Kirjoittaja Aihe: Ruiskusuuttimien puhdistus  (Luettu 22950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vhanhisuanto

  • Vieras
Ruiskusuuttimien puhdistus
« : 03.06.2006, 22:04:21 »
Jos tallissa on kompressori ja juotoskolvi pysyy kädessä, kannattaa suuttimet putsata itse.

Tarvikkeet:

- Jonkinlainen muovikotelo (2€)
- Katkaisija, ei pohjaan jäävä (0,90€)
- Nepparipariston liitin (0,30€)
- 9V neppariparisto (en muista hintaa)
- Boschin suuttimen liitin (löytyi vanhasta johtosarjasta)
- Pätkä jotain piuhaa, kutistesukkaa ja kuminen läpivienti (jos haluaa)

Kolvataan nepparipariston toinen piuha katkaisimeen ja katkaisimen toisesta navasta piuha suuttimen liittimeen - sieltä vielä piuha takaisin neppariliittimen vapaaseen piuhaan. Jos ei suuttimien liitintä ole, voi senkin patentoida vaikka pienistä abiko-liittimistä tms. Liittimiä pitäisi kyllä saada autosähköliikkeistä, mutta hinnasta ei ole tietoa.

Valmis kampe näyttää tältä:



Käyttö:
- Täytetään suutin jollain suuttimien puhdistusaineella (käytin itse Fortea kun sattui olemaan diesel-Fortea hyllyssä)
- Paineilmapistoolilla painetta suuttimeen ja nakutellaan suutinta kunnes suutin tuottaa sumua tasaisesti.

Puhdistusainetta lisätään aina sen loppuessa. Suuttimellinen ainetta kestää 2-3 ruiskaisua. Paineilmapistoolin ja suuttimen väliin voi laittaa vaikka pienen o-renkaan tiivisteeksi.

Puhdistin juuri itse omat suuttimet, kaksi suutinta oli suht hyväkuntoisia, yksi ruikki toispuoleisesti ja yhdestä ei tullut mitään ulos. Operaation jälkeen kaikista suuttimista tuli tasainen sumu.

Suunnitteilla on vielä automatisoitu systeemi, jossa suuttimien nakuttelu hoidetaan vilkkureleellä ja suuttimet saa kiinni fuelrailiin.

Kustannukset:

Omavalmiste - n. 10 e
Hestec - 10 e/suutin
Alppilan Autohuolto - 30 e/suutin

HUOM!

- Suuttimista tuleva sumu on erittäin tulenarkaa! Ettehän tupakoi tai aiheuta kipinöitä puhdistuksen aikana...
- Boschin vanhemmat suuttimet (405 SRi, Mi16) ainakin ovat 5V jännitteellä avautuvia. Suutin kestää 12V jännitettä erittäin lyhyitä aikoja.
- Jos otatte käyttöjännitteen esim. suoraan akulta, laittakaa sopiva tehovastus väliin. Elektroniikkaliikeistä niitä saa ja ne osaavat antaa oikean vastuksen kun kerrotte mihin se tulee.
- 9V jännitettä suutin kestää paljon paremmin, pidin itsekin jumissa olevaa suutinta auki arviolta 2-3 sekuntia.
- Kokeilkaa omalla vastuulla, allekirjoittanut ei ota vastuuta mahdollisista suuttimien käämin tai autotallin palamisesta.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ruiskusuuttimien puhdistus
« Vastaus #1 : 03.06.2006, 22:24:33 »
Tietty yksi "advanced" optio voisi olla esim. Partcon luettelossa s. 121:

Lainaus
AUTOADAPTERI
- sisäänmenojännite 12 - 24 Vdc
- säädettävä ulostulojännite 1,5 - 10 Vdc
- maks. kuorma n. 0,5 A
- sisältää 2 A sulakkeen
- esim. CD-soittimelle, jne.

PCC 10 ............................................................ 6,90

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Benkku

  • Vieras
Vs: Ruiskusuuttimien puhdistus
« Vastaus #2 : 03.06.2006, 23:04:44 »
Oma laitteistoni hiukan vastaava. Suutintukki, johon kaikki 4 suutinta saa kerralla kiinni, pullot joihin sumutetaan ja kannu josta suodatettu pesuneste (puhdistettu bensiini + pesuaine) polttoainepumpulla pumpataan linjapaineeseen. Samalla voi tarkistaa suuttimien tuoton. Suuttimien avaus/pulssitus yksinkertaisella signaaligeneraattorilla (555 piiri ja muutama oheiskomponentti).