Erään vanhakoppaisen 309:n luukun "kohdistaneena": pultit löytyy ulkopuolelta niiden mustien muovi lätkien alta ja on muuten aika tarkalleen ottaen ihan turha yrittää työntää luukkua paikalleen jos kaasujouset on paikallaan. Eli ne kannattaa irroittaa toisesta päästä ensin.
Tein tuon kohdistuksen juuri pari viikkoa sitten samanmalliseen autoon, kaasujouset paikoillaan, kunnen niitä ymmärtänyt irrottaakaan. ;-) Kannen ja takakylkien saumat eivät olleet ihan kohdallaan, vaan luukun reuna tuli liian taakse. Kun Torx-kantaiset pultit löysäsi sopivasti ja luukun nosti yläasentoonsa, sai sitä kyllä työnnettyä auton etupäätä kohti vielä hiukan, vaikkakin se pieni säätövara oli jo melkein käytetty. Mutta tuossa tarvittiin siis apumiestä pitämään luukkua oikeassa asennossa ylhäällä ja eteenpäin painettuna sillä välin, kun itse kiristin pultit.
Käytettävissä oleva säätövara oli todella pieni, mutta se auttoi juuri sen verran, että nyt luukun takareuna on juuri oikealla kohdalla kylkiin nähden. Sivusuunnassakin säätöä voi suorittaa, mutta luukku liikkuu saranamekanismin rakenteenkin vuoksi sen verran sivusuunnassa, että ihan millintarkka kohdistus on hankalaa/mahdotonta. Mutta saa ne raot sivuiltakin ihan riittävän tasaisiksi. Myös luukun lukkoa ja/tai sen vastakappaletta saattaa pystyä hiukan liikuttamaan sivusuunnassakin, jolla on myös vaikutusta siihen, millaiseen asemaan luukku sulkeutuessaan jää.
Ilmeisesti kaasujouset irrotettuina luukkua ei olisi tarvinnut painaa niin suurella voimalla kohti auton etuosaa ja säädön olisi voinut kenties tehdä luukku ala-asennossa?
Kuviakin otin, joten ehkäpä jossain vaiheessa laitan niitä esille.