Kirjoittaja Aihe: 407 - Öljyä palotilassa (EW)  (Luettu 3232 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MacBaren

  • Vieras
407 - Öljyä palotilassa (EW)
« : 29.03.2017, 00:22:58 »
Auto: 2004 407 2,0 Executive (automaatti, VF36DRFNE21083215, 213 000 km).

Parina päivänä tuli käynnistettäessä depollution system faulty ja kone kävi kolmella pytyllä. Alkoi kaasua annettaessa käymään kyllä ihan tasaisesti ja muutenkin normaalisti. Jätin sen sitten ajosta parkkiin ja tunnin päästä yritin startata niin enää ei inahdakaan. Startti pyöritti kyllä konetta ihan normaalisti, mutta auto ei yritäkään käynnistyä.

Aikasemmin mulla mennyt tuosta puola ja silloin auto toimi kutakuinkin samalla tavalla. Purin tänään puolan pois vaihtoa varten ja otin samalla myös tulpat irti. Tulpat pois vedettäessä oli kaksi edestä päin katsottaessa vasemmanpuoleista tulppaa kierteen ylälaitaan asti melko paksusti öljyssä. Tarkemmin tutkittuna oli samoten myös puolan "kumikansi" sisältä öljyssä. Sylinterissä näytti olevan silmämääräsesti reiluhkosti öljyä männän päällä. Ja kyllä, oli öljyä. Ei ollut jäähdytinnestettä tai bensaa, vaan öljyä. Kauaa tai paljoa se ei ole vielä vuotanut, koska sinertävää savua en ole hoksannut ja koneessa on kuitenkin noin puoleen mittatikkuun asti öljyä.

Mikähän tuosta mahdollisesti olisi korkannut?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #1 : 29.03.2017, 01:07:46 »
Jos onkin käynyt niin, että esim. venttiilikoneiston kannet (tiiviste) tai nokka-akselien laakerikannet (tiivistemassa) ovat vuotaneet öljyä sytytystulppien koloihin ja sieltä öljy on päässyt tulppia irrotettaessa valumaan männän päälle? Tai sitten öljyä on päässyt noihin tulppien koloihin öljyntäyttöaukon korkin kautta huohotusjärjestelmän tukkeutuessa esim. jäätymisen seurauksena tai öljyä lisättäessä sitä on valunut hiukan ohitse?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=69038.msg335543#msg335543
« Viimeksi muokattu: 29.03.2017, 01:13:17 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MacBaren

  • Vieras
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #2 : 30.03.2017, 01:46:36 »
Mitenhän tuon öljyn ohikaatamisen tai huohottimen vuotamisen mahdollisuuden pystysi tarkastamaan/pois sulkemaan? Onko ainut mahdollisuus vaan ottaa venakoppa irti ja tarkastaa sieltä tiivisteet? Kuhan tuon nyt piuhan päähän saa hinattua niin sieltä varmasti jotakin tietoa irtoo, ainakin tuohon käynnistykseen liittyen.. Nythän tuo toistaseksi seisoo keskellä mettää.  ;D

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #3 : 30.03.2017, 12:17:36 »
Jotain osviittaa voisi saada kun poistaa venttiilikoppien välistä puolakannen ja katsoo taskulampun avulla näkeekö mistä öljyä on tullut. Puolasetti taitaa lähteä pienen ruuvarin (sähköjohdon liitin) ja pienen hylsyn avulla. Oisko 9-10mm ehkä.

Tuolta saattaa nähdä myös mahdollisesti vuotaako välikannen tiivistys?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #4 : 30.03.2017, 16:43:01 »
Kannattaa tosiaan varmaan tutkia, jos näkyy, mistä öljyä olisi mahdollisesti vuotanut sytytystulppien syvennykseen ja sen jälkeen puhdistaa tuo alueen huolellisesti. Sen jälkeen taas käyttöä ja lopuksi tarkastus uudelleen. En lähtisi ensimmäisenä irrottamaan venttiilikoneiston kansia ja nokka-akselin laakerikansia.

Toki nyt ensin olisi varmaan tärkeintä saada se auto käyntiin. Öljyvuoto ei välttämättä liity siihen mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2017, 16:47:07 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MacBaren

  • Vieras
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #5 : 03.04.2017, 16:12:59 »
Öljy palotilassa johtui tukkeutuneesta huohottimenletkusta. Öljyä oli työntyny tulpanreiän tiivisteiden välistä. Öljyä siis oli loppujen lopuksi vaan siinä tulpan päällä ja tulpat irrottaessa valui reiästä sylinteriin. Tämä nyt korjattu viikonlopun aikana.

Auton käynnistysongelma johtuu siitä ettei kone saa polttoainetta. Vika ei ole pumpussa, koska suoralla virralla pumppu toimii ja autokin käynnistyy normaalisti. Sulakekaan ei ole ongelma. Vika siis paikantui konehuoneessa olevan sulakerasian pohjaan.

Uusi pohja maksaa aivan liikaa mansikoita Pörhöltä. Autoa ei ole tällä hetkellä mulla mahdollisuus loppuviikkoon rassata ja itse en hoksannu ottaa ylös siitä pohjasta oikeaa BSI-koodia. Saanko sen jostain ongittua esimerkiksi teknisen osan tiedoilla, jotta uuden osan kerkeis työviikon aikana esim. purkaamoilta tai ulkomailta metsästää? Toisekseen, osaako kukaan sanoa, että miten nämä sulakerasian pohjat toimii ristiin, jos suoraan samalla koodilla olevaa ei löydy. 

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #6 : 03.04.2017, 22:55:21 »
Toisekseen, osaako kukaan sanoa, että miten nämä sulakerasian pohjat toimii ristiin, jos suoraan samalla koodilla olevaa ei löydy.

Hyviä juttuja nuo tehdyt korjaukset. PSF-1 on oikea nimi tuolle sulakerasialle (BSMmäsikin-kutsuttu). Boxin valkoiseen tarraan merkitty Lxx koodi on merkitsevin. Arvaan, että olisi L02. Mihin kytkit suoran virran? Yksi rele on boxista rikki tai sen ohjainkomponentti. Sama syöttää be-ruiskuboxia.

Laita rekkaria (syötä Bilteman laatikkoon/tai katso oven karmista) niin autosi VINni tiedossa, niin katsotaan. ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MacBaren

  • Vieras
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #7 : 05.04.2017, 14:54:53 »
Mihin kytkit suoran virran?

Laita rekkaria (syötä Bilteman laatikkoon/tai katso oven karmista) niin autosi VINni tiedossa, niin katsotaan. ;)

Pakko sanoa, että nyt en ole ihan satavarma. 🙄 Kaveri on sähköpuolen ammattilainen ja se oli mukana sitä ronklaamassa. Itellä tuo sähköpuoli on pintapuolta lukuunottamatta melko hepreaa. Voin kysästä ihan mielenkiinnosta, että mihin se sen suoran virran kytki.

VIN: VF36DRFNE21083215

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #8 : 07.04.2017, 16:10:54 »
Varmistan vielä että onko kyseinen huohotusletku se joka tulee venttiilikopan päähän? Oliko se ihan kunnolla tukossa? Kertokaapa mikä sen funktio on ja kuinka se vaikuttaa öljyn kulutukseen tai siis kulkeutumiseen tulppien päälle? Tuota pitkinhän kai höyryt venttiilikopan alta imeytyy imusarjaan. Vai tuleeko kopan alle painetta?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #9 : 07.04.2017, 22:54:44 »
Venttiilikopan sisällä on labyrintti joka tiivistää öljysumun. Tuo labyrintti voi olla myös itsessään tukossa.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #10 : 08.04.2017, 10:02:14 »
Labyrintti? Tarkoitatko kopan tiivistettä?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #11 : 08.04.2017, 10:30:57 »
Muistelisin, että kopan sisällä sen huohotusletkun liittimen kohdalla on se labyrintti, sellainen öljynerotuspurkki. Ja tuo tulppakaivoissa oleva öljy ei ole EW-moottoreissa mikään harvinaisuus. Jostain se sinne mönkii, mutta harvoin siitä taitaa suurempaa ongelmaa olla.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #12 : 08.04.2017, 12:17:30 »
Itsellä vain normaalisti menny öljyä 15000 vaihtovälillä pari litraa, mutta nyt kun edellisestä öljynvaihdosta 6000km niin piti lisätä yli 2 litraa. Tai sitten olivat vaihdossa jättäneet vajaaksi. Öljytason varoitinkin reagoi vasta kun oli litran alle alamerkin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #13 : 08.04.2017, 13:19:31 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort (EW10A).

Oisko jääny täyttö vajaaks vperalla? Muistelen että moottoriöljyn tilavuudeks ilmoittaa ainakin kaksi litraisen kohdalla 4,25l, öljynvaihdossa kuitenkin tutun korjaamolla todettiin ettei ylämerkkiin tavoita tuolla määrällä, ennenmmin 5,25l oli lähempänä... mene ja tiedä mihin tuo öljy menee mutta ylämerkissä on nyt pysynyt viimeisen vaihdon jälkeen. n. pari kk. kilometrejä en jaksa muistaa mitä on tullut... 1.8 kone kyllä 406:n kohdalla oli perso öljylle. Nykyisin löytyy kyllä aineita joiden luvataan irroittavan öljyrenkaat ja männänrenkaat, sekä palauttavan nuo kimmoisammiksi.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #14 : 08.04.2017, 15:33:44 »
Joo oma 406 ja nykyinen 407 1.8 on vieneet öljyä alusta lähtien. 15tkm välillä normaalisti pari litraa ainakin isommilla kilsalukemilla. Normaalisti siis.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207