Ongelma:
Auto: 2000 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, RFR).
Autossa on nyt muutaman vuoden ollut sellainen vika, että tasaista 110 km/h mittarinopeutta ajaessa tehot tuntuvat hiipuvan välillä lievästi ja sitten taas vetää normaalisti. Tätä tapahtuu muutaman sekunnin välein jatkuvasti. Muuten auto toimii normaalisti. Tuo on vain ärsyttävä piirre matka-ajossa, antaa jotenkin epävarman olon.
Lisäksi nopeusmittari heiluu yli 100 nopeuksissa noin sekunnin syklillä +/- 2 km/h väliä, vaikka nopeus ei oikeasti muutu. Lisäksi käynnistäessä kierrokset ovat joskus parikin sekuntia 2000 rpm tienoilla, ennenkuin tyhjäkäynti asettuu normaaliksi.
Tekeekö moottorinohjaus tuolla nopeussignaalilla mitään vai onko nämä 2 erillistä vikaa? Itselle tulee lähinnä mieleen, että lambda-anturi on hidastunut ajetun 210 000 km:n aikana tai vaihtoehtoisesti MAP-anturi ei anna vakaata signaalia. Tyhjäkäyntimoottori tuskin tekee noissa nopeuksissa mitään?
Ratkaisu:
Nyt on uusi lambda-anturi kiinni. Olipa aika helppo homma, sai yläkautta irti, kun laittoi kiintoavaimen hollille ja kopautti lankunpätkällä auki.
Koeajon perusteella ainakin tuo lievä nykiminen häipyi. Samoin tyhjäkäynti ei ole koskaan ollut noin tasainen. Se aikaisempi könkötys on nyt täysin poissa. Aiemmin se jo väheni laturin vaihdolla, mutta nyt se taisi tyystin poistua.
Kulutuslukemat tipahti aika mukavasti tuon lambda-anturin vaihdon jälkeen. Vaikuttaisi sekalaisessa ajossa (15 % taajama/85 % matka) kulutus asettuneen 7,5 l/100km tienoille, joten hyvinkin soppeli kulutus tuon kokoiselle autolle. Tuosta matka-ajostakin noin kolmannes on 100 nopeusaluetta, joten ihan hissuttelua ei ole ajeltu.