Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajarrurumpujen vaihto  (Luettu 5164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kermit

  • Vieras
306 - Takajarrurumpujen vaihto
« : 11.11.2005, 23:33:10 »
Auto: 1993 306 1,6.

Takajarrut rupesivat pitämään aika ikävää meteliä. Pikainen diagnoosi tallissa paljasti, että kengästä on ehkä pinta irti. Mutta kuinka tuosta saa nuo rummut auki?

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #1 : 12.11.2005, 02:17:58 »
- löysää käsijarruvaijerin säätö.
- mikäli kengässä säätöhammastus/vapautusreikä rummussa tai jarrukilvessä vapauta/löysää myös tämä.
- irroita pyörännavan suojakuppi.
- avaa napamutteri (muistaakseni 32 mm:n avainväli/hoikka hylsy).
- rumpu kouraan (kumi/muovi päisellä vasaralla voi avittaa).

Jarrurumpuun mahdollisesti kulunut olake/kengät lähellä rummun pintaa -> saata tarvita ulosvetäjää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #2 : 12.11.2005, 08:31:24 »
Jos se ei muuten irtoa niin löysää käsijarrun vaijerit kahvan päästä ja työnnä pultin reijästä käsijarrun kampea (kiinni jarrukengässä) sisäänpäin, olakkeen yli (girling) tai työnnä pultin reijästä kammen putkisokka sisään (bendix). näin vapautat kengät liikkumaan lähemmäs toisiaan

Rummussa muistaakseni lukee kumpi jarrut on tehnyt, jos ei niin tirkistele pultin reijästä, lisä apua pitäisi löytyä korjausoppaasta.

Jarrut on muistaakseni ihan samanlaiset kuin 205:ssä ja 309:ssä
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Naassi

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #3 : 13.07.2010, 12:09:52 »
Ongelma:

Auto: 1995 306 1,6 SR.

Nyt olisi taakse jarruremontti tekeillä ja eiköhän tämä tietenkin tökännyt tuohon rummun irrotuksen. Napamutterin nappasin irti ja rumpu istuu paikallaan niin kuin mutterin ollessa paikallaankin. Arvelinkin, että tässä näin käy juurikin rumpuun syötyjen urien takia, mutta nyt en kyllä ymmärrä, miten saan palat sisään, että rummun saa ulos.

Pultin rei'istä sisälle kurkistelin ja näyttäisi, että sisällä on juurikin sama kokoonpano kuin toisen viestiketjun kuvassa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13594.msg81568#msg81568

Ratkaisu:

Rumpu tulikin käsiin kunhan hieman vielä pyöritteli ja tutki pultin rei´istä mitä pitää meisselillä pyöritellä. Toisen puolen kun sai auki, olikin toinen puoli jo helppo.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #4 : 13.07.2010, 14:00:23 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22866.msg114487#msg114487

Varmista ensin, että käsijarru on täysin vapautettu eli kahva alhaalla ja vaijerit riittävän löysällä (löysää tarvittaessa vaijerin säätöä kahvan juuresta mutteria kiertämällä). Jarrurummun sisällä oleva käsijarrun itsesäätömekanismin toteutus vaihtelee valmistajasta riippuen (esim. Girling/Lucas tai DBA/Bendix), mutta pultinreiästä voi yrittää muuttaa säätöä siten, että jarrukengät siirtyvät kauemmaksi jarrurummusta. Käytännössä pultinreiästä on hankala nähdä jarrurummun sisälle ja tehdä mitään säätöjä.

Helpompi vaihtoehto on vapauttaa jarrukengät pultin reiän kautta niin, että ne pääsevät liikkumaan kauemmaksi rummusta. Menetelmä vaihtelee jarrujen toteutuksesta (valmistajasta) riippuen. Tarkoitus on saada toisessa jarrukengässä oleva käsijarrumekanismin vipu siirtymään jarrukengän taakse vivussa olevan rajoittimen ohi, jolloin jarrukengät asettuvat kauemmaksi rummusta, mikäli käsijarruvaijeri ei ole liian kireällä (löysää tarvittaessa vaijerin säätöä riittävästi kahvan juuresta). Normaalistihan käsijarrua käytettäessä vaijeri vetää ko. vipua ulos, jolloin jarrukengät kiristyvät rumpua vasten.

Mikäli vivussa on rajoittimena putkisokka, lyödään se irti tai ainakin vivun pinnan tasolle tuurnan avulla pultinreiän kautta. Sen jälkeen vipu liikkuu joko itsestään jarrukengän taakse tai sitten sitä pitää liikuttaa vaikka ruuvimeisselillä (saattaa olla ruostunut kiinnikin). Rakenne, jossa käsijarruvivun liikettä on rajoitettu putkisokalla, näkyy tämän viestin kuvassa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13594.msg81568#msg81568

Jos vivun liikettä on rajoitettu siinä kiinteästi olevalla olakkeella, painetaan vipua pultinreiästä niin, että se pääsee liikkumaan jarrukengän taakse. Tällainen rakenne näkyy esim. 309:n jarruja käsittelevässä viestiketjussa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22152.0

Esim. Haynesin oppaassa on mainittu, että putkisokkaa käytetään vain valmistajan Girling/Lucas jarruissa ja olaketta DBA/Bendix:n jarruissa, mutta käytännössä ainakin joissakin tarvikejarrukengissä sokka on korvattu olakkeella.

Kun jarrurumpua yrittää vetää irti, voi sitä kopautella vasaralla eri puolilta irrottamisen helpottamiseksi. Rumpua voi myös yrittää kammeta ulospäin tasaisesti eri puolilta esim. ison ruuvimeisselin avulla. Eräs vaihtoehto on käyttää ns. liukuvasaraa, mutta vaikeimmissa tapauksissa voi kuitenkin joutua turvautumaan ulosvetäjään (jonka voi virittää kiinni pyöränpulttien avulla). Kun rumpua kiskoo väkisin irti, on aina vaarana, että jarrukengät ja niiden kiinnitysosat vaurioituvat eli kannattaa ostaa uudet osat varalle tai sitten toimia erittäin varovasti.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 16:47:34 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info