Kirjoittaja Aihe: 407 - Jako meni sekaisin -> moottoriremontti tehty, mutta ei käynnisty? (HDi)  (Luettu 6507 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Olisi aika päivittää välillä tämänkin projektin tilannetta, joka harvakseltaan etenee. Monenlaista taas selvinnyt, uusia ongelmia ilmennyt ja pari uutta kysymystäkin. Tarinaa tulee taas paljon. Jos on kiire, mutta haluat auttaa, hyppää suoraan kysymyksiin lopussa  :)


Aloitan siitä mihin viime tekstissä jäin:

Tammikuu
Tammikuun alkupuolella tein seuraavan reissun auton luo. Tarkistin ensin nokan ja kampiakselin anturoiden asennuksen. Varmistin vielä kertaalleen, että jako kohdillaan. Ja sitten ilmailemaan polttoainelinjoja. Korkeapaineputket auki suuttimien päistä, kuten palstalta ohjeen sain, ja startilla pyöritystä. Putket kiinni, ja moottori alkoi jo lupailemaan. Selvästi ainakin pari sylinteriä sytytti. Sen jälkeen starttailin akun tyhjäksi asti, mutta enää ei lupaillut. Putket uudelleen auki, ilmaus, ja taas lupailee! Polttoainepuolella vika siis on.

Summissa en kuitenkaan kalliita suuttimia tai pumpun osia alkanut vaihtamaan. Tässä vaiheessa otin vastaan palstalta tulleen avuntarjouksen Diagboxin käytöstä (kiitos vaan Timppa71 vielä avusta!  :D).
Varmuuden vuoksi katsottiin ensin, ettei se ajonesto ole päällä, ei ollut. Käynnistysongelmaan liittyviä vikakoodeja löytyi vain yksi: P1164 ”Fuel pressure signal”. Tämä jätti vielä paljon vaihtoehtoja, pumppu, suuttimet, vieläkin ilmaa jossain, vai peräti vuoto?

Kokeiltiin Timpan kanssa käynnistää (etukäteen olin taas aukonut ja ilmannut putket) niin, että toinen starttasi ja toinen pumppasi primer-pumppua, ja KAS… käyntiin se lähti! Sammui heti, jos painoi kaasua tai lopetti käsipumpulla pumppaamisen. Livedatasta nähtiin, että dieselpaineet vaihteli hurjasti, ja välillä tippui nollaan.

Seuraavana päivänä kyselin parilta diesel-korjaamolta pumpun ja suuttimien mittaushintoja, ja samalla vinkkejä ongelmaan? Molemmat sanoivat, että oirekuvaus sopii vuotoon jossain kohtaa polttoainelinjaa. Kun tankissa ei ole nostopumppua ja korkeapainepumppu on imevää mallia, riittää kuulemma pienikin vuoto, eikä alipaine riitä kuljettamaan polttoainetta. Dieseliä ei silti välttämättä vuoda ulospäin. Korjaamolta vinkattiin rakentamaan ”varatankki”, mistä suorat tulo- ja paluuletkut pumpulle (hyvin ilmattuna tietysti). Jos varatankilla toimii, silloin autossa vuoto jossain pumpun ja tankin välissä. Tämän tein, mutta eipä käynyt varatankillakaan. Vika silti löytyi. Varajärjestelmään laitoin kirkkaat letkut, ja huomasin, että paluupuolelta puskee metallia. Magneetilla varmistui, metallia se on. Kurkkaus polttoainesuodattimeen paljasti katastrofin laajuuden, sehän oli täynnä metallia! Pumppu on höylännyt itseään pitkän aikaa. Metallia on tankissa, letkuissa ja joka paikassa. Lopulta ajossa leikannut kiinni sillä seurauksella, että nokka-akselin toisessa päässä jakohihnapyörä pääsi kääntymään, ja jako sekaisin. Tässä siis kaiken pahan alku ja juuri.

Oli taas aika matkustella kotipaikkakunnalle. Erätauko olikin paikallaan, piti vähän istua alas ja puhallella. Aikaa & rahaa oli projektiin uponnut jo runsaasti, mutta loppua ei näkyvissä. Vaihtoon ainakin pumppu, mahdollisesti kaikki suuttimet, putkia, letkuja jne. Suuttimet nappasin kuitenkin mukaan ja vein testattavaksi. Pumppua ei edes kannattanut testailla.
Korjaamolta tuli vaihteeksi positiivisia uutisia. Metallin kierrosta huolimatta, kaikki suuttimet kunnossa!  :D Ei enää uuden veroiset, mutta ”keskitasoiset” arvot antoivat. Joten päätin projektia jatkaa.


Maaliskuu
Seuraava reissu tuli mahdolliseksi tällä viikolla. Sillä välin olin Saksasta tilaillut uudelleen rakennetun pumpun 2 vuoden takuulla ja mittaustuloksilla, 450€. Vähän halvemmalla olisi saanut, jos olisi ollut antaa vaihtopumppu. Omani ei sellaiseksi kelvannut. Moniin kertoihin avatut korkeapaineputket myös vuoti, ne myös tilasin + jotain pientä tarviketta. Commonrail-putki, tankki ja muut letkut olisi tarkoitus vain puhdistaa.

Tauon aikana tuli hankittua kunnollinen diesel-puristuspainemittarikin. Tässä vaiheessa ei ollut enää epäilystä, että venttiilit olisi mutkalla. Ajattelin vaan tulevaisuuden varalle ottaa arvot ylös, kun suuttimet oli irti. Mittarisetissä oli hyvät sovitteet hehkujen reikiin, mutta ei suuttimien. Sinne piti rakennella itse, eikä ihan yksinkertaista ollut. Mittarin sai kumitulpalla kyllä tiivistettyä suutinpesän yläosaan, mutta silloin männän puristama ilmatila kasvoi hurjasti, paineet näytti mitä sattuu, 12-14bar. Paineet nousi sitä mukaa mitä sain ilmatilaa pienennettyä. Lopulta pääsin näihin lukemiin:

1.syl. 18 bar (16 bar)
2.syl. 21 bar
3.syl. 20,5 bar
4.syl. 22 bar

Vähän mataliahan nuo diesel-moottorille, mutta edelleen ilmatilaa oli enemmän puristettavana, mitä suutin paikoillaan olisi. Arvelisin, että noista 5-6 baria puuttuu ihan sillä. Lähinnä huolta aiheutti 1 syl., jonka paine välillä tippui jopa 16 bar, selvästi muita alemmas.

Tätä selvitelläkseen päätin tehdä myös ohivuotomittauksen, jonka tein jo aiemmin, kun nokat ja nostimet oli irti. Tällä kertaa laskin prosentitkin ohivuodolle:

1.syl. 8 %
2.syl. 5 %
3.syl. 4 %
4.syl. 8 %

Eli kaikki hyväkuntoisen moottorin lukemissa. Huolenaiheeksi nousi edelleen 1. syl., jonka toinen imuventtiili vuoti selvästi. Myös 3 ja 4 sylinterissä toinen imuventtiileistä vuoti lievästi. Pakoventtiilit kaikki tiiviit. Mysteeriltä tuntui, että nokat irrallaan, kaikki venttiilit ylhäällä, yksikään imuventtiili ei vuotanut.
Mielestäni ainut järjellinen selitys on, että uudet nostimet eivät (vielä) ole oikeissa mitoissa.



Ja sitten niihin kysymyksiin:

1.   Miten olette asentaneet uudet hydraulinostimet, öljyä täynnä, puoliksi, vai tyhjänä?
Itse noudatin Alfamerin ohjetta upottaa ne öljykylpyyn ennen asennusta. Tosin remontin viivästyessä ne oli siellä kuukausia. Varmaan venyneet täyteen mittaan. Lueskelin jotain ohjetta missä puristettiin ruuvipenkissä osa öljystä pois ennen asennusta. Siinä voisi olla järkeä.

2.   Kuinka nopeasti uusien nostimien pitäisi säätyä kohdilleen?
Omallani on nyt tehty lukemattomia pyörityksiä startilla(käynnistymisongelmaa etsiessä, ja puristuksia mitatessa), lisäksi pari lyhyttä jaksoa tyhjäkäyntiä. Mutta lämpöiseksi asti konetta ei ole käytetty, eikä ajettu tien päällä. Vieläkö siis normaalia, että säätimet sekaisin?
Pieni huolenaihe vaan nousi, kun huomasin alkuperäisten pituuden olevan 32,85mm ja tarvikkeena ostamieni 33,5mm. Varaosanumerot kyllä täsmää.

3.   Ja se TÄRKEIN KYSYMYS: Kuinka helposti nuo vuotavat imuventtiilit palavat?
Eihän ne mahdottomasti vuoda, kun ohivuotoprosentit tuollaiset. Selvästi kuitenkin puhalluksen tuntee kädellä imukanavasta, kun kompuralla työntää sylinteriin 6-8baria. Imusarjassa oli myös likaa jo lyhyiden tyhjäkäyntijaksojen jälkeen. Männät oli puskenut palamatonta dieseliä ja nokea jonkin verran takaisinpäin.
Saattaahan nuo nostimet ajossa säätyä, mutta alkoi epäilyttää, ettei tule taas isompaa remonttia venttiilejä polttamalla.
Varmaan ensin vaan tyhjäkäyntiä pitkään, jäähdytys ja uutta tyhjäkäyntiä, sitten rauhallista ajoa?



Viikonloppuna on tarkoitus tuo polttoainepuoli puhdistella ja asentaa. Sitten olisi aika testiajolle. Joten jos löytyy vinkkejä/varoituksia noiden venttiilien osalta, ne olisi tässä vaiheessa paikallaan.

« Viimeksi muokattu: 12.03.2021, 20:37:31 kirjoittanut LKP »
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Olisiko mahdollista kääntää kampiakselia sellaiseen asentoon että 1. syl. imuventtiili olisi auki? Näin nostin tihkuisi tyhjemmäksi, jospa sitten asettuisi puristukset oikeiksi. Muuten turbodieseleissä on matalammat puristukset kuin imudieseleissä, ei noi arvot vaikuta pahoilta. Toki voisi varmistaa mitkä on korjausoppaan tms. arvot.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Nostimen säätö on niin pieni, että sen takia ei venttiili kanna koskaan. Ja vaikka näin olisi ei se öljy pieni paine pidä venttiiliä auki mitenkään. Se on paremminkin niin, että se olis ees sen verran tiukka, että se välys jää pois. Niitähän on semmosiakin, että on välysnapit siellä vaikka on säätimetkin. Se on niin olematon se säätö. Se kestää joitakin satoja kilometrejä ennen kuin nostimet hiljenee jos öljyn saa tarpeeksi lämpimäksi. Se on se ja sama mitä nostimille tekee. Se vaeltuu kuitenkin siinä laittaessa. Kai siinä on sitä haettu, että jos niitä painaa sisään niin näkee sen että onko se jumissa vai liikkuuko mäntä herkästi. No joo siinä on ehkä jotain tolkkua. Nostimen pituudella ole mitään merkitystä ko se on siellä sisällä se mäntä mikä painaa. Imuventtiili ei pala koskaan. Se on aina pako mikä palaa. Ilmavirta jäähdyttää sitä niin paljon, että pakkasella voi ajaa ilman jäähdytysnestettä ilman venttiilien palamista. Riippuen tietenkin moottorista ja polttoaineesta. Se vaatii erittäin korkean kuormituksen ja polttoaineen ruiskun vian että saa palamaan. Minusta tuo kuulostaa että varsi on vähän mutkalla ja se takertuu ohjaimeen. Jos otat venttiilin irti ja pyörittelet niin siitä sen näkee. Voi olla hyvin vähänkin taipunut. Venttiilivikainenkin kyllä käy jos sen saa käymään. Mutta ei pitkään. Olen kyllä pahoillani sinun puolesta kun näin näyttää käyneen. Kun venttiilit on kunnossa ei se pihise mihinkää imusarjaan mitään. Männän puolelle kyllä vuotaa vähän mutta ei kanteen.

Joo katoin ihan äkkiseltään, että vaikkapa XUD koneessa on säätöshimmi ja sitten sen päällä on nostin. Etten aivan höpöjä tärise. Se on niin pieni se säätö, että sitä ei ees näe muusta ko siitä että ko painaa niin öljyä rupeaa tursuamaan. Ja siksi siinä kestää, että sen öljyn saa sinne lämpimänä liruna menemään. Joo eli tämä että nostin kantaa venttiiliä ei ole kovin uskottavaa.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2021, 23:27:17 kirjoittanut PeugeotDriver »

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Olisiko mahdollista kääntää kampiakselia sellaiseen asentoon että 1. syl. imuventtiili olisi auki? Näin nostin tihkuisi tyhjemmäksi, jospa sitten asettuisi puristukset oikeiksi. Muuten turbodieseleissä on matalammat puristukset kuin imudieseleissä, ei noi arvot vaikuta pahoilta. Toki voisi varmistaa mitkä on korjausoppaan tms. arvot.

Tästä jäikin kirjoittamatta. Juuri näin tein. Jätin perjantain ajaksi 1. syl. imuventtiilit auki asentoon. Oikea kohta löytyi helposti. Tökkäsin pitkän metallitikun imukanavaan, pyörittelin moottoria, seurasin tikun liikkeestä milloin venttiili täysin auki.
Kävin vielä illalla kokeilemassa, oliko tällä vaikutusta. Paha sanoa. Vuoto oli edellisenä päivänäkin niin selkeä, että vaikea sanoa, oliko samanlainen, vai vähän pienempi. Jätin nyt viime yöksi 3. sylinterin imut auki. Siinä vuoto vähäisempää, joten ehkä helpompi havaita, jos tällä nostimen painamisella sieltä saa öljyä tihkumaan pois. Yllättäen 4.syl. jossa oli lievin vuoto, oli muuttunut tiiviiksi(en huomannut katsoa missä asennossa sen imu oli yönajan).

Ohivuodoissa oli myös tapahtunut muutoksia. Juuri 1.syl. vähemmän, mikä puoltaisi, että ventiili on vähän sulkeutunut. Mutta toisaalta 2. syl. ohivuoto isompi, ja siinä ei venttiilit ole vuotaneet missään vaiheessa. Tuntuu että ohivuotoprosentitkin vaihtelee vähän sen mukaan missä asennossa männänrenkaat ja minkälainen öljykalvo siellä on.

Illemmalla pääsen taas auton kimppuun, katsotaan onko jotain muutoksia.


Puristuspaineista:

Alfamer ei antanut mitään viitearvoja RHR moottorille.
Ulkomaisia palstoja lukemalla löysin tiedon, että 28barin paikkeilla saisi olla, vähintään 26baria. Mutta tämäkään tieto ei ollut varma. 1.6 HDi:ssa ilmeisesti vieläkin korkeampi.
Mutta en tosiaan puristuslukemista ole niin huolissaan. Monta eri liitosversiota tuli mittarille tehtyä, ja siinä huomasi miten suuri merkitys on pienelläkin muutoksella puristettavassa ilmatilassa. Matalahkot arvot todennäköisesti mittaustavan vuoksi.
Kunhan tuon venttiilivuodon vaan saisi varmisteltua, uskon että puristukset muuten riittää.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Nostimen säätö on niin pieni, että sen takia ei venttiili kanna koskaan. Ja vaikka näin olisi ei se öljy pieni paine pidä venttiiliä auki mitenkään. Se on paremminkin niin, että se olis ees sen verran tiukka, että se välys jää pois. Niitähän on semmosiakin, että on välysnapit siellä vaikka on säätimetkin. Se on niin olematon se säätö. Se kestää joitakin satoja kilometrejä ennen kuin nostimet hiljenee jos öljyn saa tarpeeksi lämpimäksi. Se on se ja sama mitä nostimille tekee. Se vaeltuu kuitenkin siinä laittaessa. Kai siinä on sitä haettu, että jos niitä painaa sisään niin näkee sen että onko se jumissa vai liikkuuko mäntä herkästi. No joo siinä on ehkä jotain tolkkua. Nostimen pituudella ole mitään merkitystä ko se on siellä sisällä se mäntä mikä painaa. Imuventtiili ei pala koskaan. Se on aina pako mikä palaa. Ilmavirta jäähdyttää sitä niin paljon, että pakkasella voi ajaa ilman jäähdytysnestettä ilman venttiilien palamista. Riippuen tietenkin moottorista ja polttoaineesta. Se vaatii erittäin korkean kuormituksen ja polttoaineen ruiskun vian että saa palamaan. Minusta tuo kuulostaa että varsi on vähän mutkalla ja se takertuu ohjaimeen. Jos otat venttiilin irti ja pyörittelet niin siitä sen näkee. Voi olla hyvin vähänkin taipunut. Venttiilivikainenkin kyllä käy jos sen saa käymään. Mutta ei pitkään. Olen kyllä pahoillani sinun puolesta kun näin näyttää käyneen. Kun venttiilit on kunnossa ei se pihise mihinkää imusarjaan mitään. Männän puolelle kyllä vuotaa vähän mutta ei kanteen.

Joo katoin ihan äkkiseltään, että vaikkapa XUD koneessa on säätöshimmi ja sitten sen päällä on nostin. Etten aivan höpöjä tärise. Se on niin pieni se säätö, että sitä ei ees näe muusta ko siitä että ko painaa niin öljyä rupeaa tursuamaan. Ja siksi siinä kestää, että sen öljyn saa sinne lämpimänä liruna menemään. Joo eli tämä että nostin kantaa venttiiliä ei ole kovin uskottavaa.


Tästähän sitä tosiaan käytiin aiemmin keskustelua, kestääkö venttiilit mäntien kohtaamisen RHR moottorissa. Kannatusta tuli molempiin suuntiin.

Tuossa mitä PeugeotDriver kerroit venttiilivarren vääntymisestä ja ohjurin takkuilusta, vois olla järkeä. Ja se ainakin osittain selittäis, miksi puristukset ja ohivuodot vähän vaihtelee. Mutta.... tässä on minulle se mysteeri, miten kaikki venttiilit oli kuitenkin tiiviit siinä vaiheessa, kun nokat ja nostimet oli irroitettuna? Kun pihinää imukanavissa ei kuulunut, varmistin asian vielä laittamalla untuvaiset höyhenet kanaviin. Niistä näkee pienetkin ilmavirran liikkeet, mutta eivät edes väreilleet! Eli kyllä ne tosiaan tiiviit oli. Nyt nokat ja nostimet paikoillaan, 3. ja 4. syl. imukanavissa höyhenet heiluu vähän, 1. syl. kanavassa ei tahdo höyhen pysyä, jos sylinteriin työntää 8 baria. Muutos nokat irrallaan mittaukseen on hyvin selkeä.

Tuo yllä kuvattu mielestäni kertoo sen, että lautasten ja seetien väli on tiivis, koska nokat irrallaan vuotoa ei ollut. Voiko venttiilivarsi tosiaan vääntyä niin, että lautanen on silti suorassa? Tämä minua tässä ihmetyttää. Kuten ketjussa aiemmin tullut ilmi, mäntä ja venttiili on kohtisuorassa. Mutta kun katsoo Joakimin aiemmin ketjuun liittämää kuvaa männästä, huomaa, että iso imuventtiili jää mäntäosumassa osittain tyhjän päälle. Luulisi että jos venttiili vääntyy, lautanen vääntyy ensin, tai molemmat, mutta ei varsi yksistään?

Jäin vielä miettimään noita nostimia. Vaikka pelkkä öljynpaine nostimessa ei riittäisi pitämään venttiiliä auki, jos se onkin useamman asian summa? Asentaessa voitelin nokat ja nostimet Red Linen Assembly lubella, ja varmaan lotrasin liikaakin. Se kyllä tarkoitukseen sopivaa, öljyyn liukenevaa ainetta, mutta on se silti paksumpaa rasvaa. Jos nostin on imaissut sitä öljyyn liuenneen sisälleen, se ei varmaan sieltä nopeasti poistu. Ja on sitä voinut jäädä nostimen allekin kantamaan. Siihen vielä lisänä, että tarvikenostin oli 0,7mm alkuperäistä pidempi.
Alkuperäisen nostimen säätövälin muuten mittasin, kun siitä oli puhetta. Mäntä liikkuu välillä 31,5-34,2mm. Ilmoitettu pituus 32,85mm.

Voihan se olla, että nämä on vain toiveikkaan haihattelua, joka ei haluaisi uskoa, että omassa koneessa on venttiilit kierossa  :D


Se oli hyvä tieto, että imuventtiilit ei helposti pala. Tällainen mielikuva itselläkin, mutta piti siihen hakea vahvistusta. Nyt ymmärsin kunnolla miksi, kun PeugeotDriver sen selitit. Kylmä ilmavirtahan niitä tietenkin jäähdyttää.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2021, 13:23:03 kirjoittanut LKP »
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Kun olen ottanut kannen pois niin, sitä ei heti näe edes että venttiilinvarsi on vääntynyt. Sen voi saada jopa sormin puristamalla tiiviiksi. Kun ohjurit kuluu niin se välys riittää että kierokin varsi menee siihen. Juuri tuo puristuspaineen vaihtelu viittaa siihen että venttiilin pyöriessä se tiivistää joskus. Ohjurihan kuluu sen nokan pyörimisen suuntaiseksi. Siinä jos on aivan pienikin välys niin venttiili heiluu päästä paljon. Tässä tulee helposti virhe kun mittaa sivuheiluntaa niin venttiilin jos ottaa ulos, niin se tuntuu tiukalta ohjaimeen, Mutta sama venttili lähellä istukkaa niin voi heilua pari milliä. Ja silmällä ei näe kuin että on varsi kiillottunut. Itse viime syksynä viimeksi pyörittelin niin venttiilin sain tiivistymään ja sitten toisessa kohtaa oli rako. Ne on loppupupelissä tosi tarkkoin koneistettuja toisiinsa. Kun on uudet ohjarit niin venttiili liukkuu äärimmäisen helposti ja ei heilu ihan yhtään sivulle. Se läpsähtää ihan itestään ja pitää pelkällä omalla painollaan. Näyttäis että siitä on semmoinen peikko tullut tuosta hommasta. Mutta tuo ei minun mielestäni kyllä selviä muuten kuin kannen pois ottamalla. Olen ittekkin toiveikkaana pyörittänyt konetta ja lopulta ottanut irti. Kyllähän se joka rallihommia tekee niin nehän ottaa kannen pois tämän tästä. Sehän on yksi tärkein mikä koko moottorin toimintaan vaikuttava yksittäinen komponentti.Kannustaisin kuitenkin jatkamaan. Sehän on vain hyvä että sinulla on kiinnostusta tutkia ihan oikeasti miten tuollainen remontti tehdään. Ei sitä kaikki osaa, vaikka jämerästi pihalla raataa. Niitä ei ole loppupeleissä montaa jotka noita tekee.

nick_mick

  • Vieras
Jos ei tiedä mitä tekee/ tai on tekemässä, niin ei kannata tehdä. Kaiken kaikkiaan järjetön remontti, tsemppiä vaan!

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Tuskinpa sinusta olis tekemään. Sinä olet justiin niitä tyyppejä jotka tulee selän taakse ohjeita antamaan. Sehän noissa on, että siinä pitäisi olla joku hyvä paikka missä tekee. Ja kun sen kerran tekee niin se on sitten helpompaa.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Kaiken kaikkiaan järjetön remontti!
Se on järjetöntä jos pelkää yrittää jotain uutta. Itse olen työssäni usein käynyt korjailemassa niinsanottujen ammatimiesten mokia, joten ammattinimike ei aina takaa työn laatua.  8) Harrastaja ei toki voi kaikkea tietää, mutta yrittämällä oppii ... vaikka oppirahat voikin joskus maksaa. Ja lopputulos voi silti olla ihan kelvollinen. Tsemppiä!
 
Ohjurihan kuluu sen nokan pyörimisen suuntaiseksi. Siinä jos on aivan pienikin välys niin venttiili heiluu päästä paljon.

Tässä on se todennäköisin ongelmakohta. Ohjurit vaihtoon.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Jos ei tiedä mitä tekee/ tai on tekemässä, niin ei kannata tehdä. Kaiken kaikkiaan järjetön remontti, tsemppiä vaan!

No tämäpä olikin varsinainen "tsemppi"viesti! ;D  Tällä logiikalla sitä vaan ei koskaan oppikaan tekemään/tietämään, kuten tuossa kaverit komppasi.

Totta puhuen, vaikka harrastelumielellä hommaan lähdin, en tiedä olisinko lähtenyt, jos projektin laajuus olisi ollut tiedossa heti alussa. Sen verran rahaa uponnut myös osiin. Mutta päätökset lisäsijoituksista on tietysti pitänyt tehdä aina sen hetkisen tilanteen mukaan, mitä asioita on lisää selvinnyt. Aiemmat sijoitukset olisi mennyt vähän "hukkaan", ellei olisi jatkanut eteenpäin.

Autohan kävi ensin ihan maineikkaalla korjaamolla arvioitavana. Vaan eipä sielläkään tullut esille, että jako meni sekaisin sen vuoksi, että korkeapainepumppu leikkasi. Sellaista se välillä näiden koneiden kanssa.

Jos tästä hommasta ei mitään muuta jää käteen, ainakin rutkasti uutta tietoa ja oppia! Ei varmasti ole viimeinen moottori minkä avaan.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Tämä on juuri se asia mitä kannattaa varoa. Kun on kyseessä harrastus niin se on vaikea se, että jotakin laittaa niin se tavallaan tuntuu isolta se summa mikä siihen menee. Olen itse huomannut, että onhan ne oikeasti isoja ne summat mitä korjaamoille kannetaan. Siinä menee helposti vaikkapa toista tonnia. Minulla on mennyt kolme neljäsataa tuon tyyppisiin. Mutta ei ne loppujen lopuksi niin isoja rahoja ole mitä menee. Siitä toisaalta saa sitä mielihyvää mitä harrastus tuo tullessaan. Tämähän pitää jokaisen puntaroida. Ja sitten tosiaan sitä tuntumaa ei oikein muuten saa kuin tekemällä. Ei sitä kannata naapurin Eskolta ainakaan mennä kysymään, että mitä sitä kannattaa tehdä. Se pitää ihan itte ratkaista.

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Kiitoksia vaan PeugeotDriver ja LionRouge lisätiedoista!

Kyllä sitä täytyy varmaan kokeneempia uskoa. Oma kokemus kansien aukomisesta kuitenkin rajoittuu yhteen 2.0 Doch Sierran kanteen. Silloinkin koneistamo teki varsinaiset kansityöt.

Onhan siinä ihan logiikka, että omassa koneessa olisi venttiilivaurioita tullut, vaikka suurin osa RHR koneista on selvinnyt ilman. Minun tapaturma tapahtui kovassa nopeudessa, kovilla kierroksilla. Jos siitä olisi selvinnyt ilman venttiilivaurioita, todennäköisesti kaikki RHR moottorit selviäisi.

Tuo kannen irroitus vaan näytti tässä mallissa aika työläältä, pakosarja hankalassa paikassa. Ellei sitten pakosarjaa saa irroittamatta kannen mukana? Pakosarjan irroittamiseksi näytti, että edestä pitää purkaa vetoakselit, turbo, moottorin tukia jne.


Eipä siinä, kyllä tekemisen/oppimisen intoa edelleen löytyy. Rajoitteeksi alkaa enemmän tulla muut ulkoiset tekijät. Auto ei tosiaan ole kotipaikkakunnalla, vaan 250 km päässä, eikä edes omassa tallissa. Ja siellä seissyt pitkään. Sen mitä olen korona-aikana pystynyt siellä reissaamaan, muutaman kuukauden välein käynyt projektia edistämässä, vähitellen. Jos kannen irroitan, tällä menolla auto on sielä vielä kesälläkin :)

Niinpä päätös taitaa olla se, koska polttoainepuolen osat tuli jo hankittua, laitan sen ensin kuntoon. Moottorista irroitetut osat kasaan, koeajolle ja katsastukseen(yliajalla jo). Katotaan miten toimii, ja meneekö päästöistä läpi. Pitkäaikainen moottori ei varmaan tuollaisenaan ole, kuten edelliset mainitsi. Toisaalta, jos venttiilit/ohjurit on jo sököt, todennäköisesti en kovin paljon isompaa vahinkoakaan saa. Ellei sitten käy niin huono tuuri, että venttiili katkeaa.

Saisi ainakin tallin vapautettua, ja auton siirrettyä omalle paikkakunnalle. Oma harrastetallikin ollut suunnitelmissa jossain vaiheessa, sielä olisi helpompi käydä uudelleen tuon kansirempan kimppuun.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Pistäisin kanssa auton kasaan ja kokeileen tuurilla kun noin paljon jo on tehty. Sitä kantta tuskin kannattaa sen paremmin sääliä. Jos sille kovin joutuun koneistuksia teettämään, että saa käypäsen niin kannattanee katella toinen ehjä kansi tilalle. Tietty ainahan se kansi kannattaa koneistamolla käyttää kun on irrallaan, mutta mitään ohjurin vaihttoja tms. ei taida rahallisesti kannattaa tehdä.


nick_mick

  • Vieras
Tuskinpa sinusta olis tekemään. Sinä olet justiin niitä tyyppejä jotka tulee selän taakse ohjeita antamaan.

Oho! En ymmärtänytkään, että asia on niin vakava, että pitää suhtautua siihen henkilökohtaisella tasolla. Et tunne minua, joten älä yleistä. Tsemppiä vaan sullekkin.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Auto ei tosiaan ole kotipaikkakunnalla, vaan 250 km päässä, eikä edes omassa tallissa. Ja siellä seissyt pitkään.

Pitkä seisokki voi jumittaa männänrenkaat, ehkä siksi puristukset alakantissa. Ajossa renkaat irtoaa ja tiivistää niinkuin pitää.

Ohjureita en ole uusinut 8-venttiilisissä hdi:ssä koskaan vaikka saman verran kilometrejä ollut, en usko että ohjurit on soikeat. Toki jos vaihdetaan öljyt 20 000 välein, se lyhentää kestävyyttä.