Olisi aika päivittää välillä tämänkin projektin tilannetta, joka harvakseltaan etenee. Monenlaista taas selvinnyt, uusia ongelmia ilmennyt ja pari uutta kysymystäkin. Tarinaa tulee taas paljon. Jos on kiire, mutta haluat auttaa, hyppää suoraan
kysymyksiin lopussa Aloitan siitä mihin viime tekstissä jäin:
TammikuuTammikuun alkupuolella tein seuraavan reissun auton luo. Tarkistin ensin nokan ja kampiakselin anturoiden asennuksen. Varmistin vielä kertaalleen, että jako kohdillaan. Ja sitten ilmailemaan polttoainelinjoja. Korkeapaineputket auki suuttimien päistä, kuten palstalta ohjeen sain, ja startilla pyöritystä. Putket kiinni, ja moottori alkoi jo lupailemaan. Selvästi ainakin pari sylinteriä sytytti. Sen jälkeen starttailin akun tyhjäksi asti, mutta enää ei lupaillut. Putket uudelleen auki, ilmaus, ja taas lupailee! Polttoainepuolella vika siis on.
Summissa en kuitenkaan kalliita suuttimia tai pumpun osia alkanut vaihtamaan. Tässä vaiheessa otin vastaan palstalta tulleen avuntarjouksen Diagboxin käytöstä (kiitos vaan Timppa71 vielä avusta!
).
Varmuuden vuoksi katsottiin ensin, ettei se ajonesto ole päällä, ei ollut. Käynnistysongelmaan liittyviä vikakoodeja löytyi vain yksi: P1164 ”Fuel pressure signal”. Tämä jätti vielä paljon vaihtoehtoja, pumppu, suuttimet, vieläkin ilmaa jossain, vai peräti vuoto?
Kokeiltiin Timpan kanssa käynnistää (etukäteen olin taas aukonut ja ilmannut putket) niin, että toinen starttasi ja toinen pumppasi primer-pumppua, ja KAS… käyntiin se lähti! Sammui heti, jos painoi kaasua tai lopetti käsipumpulla pumppaamisen. Livedatasta nähtiin, että dieselpaineet vaihteli hurjasti, ja välillä tippui nollaan.
Seuraavana päivänä kyselin parilta diesel-korjaamolta pumpun ja suuttimien mittaushintoja, ja samalla vinkkejä ongelmaan? Molemmat sanoivat, että oirekuvaus sopii vuotoon jossain kohtaa polttoainelinjaa. Kun tankissa ei ole nostopumppua ja korkeapainepumppu on imevää mallia, riittää kuulemma pienikin vuoto, eikä alipaine riitä kuljettamaan polttoainetta. Dieseliä ei silti välttämättä vuoda ulospäin. Korjaamolta vinkattiin rakentamaan ”varatankki”, mistä suorat tulo- ja paluuletkut pumpulle (hyvin ilmattuna tietysti). Jos varatankilla toimii, silloin autossa vuoto jossain pumpun ja tankin välissä. Tämän tein, mutta eipä käynyt varatankillakaan. Vika silti löytyi. Varajärjestelmään laitoin kirkkaat letkut, ja huomasin, että paluupuolelta puskee metallia. Magneetilla varmistui, metallia se on. Kurkkaus polttoainesuodattimeen paljasti katastrofin laajuuden, sehän oli täynnä metallia! Pumppu on höylännyt itseään pitkän aikaa. Metallia on tankissa, letkuissa ja joka paikassa. Lopulta ajossa leikannut kiinni sillä seurauksella, että nokka-akselin toisessa päässä jakohihnapyörä pääsi kääntymään, ja jako sekaisin. Tässä siis kaiken pahan alku ja juuri.
Oli taas aika matkustella kotipaikkakunnalle. Erätauko olikin paikallaan, piti vähän istua alas ja puhallella. Aikaa & rahaa oli projektiin uponnut jo runsaasti, mutta loppua ei näkyvissä. Vaihtoon ainakin pumppu, mahdollisesti kaikki suuttimet, putkia, letkuja jne. Suuttimet nappasin kuitenkin mukaan ja vein testattavaksi. Pumppua ei edes kannattanut testailla.
Korjaamolta tuli vaihteeksi positiivisia uutisia. Metallin kierrosta huolimatta, kaikki suuttimet kunnossa!
Ei enää uuden veroiset, mutta ”keskitasoiset” arvot antoivat. Joten päätin projektia jatkaa.
MaaliskuuSeuraava reissu tuli mahdolliseksi tällä viikolla. Sillä välin olin Saksasta tilaillut uudelleen rakennetun pumpun 2 vuoden takuulla ja mittaustuloksilla, 450€. Vähän halvemmalla olisi saanut, jos olisi ollut antaa vaihtopumppu. Omani ei sellaiseksi kelvannut. Moniin kertoihin avatut korkeapaineputket myös vuoti, ne myös tilasin + jotain pientä tarviketta. Commonrail-putki, tankki ja muut letkut olisi tarkoitus vain puhdistaa.
Tauon aikana tuli hankittua kunnollinen diesel-puristuspainemittarikin. Tässä vaiheessa ei ollut enää epäilystä, että venttiilit olisi mutkalla. Ajattelin vaan tulevaisuuden varalle ottaa arvot ylös, kun suuttimet oli irti. Mittarisetissä oli hyvät sovitteet hehkujen reikiin, mutta ei suuttimien. Sinne piti rakennella itse, eikä ihan yksinkertaista ollut. Mittarin sai kumitulpalla kyllä tiivistettyä suutinpesän yläosaan, mutta silloin männän puristama ilmatila kasvoi hurjasti, paineet näytti mitä sattuu, 12-14bar. Paineet nousi sitä mukaa mitä sain ilmatilaa pienennettyä. Lopulta pääsin näihin lukemiin:
1.syl. 18 bar (16 bar)
2.syl. 21 bar
3.syl. 20,5 bar
4.syl. 22 bar
Vähän mataliahan nuo diesel-moottorille, mutta edelleen ilmatilaa oli enemmän puristettavana, mitä suutin paikoillaan olisi. Arvelisin, että noista 5-6 baria puuttuu ihan sillä. Lähinnä huolta aiheutti 1 syl., jonka paine välillä tippui jopa 16 bar, selvästi muita alemmas.
Tätä selvitelläkseen päätin tehdä myös ohivuotomittauksen, jonka tein jo aiemmin, kun nokat ja nostimet oli irti. Tällä kertaa laskin prosentitkin ohivuodolle:
1.syl. 8 %
2.syl. 5 %
3.syl. 4 %
4.syl. 8 %
Eli kaikki hyväkuntoisen moottorin lukemissa. Huolenaiheeksi nousi edelleen 1. syl., jonka toinen imuventtiili vuoti selvästi. Myös 3 ja 4 sylinterissä toinen imuventtiileistä vuoti lievästi. Pakoventtiilit kaikki tiiviit. Mysteeriltä tuntui, että nokat irrallaan, kaikki venttiilit ylhäällä, yksikään imuventtiili ei vuotanut.
Mielestäni ainut järjellinen selitys on, että uudet nostimet eivät (vielä) ole oikeissa mitoissa.
Ja sitten niihin kysymyksiin:1. Miten olette asentaneet uudet hydraulinostimet, öljyä täynnä, puoliksi, vai tyhjänä?Itse noudatin Alfamerin ohjetta upottaa ne öljykylpyyn ennen asennusta. Tosin remontin viivästyessä ne oli siellä kuukausia. Varmaan venyneet täyteen mittaan. Lueskelin jotain ohjetta missä puristettiin ruuvipenkissä osa öljystä pois ennen asennusta. Siinä voisi olla järkeä.
2. Kuinka nopeasti uusien nostimien pitäisi säätyä kohdilleen?Omallani on nyt tehty lukemattomia pyörityksiä startilla(käynnistymisongelmaa etsiessä, ja puristuksia mitatessa), lisäksi pari lyhyttä jaksoa tyhjäkäyntiä. Mutta lämpöiseksi asti konetta ei ole käytetty, eikä ajettu tien päällä. Vieläkö siis normaalia, että säätimet sekaisin?
Pieni huolenaihe vaan nousi, kun huomasin alkuperäisten pituuden olevan 32,85mm ja tarvikkeena ostamieni 33,5mm. Varaosanumerot kyllä täsmää.
3. Ja se TÄRKEIN KYSYMYS: Kuinka helposti nuo vuotavat imuventtiilit palavat?Eihän ne mahdottomasti vuoda, kun ohivuotoprosentit tuollaiset. Selvästi kuitenkin puhalluksen tuntee kädellä imukanavasta, kun kompuralla työntää sylinteriin 6-8baria. Imusarjassa oli myös likaa jo lyhyiden tyhjäkäyntijaksojen jälkeen. Männät oli puskenut palamatonta dieseliä ja nokea jonkin verran takaisinpäin.
Saattaahan nuo nostimet ajossa säätyä, mutta alkoi epäilyttää, ettei tule taas isompaa remonttia venttiilejä polttamalla.
Varmaan ensin vaan tyhjäkäyntiä pitkään, jäähdytys ja uutta tyhjäkäyntiä, sitten rauhallista ajoa?
Viikonloppuna on tarkoitus tuo polttoainepuoli puhdistella ja asentaa. Sitten olisi aika testiajolle. Joten jos löytyy vinkkejä/varoituksia noiden venttiilien osalta, ne olisi tässä vaiheessa paikallaan.