407:ssa on sähköhydraulinen ohjaustehostin. Ja eihän sitä välttämäti kannata tahallaan hajottaa, kun auto joutuu sitten pajalle. Laitan tuohon alle tekstin, mistä nuo ongelmat ainakin osittain johtuu.
Ohjausjärjestelmässä ilmeni talvella vika, joka todennäköisesti koskettaa kaikkia ennen kesäkuuta 2005 valmistettuja 2,0- ja 2,2-litraisia bensiini- ja 2,0-litraisia dieselmalleja. Näissä ”keskihintaisissa” malleissa on sähköinen hydraulipumppu, jonka tehostusvoimaa säädellään sekä ajonopeuden että ohjauspyörän kääntönopeuden mukaan. Suurin osa vikahavainnoista on tehty testiauton tapaisissa kaksilitraisissa bensamalleissa.
Vian aiheuttajaksi epäiltiin aluksi sitä, että järjestelmään oli jäänyt tehtaalla ilmaa. Testiauton vikakorjaukseen mennessä tätä ilmaamisella poistettavissa ollutta asennusvirhettä ei enää pidetty Suomessa ongelman pääsyynä. Tehdas on kuitenkin päätynyt siihen, että tehostamattomuus johtuu siitä, että pumppu hörppää ilmaa, koska imuputki on säiliössä liian korkealla. Kesästä alkaen tuotannossa on ollut ”hörppäämätön” rakenne.
Suomalaisten ratkaisu tehostamattomuusongelmaan on jo kauan sitten hyväksi havaittu notkeamman öljyn käyttö. Testiautoon vaihdettu öljy vaahtoaa alkuperäistä vähemmän, eivätkä ilmakuplat jää sen rakenteisiin samalla tavalla kuin tehtaan käyttämään öljyyn.