Auto: 2004 407 2,0 Executive (automaatti, VF36DRFNE21083215, 213 000 km).
Parina päivänä tuli käynnistettäessä depollution system faulty ja kone kävi kolmella pytyllä. Alkoi kaasua annettaessa käymään kyllä ihan tasaisesti ja muutenkin normaalisti. Jätin sen sitten ajosta parkkiin ja tunnin päästä yritin startata niin enää ei inahdakaan. Startti pyöritti kyllä konetta ihan normaalisti, mutta auto ei yritäkään käynnistyä.
Aikasemmin mulla mennyt tuosta puola ja silloin auto toimi kutakuinkin samalla tavalla. Purin tänään puolan pois vaihtoa varten ja otin samalla myös tulpat irti. Tulpat pois vedettäessä oli kaksi edestä päin katsottaessa vasemmanpuoleista tulppaa kierteen ylälaitaan asti melko paksusti öljyssä. Tarkemmin tutkittuna oli samoten myös puolan "kumikansi" sisältä öljyssä. Sylinterissä näytti olevan silmämääräsesti reiluhkosti öljyä männän päällä. Ja kyllä, oli öljyä. Ei ollut jäähdytinnestettä tai bensaa, vaan öljyä. Kauaa tai paljoa se ei ole vielä vuotanut, koska sinertävää savua en ole hoksannut ja koneessa on kuitenkin noin puoleen mittatikkuun asti öljyä.
Mikähän tuosta mahdollisesti olisi korkannut?