen kovaa ääntä auton käydessä. Kompuran hihnapyörän akselissa on lievä klappi, joka vaikuttaa myös hihnan kiristimen toimintaan. Onko kukaan vaihtanut kyseiseen laitteeseen akselin laakeria? Onko löytynyt netistä purkuohjetta Delphin kompressorille? Sanden-merkkiselle löytyivät kyllä netistä hyvät korjausohjeet.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #1 : 06.01.2008, 17:48:25 »
Pelkkää laakeria ei merkkivaraosana erikseen myydä, mutta jostain muualta sellaisen saattaa löytää.

Kyseessä lienee Delphi / Harrison kompressori (Peugeot nro 6453AQ):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17311.msg94992#msg94992

Viestin luettelo tuntee varaosat, mutta sivuilla ollut service information pdf ei auennut ainakaan mun koneessa. Laakerin mitat on Behr/hella servicen mukaan:

Information:
Outside diameter: 62 mm
Inside diameter: 40 mm
Slip ring outside width: 20.5 mm
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 13:18:38 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #2 : 06.01.2008, 20:54:40 »
Viestin luettelo tuntee varaosat, mutta sivuilla ollut service information pdf ei auennut ainakaan mun koneessa.

Siinä PDF-tiedostossa ei ollut muuta kuin ohjeita otsikolla "Ilmastointikompressorien takuu- ja käytettyjen osien palautusehdot". Tosin siinä selostettiin myös muutamia asennustoimia.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pertti

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #3 : 06.01.2008, 22:58:39 »
Minulle on epäselvää tarkoitatko magneettikytkimen laakeria vai todellakin kompressorin akselin laakeria. Vastaan olettaen sinun tarkoittavan magneettikytkimen (=hihnapyörän) laakeria. Magneettikytkimen laakereita löytää googlaten hakusanoilla magnetic clutch bearing. Mutta mistään en löytänyt, miten saisin selville tarvittavan laakerin purkamatta magneettikytkintä.

Minulla on jälkiasennettu Diavian ilmastointi Delphi kompressorilla. Laakerin tyypin selvittämiseksi irroitin magneettikytkimen päädyssä olevan kytkinlevyn (painuu hihnapyörää vasten kytkimen saadessa virtaa). Levy oli kiinni yhdellä pultilla/ruuvilla ja irtosi helposti. On malleja, joissa joutuu käyttämään ulosvetäjää (näissä on kierteellisiä reikiä tai kierre on keskireiässä), mutta aina voi koettaa ensin ilmankin. Tämä lähti irti helposti.

Levyn irroitettuani sain näkyviin laakerin kyljen, jossa onkin tiivisteen pinnassa laakerin tyyppikoodi ja valmistaja. Tämän koodin kanssa laakerikauppaan ja seuraavana päivänä minulla oli laakeri (14 euroa). Netistä löytyivät laakerin mitat ja muut tiedot, kannattaa katsoa ennen kauppaan menoa valmiiksi. Seuraava vaihe oli hihnapyörän irroitus (ensin tietty kytkinlevy irti). On lukittu paikalleen lukkorenkaalla, johon sopivat pihdit on oltava, helpottaa kummasti. Tässä saattaa tarvita myös ulosvetäjää, tämä lähti helposti käsin vetämällä.

Sitten laakeri irti hihnapyörästä. Käytin K-raudasta ostamaani vesiputken muhvia, jonka halkaisija oli sopivasti suurempi kuin laakerin (laakerin ulkohalkaisija 54mm) ja pulttia+hylsyä+reiällistä lattarautaa, joista tein ulosvetäjän laakerille. Pultti läpi laakerista (ja muhvista) ja vetäen, toiminut aina tarvittaessa. Laakeri on tiukassa ja hihnapyörä "hento", joten tässä kannattaa olla tarkkana.

Uusi laakeri menee paikalleen samalla pulttivirityksellä. Apuna voi käyttä vanhaa laakeria. Ja sitten hihnapyörä, kytkinlevy ja hihna paikalleen ja siinä se sitten on. Tuntuu jotenkin hullulta ostaa heti uusi 500 euron kompressori jos homman voi yrittää korjata 14 euron laakerilla. Eikä laakerin vaihto ollut edes vaikeaa. Ammattimies vaihtaa sellaisen puolessa tunnissa, minulla meni tunti vaihtoon plus aika mitä kulutin laakerin tyypin selvittämiseen ja ostamiseen. Pääsee hyvälle tuntipalkalle.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #4 : 06.01.2008, 23:58:58 »
Tuskinpa sitä nyt merkki- tai ilmastointihuolloissa nyt niin 'pöljiä' oltaisiin, että irroituskytkimen laakerin takia koko kompressoria ryhdyttäisiin vaihtamaan. Kytkimen toki vaihtavat komponenttina eli luokkaa 100 euron osan.

Näyttää se kytkinkin maksavan alkuperäisvaraosana satoja euroja. ;-D Esim. kytkin 6453 Z9 tuohon kompressoriin 6453 AQ maksaa Saksan Peugeotillakin 350,09 e. Vastaavasti em. kompressorin hinnaksi ilmoitetaan 727,52 e. Hinta lienee Suomessa vähintään saman verran...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #5 : 07.01.2008, 13:09:17 »
Tietty merkkiliikkeen hinnalla. Ekonomisesti ajattelevat ja omatoimisesti huoltavat kuluttajat kenties ainakin - luullakseni - varsinkin hinta-eron ollessa merkittävä, ostanevat osan jostain muualta.


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #6 : 07.01.2008, 13:26:42 »
http://www.autoaironline.com/shop.html

New Delphi V5 Compressor - Includes Clutch With 6/ Groove Pulley
Manufacturer: Delphi / Original Equipment

about 270 USD...

New SD7H15 Compressor - Includes Clutch & 6/ Groove Pulley
Manufacturer; Aftermarket/ OE Sanden Replacement

about saman verran.

Pertti

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #7 : 07.01.2008, 17:42:35 »
Kyselin eri paikoista kitisevän magneettikytkimen laakerin korjausta. Merkkiliike ei innostunut kuultuaan kyseessä olevan jälkiasennuksen. Ei tärpännyt. Kävin ilmastoinnin asentaneessa firmassa kahdesti. Laakeria ei saa. Kytkimen saattaisi saada (noin 300-400euroa). Lupasivat soittaa kun selviää. Eivät soittaneet.

Soittelin alan yrityksiin. Laakeria ei vaihdeta kun sellaista ei kuulema saa mistään. Magneettikytkin arvioitiin kalliiksi (250-400euroa). Eikä kuulema kannata vaihtaa pelkkää kytkintä sillä hinnalla, kompressori menee kuitenkin pian eikä maksa kuin muutaman satasen enemmän. Suositeltiin kompressorin vaihtoa. Näin maallikkona sanoisin, että kannattanee yrittää katsoa tarvittavan laakerin tyyppi. Käydä ostamassa se (laakeriliikkeessä oli oma hylly magneettikytkinten laakereille, kai joku jossain niitä vaihtaa),  mennä laakerin kanssa ilmastointikorjaamoon ja pyytää vaihtamaan se.

Laskussa oli laakerin tyyppinä 38BG05S6DST, mitat 38x54x17. Sisähalkaisijan sai mitatuksi kytkimen levyn irroituksen jälkeen, suosittelen mittausta samalla kun katsoo laakerin koodin. Kompressoreita näyttäisi muutamakin malli liikkeellä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #8 : 07.01.2008, 22:42:16 »
Niinpä, eihän niitä yleensä saa mistään - ja niin asiakkaalle 'päästään' myymään kalliimpi kokonaisuus.

Kyseessä kaksirivinen tiivistetty viistokuulalaakeri -> Sealed double row angular contact ball bearing.

Valmistaja Nachi-Fujikoshi

DST tiivisteillä
38BG05S6G-2DST

DL tiivistyksellä
38BG05S2G-2DL

www.nachi-fujikoshi.co.jp/eng/jik/pdf/370.pdf
nachiengineering.com/pdf/C-Automotive.pdf

Ei muuta kuin Visa vinkumaan, ainakin jos ei kotimaasta kohtuuhintaan löydy.

http://www.stozek.pl/katalog,97,lozyska-samochodowe.html
numero 21. kuluineen n. 70 eur

http://www.rayeveritt.com/ClutchBearings/ClutchBearings.html
n. 65 USD

38BG05S6G-2DST. Price:. $30.45
http://bearingsdirect.com/products/index.php?action=item&id=5224&prevaction=category&previd=56&prevstart=0

http://polarbearinc.com/PBPC/homepage/product_Bearings.html

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #9 : 12.01.2008, 20:50:08 »
Kokkolassa laakeri 38*54*17  49,50€ sis. ALVin + 12,00€ postituskulut.
http://www.kentso.fi/prebeo/showparentgroups.php?menu=1&groupID=32&group=32&level=2

everton

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #10 : 15.01.2008, 21:55:23 »
Mullakin rupes pitämään Hdi 406 -00 satunnaista vikinää, tänään vaihdoin apulaitehihnan rullat, mutta huomasin rullia vaihtaessa että kompuran hihnapyörässä on hienoista klappia. Täytyy soittaa huomenna pösölle, ne varmaan näkee rekkarin perusteella minkä valmistajan kompura tuossa on. Ostin muutes Bilstein merkkiset rullat, mutta vertailtuani orkkiksiin ne olivat identtiset.

everton

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #11 : 18.01.2008, 15:47:56 »
Noniin, nyt on kompuran laakeri kädessä. Kompurana Delphi ja laakeri tuo SamiK:n mainitsema 62x40x20,5, hintaa 70e, tulee ensviikon alussa. Edes Behr/Hella maahantuoja ei tunnistanut laakeria, mutta soitto tuttuun ilmastointilafkaan AC-Carsystems tuotti tuloksen ja jätkät tilas mulle laakerin.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän korjaus
« Vastaus #12 : 05.08.2013, 08:30:22 »
Laakereita saa edelleen laakerikaupoista, n. 80€ maksaa ilman alennuksia.

Vaihtoa ennen kannattaa kompressori "pudottaa" alemmas jonkun tuen päälle. Magneettikytkimen mutteri+aluslevy pois, magneettiventtiili pois. Sitten irti lukkurengas ja pienellä ulosvetäjällä hihnapyörä. Laakeri prässilla pois ja uusi tilalle.