Auto: xxxx 206 1,4.
Semmonen huomio tänään.
Vaihdoin eilen 206 1.4i koneeseen lämpötila-anturin, kun tyhjäkäynti alkoi ryykäillä lämpimänä. Tyhjäkäynnin laatu parani huomattavasti. Siitä tuli todella tasainen. Samoin huomasin, että lämpömittari näyttää ihan eri lukemia. Ennen kone ei ajossa lämmennyt ikinä yli 80 asteeseen, nyt moottoritiellä lämmöt on mittarin mukaan lähellä sataa astetta. Vanha anturi siis näytti noin 20 astetta alempaa lämpötilaa.
Mutta se juttu. Auto on talven aikana alkanut taas heitellä vikavaloa ja koodia p0130 ja p0136 satunnaisen tasaisesti. Lampdan vaihto auttoi pariksi kuukaudeksi mutta sitten alkoi taas. Auto toimi koko ajan ihan normaalisti. Nyt kun vaihdoin lämpötila-anturin, niin vikavalo katosi kojetaulusta ja on nyt pysynyt pari päivää poissa. En ole nollannut sitä pois enää vähään aikaan. Nyt se häipyi itse. Mun oma autotallipsykologinen dignoosini on, että viallinen lämpötila-anturi on huiputtanut ecua ja polttoaineen syöttö on ollut koko ajan aavistuksen rikkaalla. Eli vanhan liiton termillä "ollu ryyppy koko ajan päällä". Siksi lampda-arvot ei oo pysyny toleransseissa. Voisko olla näin?