Noniin, tämä ongelma ratkesi lopultakin. Vika todellakin oli tuossa ohjausvaihteen muovisessa päätylaakerissa, jonka vaihtaminen poisti välykset ja kolinat.
Ohjausvaihteen oikean puoleisen päätylaakerisarjan vaihto (309 -90 1.6i, ei tehostinta):1. Hanki uudet osat. Eekoolla "ohjausvaihteen laakerisarja" -nimellä, hintaa kertyi 5€. Mukana tuli itse muovinen hela, sekä kumiset stefat.
2. Nosta auton keula pukkien varaan ilmaan, irroita etupyörät.
3. Irroita raidetangon päät kummaltakin puolelta olkakappaleista. Ulosvetäjä lienee tarpeen.
4. Irroita ilmanputsarikotelo ja sen alta peltinen levy, jolloin saat enemmän tilaa työskennellä.
5. Avaa ohjausakselin ja ohjausvaihteen välisestä liitoskappaleesta pultti, ja kampea ruuvimeisselillä metallinen lukitelevy irti.
6. Avaa kaksi kappaletta muttereita, joilla ohjausvaihde kiinnittyy runkoon. Poista myös pultit.
7. Irrota ohjausvaihde ohjausakselista, poista peltinen suojalevy ohjausvaihteesta joka ilmeisesti suojaa suojakumeja pakoputken kuumuudelta. Lähtee ihan vetämällä, jostain siitä putken lähistöltä pitäisi löytyä.
8. Vedä ohjausvaihdepaketti ulos kuskin puoleisesta pyöräkotelosta.
9. Irroita suojakumin ohjausvaihteen puoleinen kiinnike, vedä suojakumia ulos niin paljon että raidetangon sisäpään nivel tulee esiin.
10. Kiinnitä ohjausvaihteen puoleisesta tangosta paketti ruuvipenkkiin, tartu putkipihdeillä nivelen pesästä kiinni ja kieritä oikean puoleinen raidetanko irti.
11. Avaa ruuvipenkki, ja kiinnitä ohjausvaihde rungostaan uudelleen siihen kiinni.
12. Vedä lukkorengaspihdeillä ohjausvaihteen päässä näkyvä lukkorengas ulos. Tämän jälkeen pienellä ruuvimeisselillä varovasti lonkotellen metallinen "prikka" sekä ulompi kuminen stefa. Nyt päästä pitäisi näkyä muovista valmistettu "laakeri".
13. Etsi kaksi ohutta ruuvia, ja kierrä ne varovasti eri puolille muoviholkkia. Kun ruuvit ovat tarpeeksi syvällä kiinni, vedä ruuvien avulla muoviholkki varovasti tasaisesti pois.
14. Ellei sisempi stefa tullut samalla, kaiva myös se ulos esim. ruuvimeisselin avulla.
15. Ruuttaa prässillä ohjausvaihteen sisään rasvaa, rasvaa myös hammastanko ja ohjausvaihteen pään sisäpuoli (helpottaa uuden holkin paikalleen menemistä).
16. Työnnä laakerisarjan mukana tuleva uusi stefa oikeinpäin ensimmäisenä painoilleen.
17. Työnnä seuraavaksi tankoon uusi muoviholkki ja sopivan reiällisen metallilevyn avulla esim. naputtele se varovasti ohjausvaihteen päädyn tasalle.
18. Työnnä perään ulompi stefa, sekä metallinen "prikka".
19. Käytä vanhaa muoviholkkia apuna ja naputtele paketti vanhan holkin & esim. sen reiällisen metallilevyn avulla tarpeeksi syvälle ohjausvaihteen sisälle (niin, että saat lukkorenkaan paikoilleen).
20. Asenna lukkorengas, varmista että se asettuu hyvin uraansa.
21. Kieritä raidetanko takaisin ja paina prässillä vähän suojakumin sisään & nivelen päälle rasvaa.
22. Vedä suojakumi takaisin ohjausvaihteen rungon päälle, ja esim. isolla nippusiteellä kiinni.
23. Asenna paketti päinvastaisessa järjestyksessä takaisin autoon, ja hämmästy miten napakalta ohjaus taas tuntuukaan.