Ongelma:
Auto: 1990 405 1,6 GR (kaasuttimella).
Tästä olen kirjoitellut nyt sekä solex-postiin että tuonne alipainesäädin-ketjuun, päätin kuitenkin tehdä yhteenvedoksi ihan uuden aiheen.
Alkuun autossa oli tyhjäkäynti korkealla, noin 1400rpm, ja kun kolmosella kiihdytti kaasu pohjassa, niin auto alkoi "booata", eli kone hiljeni ja hyytyi kunnes kaasupoljinta hieman nosti lattiasta. Kierroksia oli vaikea saada yli 5000rpm. Edes vajaakaasulla ei kierroksia paljo korkeammalle saanut, joskus saattoi onnistua. Lisäksi kylmänä käynnistäessä ei pysynyt käynnissä, lämpimänä piti startata pitkään.
Noh, autoon sitten vaihdettiin toisesta moottorista kaasutin,samanlainen - ainakin piti olla - solex. Tuolloin jo katseltiin että jokin erilainen osa tuossa kyljessä näkyy olevan, mutta ei perehdytty siihen sen enempää. Kaasutinta ei tuolloin säädetty, ajateltiin että viedään liikkeeseen. Tyhjäkäynti toimii nykyisellä kaasarilla hienosti, ja auto lähtee paremmin käymäänkin. Kylmänä ei edelleenkään pysy käynnissä kunnolla, toisaalta pidän autoa tolpassa kylmillä keleillä.
Tuo sama vika kiihdytettäessä on ja pysyy, yli 5k ei kierrokset tahdo kolmosella nousta. Koitettiin toista puolan johtoa, ja hyytyminen alkoi jo kakkosella. Nyt uusi johto, mutta taas tuo maaginen 5k raja. Uudella kaasarilla löytyi myös uusi vika, nykiminen. Tasakaasulla nykii vähän välillä ja liikkellelähdettäessä välillä nyppäsee melko rivakastikin toisinaan, tätä ei vanhalla ollut, voisi vaikka olla kaasarin säädöistä kiinni?
Päätin tuon sitten viedä autosähköliikkeeseen säädettäväksi, kaasuttimen säätö ja päästömittaukset. Noh, kertoivat että alipainesäädin rikki ja pakoputki vuotaa->ei voi mitata. 30e kiitos. Alipainesäädinremontti +100e.
Noh, tänään kaverin kanssa vaihdettiin tuo alipainesäädin, 35+ posteineen ja tunnin työ. Tuo ei vaikuttanut vikaan mitenkään, tai vikoihin. Kaveri alkoi kuitenkin ihmetellä tuota mokkulaa kaasarin kyljessä, ja haki letkun alipainelähtöön. Mokkulaa säätämällä tuo hyytymiskohta saatiin liikkumaan jopa 5500rpm kolmosella, kerran alkoi kakoa ja kakkosellakin.
Yhteenveto:
- Nykimistä tasakaasulla, välillä rykäisy liikkeellelähdössä.
- Hyytyminen kolmosella 5000rpm kohdella kaasu pohjassa.
Vaihdetut osat tähän mennessä:
- Uusi puolan johto
- Uusi alipainesäädin
Eräs kaveri arveli sitä, hmm, virranjakajan lähellä olevaa bensasärveliä, mikäs se nyt olikaan. Jostain luin, että kansi+pyörijä+johdot voisi uusia, saattavat olla jo hieman ajetut. Mikähän tässä nyt oikein on vikana, hyytymisvika molemmilla kaasareilla ja nykimisvika vain toisella. Sekä sähkö- että polttoaineongelma?
Niin ja lisättäköön, että tuossa jo aikaisemmin olen vaihtanut tulpat, ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen.
Ratkaisu:
Vaihdettu kaasutin, polttoainepumppu, virranjakajan kansi ja pyörijä, puolan ja tulpan johdot, virranjakajan alipainesäädin ja sytytysyksikkö (kokeiltu myös ilman polttoainetankin korkkia). Vika oli kuitenkin siinä, että joku oli liittänyt polttoaineletkut väärään järjestykseen valkoiseen purkkiin (polttoainehöyryjen poistaja, "degassing tank").