Kirjoittaja Aihe: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto  (Luettu 5241 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tapsa

  • Vieras
405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« : 12.11.2005, 11:23:44 »
Elikkä, olin tässä aamulla vaihtamassa autooni mittariston polttimoita, mutta tuli suuri broblema, nimittäin, nopeusvaijerista jäi kiinni etten saanut mittaristoa kokonaan irti. Käsittääkseni vaijerin toinenpää menee jonnekkin vaihteistoon, mutta kun nyt olen lähinnä peukalo keskellä kämmentä mies niin en sitä löytänyt... :oops: Olisiko siis kenelläkään kuvaa tuosta vaijerista minne se menee ja miten sen helpoiten irrottaa, harmittaa kun koko viikon suuniteltu projekti taisi nyt kaatua tuohon.

Vaijeri irtoaa mittarista kun vaan nykäiset mittaria vähän voimakkaammin itseesi päin.  Vaijerin päässä on muoviklipsut joilla se lukittuu mittariin. Jos et ilkeä vetää mittarista niin toinen vaihtoehto on ujuttaa kättä mittarin taakse ja nykäistä vaijeri sieltä irti.  Tällöin kuitenkin on vaara että vairein päässä olevat klipsut murtuvat koska veto täytyisi tapahtua kohtisuoraan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #1 : 12.11.2005, 21:20:30 »
Vaijeri kannataa ensin irroittaa vaihteistosta, jolloin mittaristoa 'ei tarvitse repäistä'. Vaijerin 'vaihteiston puoleinen pää' löytyy vaihteiston peräkopan yläpinnalta/oikean puoleisen vetoakselin sisäänmeon päältä. Kiinnitys sivusta kumisokalla, joka irtoaa vetämällä, tämän jälkeen vaijerin voi irroittaa vaihteistosta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #2 : 20.11.2005, 11:12:28 »
Lainaus käyttäjältä: taimen
PS. Pitäisikö sen reijän ja ympäristön olla puhdas kaikesta öljystä ja liasta? Näytti että siinä olis kierteetkin, mitä tekoa niillä on?

Puhtaus korjaustyössä on tärkeää, sillä vieraat partikkelit eivät ainakaan kulumista vähennä saati toimimista edistä. Kierreosan tarkoitus on vastaanottaa pulssi tyyppinen nopeusanturi l. vaijerin ja tuon 'reducerin' väliin tulee joissain tuonikäisissä myös sähköinen nopeusanturi.

Jone

  • Vieras
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #3 : 08.05.2007, 21:39:43 »
Ongelma:

Auto: 1995 405 1,8 GLX (XU7).

Itselläni nopeusmittari hyppii/nypyttää ja uusi vaijeri odottaa jo asentamista, mutta kysynpä ennenkuin alan hutkimaan. Onnistuuko vaihto irroittamatta mittaristoa? Jos ei, niin mahtuuko vaijerin vaihtamaan irroittamatta rattia? (airbag-mallia, joten ei huvittaisi kajota.) Vaihdelaatikon pään jo kerran irroitin ja öljysin vaijerin, mutta ei auttanut, joten kokeillaan koko vaijerin vaihtoa sitten.

Haynesin opas kertoo vaan niin yksinkertaisesti vaijerin takaisin laitosta, jotta: painaa vain vaijerin "pallon" konehuoneen puolelta paikalleen". Vinkkinä on mainittu saippuaveden käyttö apuna, joten ärräpäitä saattaa tietysti huonosti valmistautuneelta lennellä :) Aiemmin mainitsemani vaijerin öljyäminen kuitenkin selvästi muutti/vähensi mittarin vapinaa, joten eiköhän uusi vaijeri aja asiansa.

Ratkaisu:

Mittarin vaijeri tuli vaihdettua ja nyt mittari näyttää nopeuden niinkuin pitääkin, ilman vapinoita! Itse mittariston irroitus luultavasti oli täysin turhaa, (poistin kuitenkin vanhan lopullisesti katkenneen vaijerinpäädyn mittarista) mutta helpostihan tuo lähti... Rattia ei tartte irrottaa.

Uusi vaijeri oli aavistuksen paksumpi vaihdelootan päästä, joten tuo kumisokka ei enää sopinutkaan paikalleen.. Siinä olikin ainut "viritys" minkä jouduin tekemään. Kumitulpan tilalla on nyt pari nippusidettä  Vaijeri pysyy kuitenkin tukevasti paikoillaan. Mittariston päätyyn vaijeri asettui kiltisti vain työntämällä konehuoneen puolelta. Tosin nippusiteitä tuli henkiseksi tueksi myös tuohon rintapellin läpiviennin paikkeille.

Aikaa kului tunnin verran.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #4 : 11.05.2007, 22:50:14 »
Joo siis siinä vaihdelaatikon päässä on semmoinen "tulppa" joka on kiinni kumisella sokalla mistä se vaijeri menee läpi joka siis tiivistää sen systeemin laatikon päästä, taitaa olla vakiona siinä vaijerissa kiinni. Sokan takaisin saaminen on vähän vaikea, kannattaa näyttää vähän öljyä sille sokalle ja yrittää työntää paikalleen esim. rukarilla. Rako oli ainakin mulla toooosi tiukka, eikä sokka edes mennyt ns. loppuun asti mutta pysyi silti. Älä hävitä sitä sokkaa! Romikselta tietty saat uuden mutta... ;)

Ööööh, tota noin, sen liitoksen tiivistää O-rengas, se kumi sokkasysteemi taas pitää vaijerin paikallaan. Sokan saa paikalleen kun vaijeri on ensin kunnolla paikallaan ihan työntämällä sen verran pitkälle että pääsee ottamaat toisesta päästä kiinni vaikka pihdeillä ja sitten vaan reilu veto.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #5 : 12.05.2007, 01:42:53 »
Tila on tosi ahdas ja sitä sokkaa ei oikein voi työntää mitenkään kun se on niin lötkö. Siinä se vaikeus tuleekin, pitäisi saada työnnettyä ensin että niillä pihdeillä saa kiinni...

Ainakin 309:ssä se "kumisokka" meni paikoilleen melko helposti ilman apuvälineitä, kunhan liikuttaa sitä vaijeria juuri sopivaan kohtaan... Tein homman sattuneesta syystä parikin kertaa (oli vaijeri hiukan irti mittariston päästä, enkä sitä ongelmaa heti sieltä osannut etsiä).
« Viimeksi muokattu: 07.09.2007, 19:31:49 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jone

  • Vieras
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #6 : 12.05.2007, 10:38:26 »
Juu, tuo pääty vaijerista tuli jo irroiteltua + öljyttyä. Yritin valuttaa öljyä myös pidemmälle vaijerin kuoren alle. Sokka asettui kiltisti takaisin paikalleen, kunhan vaijeri oli kohdillaan. Tilaakin tuli mielestäni riittävästi, kun irroitti akun ja imuputken kokonaan. (xu7) 1.8l Käsikopelolla silti joutuu melkeen menemään... Vielä, kun uskaltautuisi irroittamaan sen mittariston.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #7 : 13.05.2007, 05:38:12 »
Onko tuo vaijerin vaihdelaatikon pään välittömässä läheisyydessä (melkeen kiinni) oleva sähköliitin kampikulmatunnistimelle? engine speed sensor? Tuollaista vikakoodia on ajoittain puskenut ja mielessä on ollut vaihtaa ko. osa / tarkistaa liitokset ym.

Ei ole. Kampikulmatunnistin sijaitsee 'ylempänä' vaihteiston kytkinkotelossa sylinteriryhmän linjalla.

Kyseinen anturi on auton nopeustunnistin.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009, 18:51:18 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pöpsy

  • Vieras
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #8 : 15.11.2007, 22:41:20 »
Ongelma:

Dodiih, nyt olisi nopeusmittarin vaijeriin liittyvää aprikoitavaa. Auto on 405 1,6 -90. Nopeusmittarin viimeinenkin taustavalo pimeni, joten ostin nyrkillisen lasikantapolttimoita ja ryhdyin vaihtohommiin. Polttimot tuli onnistuneesti vaihdettua, mutta nopeusmittari ei pelaa.

Avausvaiheessa aprikoidessani nopeusmittarin vaijerin irroitusmekanismia, vaijeri lähtikin "kuin itsestään" irti. Siis pysyi kiinni mittarin taustassa, mutta itse vaijeri tuli sieltä vaijerin kuoresta mukavasti ulospäin, eikä kiinnitystä mittarin takaa tarvinnut irroittaakaan. Se valkoinen pitkulainen muovikiinnike siis vaijereineen pysyi kiinni mittaristossa ja itse vaijeri liukui ulos sieltä vaijerin kuoresta, johon se valkoinen kiinnike ilmeisesti asettuu ja itse kuori siis pysyi paikallaan. Vedin vaijeria siis mittariston kera sen verran ulos, kuin vaihtoon tarvitsi ja asetin takaisin paikalleen ja hiljaa itsekseni toivoin mittarin alkavan toimimaan, mutta ei alkanut (yllätys). Aika loppui sillä kertaa kesken ja tarvitsi koota kojelauta ja lähteä töihin. Asiaan pitää pikapuolin palata ja sitä silmälläpitäen olisi pari kysymystä:

Onkohan vaijeri irti vaihteiston päästä, vai onkohan vaihteiston ja mittarin välissä jokin välikiinnitys, josta vaijeri voisi olla irronnut? Tietysti vaijeri on voinut olla menossa poikkikin ja nyt se sitten meni, mutta ei oikein siltäkään vaikuttanut. Millainen kiinnitys siellä vaihteiston päässä oikein on? Ilmeisesti sinne pääsee vain alakautta käsiksi? Jos vaijeri on vain irronnut ja kuori paikallaan, niin mitenkähän sen sieltä vaihteiston päästä saa uudelleen kiinni? Pitäisiköhän vain ostaa uusi vaijeri, mutta silloinkin pitäisi tietää miten se irroitetaan/kiinnitetään sieltä vaihteiston päästä ja toisaalta mitenkä se oikein olisi pitänyt irroittaa sieltä mittarin takaa.? Sekin jäi epäselväksi, kun ei sitten tarvinnutkaan irroittaa sitä, tulevaisuudessa kyllä nähtävästi täytyy.

Ratkaisu:

No nyt toimii.

Avasin mittariston ja vedin tällä kertaa sen valkoisen muoviosan irti mittarin takaa. Kävi ilmi, että vaijeri oli muutaman sentin esillä kuoresta, se siis ei ollut mennyt pohjaan saakka, vaan oli työntänyt kuorta edellään kojetaulun sisällepäin. Vaijerin toinen pää siis oli arvatenkin vaihteiston päässä yhtä monen sentin päässä kiinnikkeestään.

Kaivoin kuoren sormin "näkösälle". Kun toisella kädellä piti kojetaulun alapuolelta ohjausakselin seudulta vaijerin kuorta paikallaan ja toisella kädellä pyöritti ja työnsi vaijeria sisään, se lopulta loksahti paikalleen. Puhdeillä kevyesti kuoren päässä olevasta metallireunuksesta kiinni pitäen ja valkoisesta muoviosasta  työntäen valkoinen muoviosa meni sen metallireunan alle sisään. Valkosessa muoviosassa oli reunus, joka selvästi oli tarkoitettukin sinne kuoren alle. Sitten napsauttaen muoviosa ja sen sisällä oleva vaijerin pää kiinni mittaristoon, auton liikautus ja toteamus nopeusmittarin liikkumisesta, osat paikalleen ja kiinni ja valmis.

Se muoviosa oli ilmeisesti alun perinkin irti sieltä kuoren reunan alta. Nyt postui myös kevyesti rohiseva ääni, jota mittari aiemmin piti. Myös mittarin värinä poistui käytännössä kokonaan. Kaiketi joskus aiemmin jollakin on ollut aihetta avata mittaristoa ja vaijeri siltä jäljiltä ollut vähän sinnepäin paikallaan

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009, 18:57:56 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #10 : 16.11.2007, 00:11:26 »
Vaihteiston pään kiinnitykseen vastaus löytyy (haulla kumisokka) mm. alla-olevasta viestistä.

<clip>
...vaijeri lähtikin "kuin itsestään" irti. Siis pysyi kiinni mittarin taustassa, mutta itse vaijeri tuli sieltä vaijerin kuoresta mukavasti ulospäin, eikä kiinnitystä mittarin takaa tarvinnut irroittaakaan. Se valkoinen pitkulainen muovikiinnike siis vaijereineen pysyi kiinni mittaristossa ja itse vaijeri liukui ulos sieltä vaijerin kuoresta, johon se valkoinen kiinnike ilmeisesti asettuu ja itse kuori siis pysyi paikallaan. Vedin vaijeria siis mittariston kera sen verran ulos, kuin vaihtoon tarvitsi ja asetin takaisin paikalleen ja hiljaa itsekseni toivoin mittarin alkavan toimimaan, mutta ei alkanut.
</clip>

Vaijerin kuori ainakin kyseisessä tapauksessa irronnut (ts. katkennut) mittaristoon liittävästä muovi-osastaan.

Saattaa toki toimiakin huolellisesti vaijerin sisus paikalleen asetettuna ja kuoren pää liitoskappaleeseen liimattuna. Vaijerin vaihteiston puoleinen pää asettuu vaihteiston anturin koloon neljässä eri kulmassa -> neliömäinen vaijerin pää.

Varminta on vaihtaa vaijeri mekaanisesti ehjään.

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 405 - Nopeusmittarin vaijerin vaihto
« Vastaus #11 : 15.09.2008, 13:36:09 »
Auto: 1989 405 2,0 SRi.

Tuossa vuosimallissa ymmärtääkseni pitäisi olla vanhan sortin vaihdelaatikko (eli pakki kauluksen takana ylävasemmalla) vaan ilmeisesti tuohon on vaihdettu oikein vaihdekeppiä myöten uudemman sortin aski. Tähän liittyen toinen kysymys onkin sitten nopeusmittarin veijarista, se lienee valittava vaihdelaatikon eikä mittarin vuosimallin mukaan eli käytännössä se lyhyempi?

-89 loppupuoliskolla on laitettu jo pakkilukottomia laatikoita, eli on -90 vuosimallia jo tavallaan, näissä on muitakin pieniä eroja tullut, esim ne pienemmät peilien säätönupit manuaalipeileissä jne.

Vaijerin voit ottaa sen uudemman, päädyt on minun mielestä samat ja tuota pituusasiaakin joskus jossain varaosaliikkeellä puitiin niin sekin on sen verran pieni ettei sillä edes pitäisi olla käytännössä merkistystä.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89